ועדת השרים לחקיקה תדון בתיקון לחוק המאפשר שימוש חופשי בתמונות הנמצאות בבעלות המדינה

הוועדה תדון בהצעה שיזמה קרן ויקימדיה ישראל, והוגשה על ידי ח"כים בראשות ח"כ מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה ● בתור דוגמאות, מציגה הקרן את העובדה שלא ניתן לבצע שימוש חופשי בתמונות של ראש הממשלה מפעילותו בישראל, או בתמונות שצילמו הרשויות בישראל במבצע "עופרת יצוקה" ● אם ההצעה תתקבל, יוכל כל אדם להעלות באופן חופשי תמונות הנמצאות בבעלות המדינה, בין אם בבלוג אישי, באתר, בהדפסה בספר, בחוברת או בוויקיפדיה

ועדת השרים לחקיקה תדון הבוקר (א') בתיקון לחוק זכויות יוצרים שיאפשר לכל אחד לבצע שימוש חופשי בתמונות הנמצאות בבעלות המדינה – בדומה למצב בארצות הברית. ההצעה, תחת הסלוגן, "הכסף שלנו – הזכות שלנו", היא פרי יוזמה של ויקימדיה (Wikimedia) ישראל. אם היא תתקבל – יוכל כל אדם להעלות באופן חופשי תמונות הנמצאות בבעלות המדינה, בין אם בבלוג אישי, באתר, בהדפסה בספר, בחוברת או באנציקלופדיה החופשית, ויקיפדיה (Wikipedia).

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, וחתומים עליה גם ח"כ זבולון אורלב, יושב ראש ועדת החינוך, זאב בילסקי, אריה ביבי, רוברט אילטוב ואנסטסיה מיכאלי. ח"כ שטרית נענה לבקשתה של העמותה לקדם את הנושא בעקבות דיון מיוחד שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה לפני מספר חודשים, לרגל 100 אלף ערכים בוויקיפדיה העברית.

מוויקימדיה ישראל נמסר, כי היא רואה בשינוי חוק זה חשיבות עליונה. "בארכיוני המדינה קיימות עשרות אלפי תמונות תיעודיות ורשמיות שאינן נגישות לציבור, אינן מוצגות באינטרנט ואין לציבור זכות שימוש בהן", מסרה העמותה. "כיום, כל תמונה שצולמה על ידי גוף ממשלתי – לרבות משרד החוץ, לע"מ ודובר צה"ל – מוגנת בזכויות יוצרים. לציבור אסור לעשות כל שימוש בתמונה ללא אישור מהגופים הנ"ל, ותשלום אגרת שימוש על כל שימוש בתמונה".

"לשם ההמחשה", מסרה העמותה, "תחת הערך של בנימין נתניהו כראש ממשלה קיימת תשע תמונות שכולן בחסות הממשל האמריקני, למעט אחת שנתרמה על ידי הקרמלין, ובה מצולם נתניהו עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. ב-250 הגרסאות של ויקיפדיה בשפות השונות אין ולו תמונה אחת של ראש ממשלת ישראל המוצג בעת פעילות בישראל. זאת על אף שבארכיוני לע"מ קיימות אלפי תמונות שכאלה". באשר למבצע עופרת יצוקה, מביאה הקרן כדוגמה פנייה שנשלחה אליה מוויקימדיה בגרמניה: "הוויקיפדיות ברחבי העולם מלאות בתמונות שמעלה הצד הפלסטיני ותמונות מאל-ג'זירה (Al-Jazeera), המציגות את ישראל באור שלילי ביותר, ואין ולו תמונה אחת המנסה ליצור ניטראליות ולהציג את הצד הישראלי. האם הצבא הישראלי או משרד החוץ אינו יכול להעביר תמונות, כמו שהוא מעביר לכלל כלי התקשורת בעולם, בכדי שנוכל להציג תמונה אובייקטיבית?"

"לשם השוואה", טוענים בוויקימדיה ישראל, "בארצות הברית, יצירות של המדינה אינן מוגבלות בזכויות יוצרים כלל. המודעות לעניין גוברת גם בבריטניה ובגרמניה, ובעשור האחרון הן החלו להסיר בהדרגה את המגבלות על שימוש ביצירות אשר בבעלות המדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים