SOA או לא להיות?

יונתן קורפל מטיל ספק בקריטיות של הארכיטקטורה מוטית השירותים ● רשמים מכנס אימפקט של יבמ

עד סוף השבוע נהרתי עם אלפי משתתפים אחרים במסדרונות הכנס השנתי המיוחד של יבמ, בנושא SOA – הארכיטקטורה מוטית השירותים. כולם כאן מדלגים בין אינספור הרצאות ומצגות, המנסות יחדיו לבנות את תדמיתה של החברה המארחת כשחקנית מרכזית בתחום. יבמ, על שכבת המנהלים המייצגת אותה במפגש הגדול, עושה מאמץ עליון לשכנע שהעולם זקוק לשינוי. הבעיות שהם מציגים מרובות. מחד, התפוצצות טכנולוגיית המידע, עם 15 פטה (15,000 מיליארד!) בייטים חדשים שנוצרים מדי יום. בעוד שנתיים יהיו כבר 2 מיליארד מחוברים לרשת האינטרנט. על כל אדם בכדור הארץ קיימים בממוצע מיליארד טרנזיסטורים בתוך מעבדי המחשבים. המסקנה ברורה, צריך אבל קשה להשתלט על הנחשול הגדול.

מאידך, קיימות בעיות ניהוליות. המספרים שזועקים כאן מעל כל מצגת הנם חד משמעיים. 42% ממקבלי ההחלטות נשענים על בסיס מידע שמתגלה כשגוי. טעויות בשרשרת האספקה גורמות להפסדים של 40 מיליארד דולרים בשנה. בארה"ב לבדה מתבזבזות מעל 5 מיליארד שעות בשל חוסר יעילות של תהליכים עסקיים. 91% מהמנכ"לים בארה"ב מודעים לצורך, לארגן עסקיהם מחדש.

ליבמ, לפחות כפי שזה בא לידי ביטוי מעל במות הכנס בלאס וגאס, נהירים גם הפתרונות. חזות הכל מתמקדת כאן ב-SOA. מכאן תבוא לדעתם הישועה. לא פחות מאשר לאמץ או לחדול. קביעות שכאלה מחייבות אותנו לבדיקה מעמיקה אודות מה שנראה כטרנד החדש במקומותינו.

הבשורה שגישה חדשה זו מביאה עמה לכאורה, מקפלת בתוכה ייעול המערכות הממוחשבות, נגישות למידע, חיבוריות בין יישומים, קיצור תהליכי פיתוח ועמידה בדרישות השינוי וההסתגלות ההולכות ורבות בעולמינו הדינאמי. אולם בל נשכח, דרישות אלה קיימות בעולמנו המקצועי מאז ומתמיד. הן רק מתעצמות.

אלה הדגלים שהניפה, למשל, בעשרים השנים האחרונות, אסכולת המערכות הארגונית ובתוכה ה-ERP. זו שלמעשה שלטת כיום בעולמנו המקצועי. נושאי בשורה זו הבטיחו כזכור לפתור הבעיות הללו, כולן. מסתבר, כי המערכות הארגוניות אינן כוללות את כל היישומים השונים בארגון, כפי שהעריכו בזמנו. גם חלק מהמודולים שלהן, הנן בעצם מערכות נפרדות וממושקות. אפילו הגרסאות המאפשרות התאמה ללקוח, כוללות מרכיבים לא מעטים שמכופפים את הארגון וכופים עליו את התאמתו לאילוצי התוכנה. עובדה היא שענקיות המערכות הארגוניות דוגמת סאפ ואורקל, משקיעות לא מעט על מנת לפתח יכולות ה-SOA שלהן.

אולם התמונה איננה חד משמעית או פשוטה. המערכות הארגוניות מטבע הדברים צוברות יישומים ויכולות. מערכות ניהול קשרי לקוחות שהיו בראשיתה של הדרך חיצוניות, הפכו אצל היצרניות הגדולות של ה-ERP, למודול טבעי ואינטגרלי. יבמ מציגה בגאווה מוצדקת, פתרונות SOA ענפיים. כלומר שגם באסכולה חדשה זו נמצא צורך במרכיבי תוכנה יישומיים מוכנים מראש ופירושו של דבר כמובן פשרות מצד הלקוח. באיזה אמצעי SOA ישתמש למשל לקוח שיש לו מערכת ארגונית של יצרן מסוים ובנוסף מערכות אחרות? האם ניתן יהיה להשתמש בכלי SOA של יבמ שישתלבו עם כאלה של יצרן ה-ERP? רוצה לומר, כי התמונה המקצועית טרם התבהרה דיה. תלוי מאוד במה שהחברות הנוגעות בדבר, אותן שמנסות להשתלט על נתחי השוק העתידיים, יצליחו לספק לנו.

אם משווים את כנס אימפקט של השנה עם זה של השנה החולפת, אין ספק שיבמ עשתה כברת דרך גדולה בכיוון. הרחבת סל המוצרים שלה מפיתוח עצמי או באמצעות רכישת חברות ושילובן, הנו מרשים. קישור הכלים החדשים ליותר ויותר סביבות ותשתיות, בא לידי ביטוי בשורה הארוכה של הכרזות שליוו את הכנס. אולם כל אלה גם מצביעים עד כמה הדרך עדיין ארוכה. לחברה יש אמנם כבר רשימה של אלפי לקוחות שטעמו מהגישה החדשה, בחמשת השנים האחרונות. רבים מהם עמדו והסבירו נפלאות הגישה, כל אחד מהם השתמש במושגים שונים והגדיר את הדברים אחרת. אולם רשימה זו אף שהיא צומחת במהירות, עדיין מקיפה רק טיפה מהאוקיאנוס הענפי.

יבמ הוותיקה והשקולה מטילה את כובד משקלה בכוון האמור. זה כשלעצמו בוודאי ייצור מציאות חדשה. אבל יש לזכור, מרבית הדרך הארוכה מאוד עדיין לפנינו. ככל שירבו הכלים, יתחזק החיבור הממשי ביניהם ותעמיק ותוסדר התורה, הגישה מוטת השירותים עשויה להפוך לפרק המפואר הבא בדברי הימים הקצרים של הענף. השנים הקרובות צפויות להיות מרתקות, בהיבט זה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נועם

    אם כך כל 5 שנים יצטרכו מנהלי החברות להתאים את עצמם לאבולוציה של מערכות המידע. בסופו של דבר נגיע למצב שמערכות המידע יגדירו את סגנון העסקים ולא להיפך. לפעמים נדמה כי רק משום שזה טרנדי, אם כי לא כ"כ נחוץ, חברות עושות אפ-גרייד למערכת המידע שתתאים לצרכים שאולי יצוצו בעוד מספר שנים. אין לזה סוף. דעתי היא שכלב אחד נובח שהוא מזהה משהו חשוד, בעוד שעשרים כלבים נובחים זה משום שהם שמעו כלב אחד נובח. 91% מהמנהלים מודעים לצורך, אבל אל לנו לשכוח שאנחנו במשבר כלכלי שבו הניהול הבכיר משווע לגאולה ושהמניות צונחות כל כלי ניהולי מתקדם יכול להיראות נחוץ הגישה החדשה יכולה להשתלב עם כלי ERP אבל משתלמת לדעתי רק בחברות הגדולות ובממשלות כגון ארה"ב כפי שהדגמת במאמר. יבמ בהחלט מובילה פה עידן חדש, אבל אני הייתי שם את מבטחי בסאפ ואורקל- הלקוחות העיקרים עודם שלהם. יישר כח

אירועים קרובים