בינה מלאכותית ורשות מקומית – הילכו שתיים יחדיו?
אם לשפוט לפי המקרה של עיריית נס ציונה, התשובה חיובית ● מנכ"לית העירייה, דפנה קירו כהן, מסבירה כיצד הבינה המלאכותית מסייעת לעירייה לייעל תהליכים ולתת שירות טוב יותר לתושב
כשחושבים על רשויות מקומיות, בינה מלאכותית זה לא הדבר הראשון שעולה לראש, אולי יותר קלסרים וכוסות תה, וארומה של ביורוקרטיה. אבל אז פגשתי את המנכ"לית הנמרצת של עיריית נס ציונה, דפנה קירו כהן, שמובילה שילוב של AI ברשות המקומית שעליה היא אחראית (גילוי נאות – אני תושב העיר). קירו כהן הציגה את המהלכים שהיא מובילה בוועידת מנכ"לי הרשויות המקומיות, שנערכת השבוע באילת.
לפי קירו כהן, כדי להביא רשות מקומית לעידן הבינה המלאכותית יש צורך בכמה מהלכים, רובם דווקא ברובד האנושי. ראשית, יש את עניין הפער הדיגיטלי. לפני שבכלל נותנים או מבקשים מעובדי העירייה להשתמש בכלי בינה מלאכותית, צריך לחסל את הפער הדיגיטלי שיש אצל חלקם, לרוב המבוגרים שבהם. לחלק מהעובדים, גם אם קטן, אין אפילו אוריינות מחשב בסיסית. לשם כך התגייס מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, והוא מפעיל תוכניות הכשרה עבור עובדי רשויות מקומיות, כדי להקנות להם את אותה אוריינות מחשב, או לשפר אותה.
השלב הבא במשימה, לפי מנכ"לית עיריית נס ציונה, הוא להפוך את הפירמידה על ראשה: אם התרגלנו לכך שברשויות מקומיות רוב הפעולות היו אנלוגיות או בנייר והמיעוט היה דיגיטלי, צריך, לדברי קירו כהן, להגיע למצב בדיוק הפוך. המטרה היא שהרוב יהיה דיגיטלי, ומיעוט השירות לתושב יהיה אנלוגי, בעיקר עבור קבוצות כמו הגיל השלישי, שללא בהכרח יודעות, למשל, לשלם ארנונה או דו"ח חנייה דרך המחשב.
רק אחרי שעיבדנו את הקרקע עם שני השלבים הללו, אפשר לזרוע את זרעי הבינה המלאכותית באדמה. במקרה של קירו כהן, אבל דה פקטו הדבר רלוונטי לכל רשות מקומית שמוכנה לעידן הזה – היא פנתה לאגפי העירייה השונים וביקשה לדעת צרכים, ואיך לדעתם הבינה המלאכותית יכולה לתרום ולשפר את תהליכי העבודה שלהם. לאחר מיפוי הצרכים הללו העירייה רכשה תוכנות מתאימות, בין השאר רישיונות ל-ChatGPT לכל האגפים.
ניצנים של שינוי
עיריית נס ציונה עושה בימים אלה את הצעדים הראשונים של שילוב בינה מלאכותית בהליכי התכנון והשירות לאזרח, וכבר יש ניצנים של שינוי, שמתחילים ללבלב: כך, למשל, אגף ההנדסה בעירייה, שבעבר היה שולח יועצים ומודדים לשטח למדידות של כבישים ומבנים, חוסך כסף על חוזים חיצוניים, כי ה-AI מבצעת עבור אנשיו מדידות מתוך נתוני מפות ומערכות ה-GIS (מערכות מידע גיאוגרפי) של העירייה.

נס ציונה. צילום: ShutterStock
דוגמה אחרת שקירו כהן מביאה היא תכנון של פרויקט בתקציב של מיליוני שקלים. האדם שאחראי על הפרויקט נתן ל-ChatGPT שלו "ללעוס" כמה מסמכים וסיכומי ישיבות, והפיק בעזרתו מסמך שליטה ובקרה לפרויקט כולו. לפי קירו כהן, בהיעדרה של בינה מלאכותית, בנייה של מסמך כזה הייתה אורכת שבועות ואף חודשים.
עוד דוגמה היא של אירוע בנאלי לכאורה, אבל גם כזה שחסך בעיריית נס ציונה עבודה ידנית של השוואת טבלאות: רישום לימים חופשיים בבריכה העירונית. כדי שתושב לא ינצל את זכותו לכניסה חינם יותר מפעם אחת, פעם איש או אשת עירייה היה.הייתה צריך.ה לשבת ולהשוות שמות בין טבלאות של נרשמים. כיום, הבינה המלאכותית מאתרת את הכפילויות בשניות.
מה בהמשך?
קירו כהן לא עוצרת שם: בתוכניות העבודה לשנים הקרובות מתוכנן שילוב של כלי בינה מלאכותית למשל בניתוח נימות שיחה למוקד העירוני, כדי להבין האם התושב שמא רצון או שמא הוא כועס ולא מרוצה. עוד יש בתכנון הטמעה של כלים תומכי החלטה בתכנון אסטרטגי וזיהוי פרו-אקטיבי של אירועי אלימות בזרמים של מצלמות האבטחה העירוניות. היופי, אגב, הוא שבעניין הזה, כלקוחה של חברות תוכנה מתמחות, המנכ"לית מספרת שהיא לא צריכה להתאמץ – לדבריה, אין כמעט ספקית תוכנה ייעודית (מניתוח מצלמות אבטחה ועד איסוף אשפה) שלא מציעה כבר כיום שילוב של מודלי AI בתוך התוכנה הקיימת, ובעניין הזה התודה נתונה לזמינות של המודלים הגדולים לכולם. "לי יש את הצורך הצר שלי", אומרת קירו כהן, "אבל זה יכול לעזור גם לרשויות אחרות, כשאנחנו קונים שירותים מחברות חיצוניות".
"הרבה מאוד מהשירותים וממערכות הליבה שלנו כבר עברו, מבחינה דיגיטלית, לשלב הבא, באופן שהמערכות האלה מוכנות לקלוט ויורדות להטמעה. ההתנהלות והדוגמאות וההזנה ההדדית הזאת – גם שם יש לנו לא מעט ניצנים של שימוש בבינה מלאכותית", היא מציינת. "בסופו של דבר, אני לא מתיימרת להיות מיקרוסופט או ענקית טק אחרת, לא הכול הופך להיות יעיל, אבל אנחנו רוצים להטמיע מערכות AI בתוך העבודה בעירייה – ועושים זאת".











תגובות
(0)