השבוע שהיה

השבוע החולף החל בדאגה עם קריסת הרשת הסלולרית של פלאפון, שאמנם לא הסבה נזקים חמורים – אך העלתה לסדר היום את מידת ההיערכות של התשתיות הקריטיות בישראל ● בהמשך דיווחנו בלעדית על תקלה במערך המיחשוב המרכזי של בנק הפועלים, שצריכה להדליק נורה אדומה אודות מערכות ה-DR וקצב ההתאוששות של הבנק ● וגם: הפיכתה של דל לחברה פרטית היא הוכחה נוספת לירידה ברלוונטיות של עסקי החומרה בעולם המחשבים

השבוע האחרון נפתח בתקלה החמורה של רשת פלאפון, ששיתקה את שירותי הטלפון של החברה במשך מספר שעות. התקלה, למרבה המזל, התרחשה בשעות הערב ולכן הנזק למשק היה יחסית מזערי, אם כי הצרות לא הסתיימו כאן. המעניין בסיפור הוא דווקא ההיסטריה שנוצרה סביב התקלה, על רקע פוביית הסייבר שקיימת בישראל, שנמכשה עד לרגע שבו גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, הצהיר רשמית כי התקלה אינה פרי חבלת סייבר. הסיבות לתקלה ברשת נבדקות ברגעים אלו ממש.

המקרה העלה לסדר היום את מידת מוכנות התשתיות הקריטיות של ישראל למתקפות עוינות, שנמצאות במבחן הן במקרי של התקפות סייבר והן במקרה של מלחמה פיזית. תשתיות סלולר הן תשתיות קריטיות, על פי כל הגדרה, והשבתתן יכולה להסב נזק חמור למשק הישראלי – לעתים עד כדי עצירת פעילותו באופן מוחלט.

השיבושים ברשת הזכירו לרבים מאיתנו את התקלה שהתרחשה בסלקום לפני יותר משנה. גם שם המזל שיחק לנו – היא היתה בחלק הצפוני של ישראל בלבד, ונזקיה אמנם היו גדולים אך מוגבלים. האחריות להפעלה תקינה של רשתות סלולריות איננה שייכת רק למפעילים ובעלי המניות שלהם. האחריות לכך חייבת להיכנס תחת אחד הגופים הלאומיים האמון על הגנת העורף האזרחי, בדומה לפעולותיהן של חברת חשמל או חברת מקורות. במאה ה-21 תשתית סלולרית של טלפון לא פחות חשובה ממים וחשמל. בתוך כך, יש לציין את הטיפול המהיר והיעיל שמהנדסי פלאפון נתנו למקרה, כמובן תחת טיפולו של שרון. היה מי שהזכיר השבוע בחיוך מריר כי מנכ"ל החברה כבר היה בסרט הזה של נפילת רשת תקשורת, אם כי בתסריט פחות חמור – קריסתה של רשת הטלפונים הסלולריים של סלקום, זמן קצר לאחר הקמתה. נכון, יש דימיון בין המקרים, אם כי אין להשוות ביניהם – היקף הקריסה של סלקום היה חסר תקדים, וברוך השם זה לא המקרה שחווינו השבוע.

בין לבין צץ השבוע סיפור נוסף, בלעדי לאנשים ומחשבים, על תקלה במערך המיחשוב המרכזי של בנק הפועלים באחד מאתריו בתל אביב, ועל חוסר היכולת להפעיל את אתר הגיבוי בסניף הראשי. המקרה אמנם אירע לפני חודש, אולם הנהלת הבנק לא טרחה לדווח עליו ללקוחותיה. גם פה המזל שיחק בגדול, שכן התקלה היתה בלילה, בשעות שהפעילות הפיננסית חלשה ביותר. אנשי מקצוע בתחום מערכות המידע בבנקאות ששמעו על הסיפור אמרו, כי אם התקלה היתה מתחרשת במשך היום, הנזקים היו חמורים ביותר. הנהלת הבנק לא מקבלת את הגרסה שפרסמנו, וטענה בעקשנות שמדובר בהפסקת חשמל. אותם גורמים מרימים גבה ואומרים כי תקלות אכן קורות והפסקות חשמל הן דבר שכיח אצלנו, אבל התוצאה כפי שהנהלת הבנק אישרה אותה היא המדאיגה. אם היתה הפסקת חשמל, משמע שמערכות הגיבוי של המחשבים היו אמורות לפעול, והתקלה לא היתה מתרחשת. רוצה לומר, כי האנשים שאחראים לנושא הזה בבנק צריכים לבדוק את מערכות ה-DR ואת קצב ההתאוששות. זהו תהליך שאין לו סוף. לפעמים תקלות כאלו, שלמזלנו הסתיימו בלא נזקים, יכולות להיות מנוף לשיפור וחיזוק מערכות המיחשוב של הבנק הגדול במדינה. אין ספק שהלקחים יילמדו, לפחות עד לתקלה הבאה. לא עלינו, כמובן.

מה עוד היה לנו השבוע? מחזור נוסף של חברי כנסת החל את הקדנציה שלו בירושלים. ההתרגשות סביב חברי הכנסת החדשים היתה רבה ומובנת. כאשר ייכבו אורות הזרקורים והנשף הסתיים, צריכים חברי הכנסת להתחיל לעבוד, ובין היתר לבחור ועדות שדרכן יפעלו. אנחנו הצענו להם להירתם למינוף ענף ההיי-טק, המייצא 25 מיליארד דולרים בשנה ובעל פוטנציאל להכפיל את עצמו. זה לכשעצמו יכול לפתור ליאיר לפיד וחבריו את אחת השאלות היותר קשות שהועלו במהלך מערכת הבחירות: "איפה הכסף?".

בעולם הגדול, שמענו השבוע על ההסכם הסופי לפיו כל יועברו מניות דל (Dell), לבעליה ומייסדיה, מייקל דל – ובכך תהפוך לחברה פרטית. האיש שהקים את החברה לפני 27 שנים, כאשר 1,000 דולרים בכיסו, לקח על עצמו לנווט לבד את החברה ולהוציאה מהים הסוער של שוק החומרה והתוכנה. זוהי עוד הוכחה לירידה ברלוונטיות של עסקי החומרה בעולם המחשבים.

ומה בשבוע הבא? ביום א' הקרוב יקבלו 21 מנמ"רים, מנהלי אבטחת מידע ומנהלים טכנולוגיים את אות ההצטיינות לשנת 2012. בחירת הזוכים היא פרי עבודה מאומצת של אנשי מקצוע הנרתמים למשימה בכל שנה. את בחירת המנמ"רים מוביל פרופסור גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב, בליווי צוות שופטים מקצועי. מלאכת איתור מנהלי האבטחה הופקדה השנה בידיהם של אבי וייסמן ואופיר זילביגר. כבכול שנה, האירוע מלווה בכנס מרתק, Kickoff 2013, שינתח את הצפוי לנו השנה בסדרה של פאנלים מעניינים בהשתתפות מנמ"רים וספקים. שיהיה שבוע טוב.

אירועים קרובים