מהי הזיקה בין טרנספורמציה דיגיטלית ובינה מלאכותית?

במאמרו החדש מסביר רז הייפרמן כיצד ה-AI מסייעת לטרנספורמציה הדיגיטלית ולשדרוג פעולת הארגון, ומדגיש: "חשוב להדריך את העובדים כיצד לעבוד בשיתוף פעולה עם הטכנולוגיה, היא אינה מתחרה אלא שותף"

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, BDO Consulting, וכן מרצה בתוכניות MBA במכללות אונו ורופין.

הטרנספורמציה הדיגיטלית – תהליך אסטרטגי לשילוב טכנולוגיות דיגיטליות בפעילויות הארגון – היא מסע ארוך והכרחי לכל ארגון המבקש לשמור על יתרונו התחרותי ועל הרלוונטיות שלו בעידן הנוכחי. תוך כדי המסע, מגיעים ללא הפסק גלים טכנולוגיים ומודלים עסקיים חדשניים, ואלו גלים בעלי פוטנציאל שיבוש והשפעה משמעותית על הארגונים. הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת את הארגונים לבחינה בלתי פוסקת, אם וכיצד לשלב את הטכנולוגיות החדשות הללו בקרבם. האמירה "לא ניתן לעצור את הגלים, צריך ללמוד לגלוש עליהם" – רלוונטית מתמיד.

טכנולוגיית ה-AI על גווניה – מודלים של AI בנושאים שונים, AI אנליטית, למידת מכונה (ML), מודלי שפה גדולים (LLMs), בינה מלאכותית יוצרת (GenAI) וכן סוכני בינה מלאכותית (Agentic AI) – היא גל נוסף המתרחש תוך כדי המסע הדיגיטלי.

אין שאלה אם ה-AI תשנה את הענף בו הארגון פועל, אלא מה המהירות שבה הארגון יצטרך להתמודד עם השינויים שטכנולוגיות אלה מביאות ולשלב אותן בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שלו

בשונה מטכנולוגיות דיגיטליות אחרות (כמו מטאברס, בלוקצ'יין, רובוטיקה, VR/AR, מערכות אוטונומיות ועוד), ל-AI פוטנציאל משמעותי לשינוי אופן הפעולה של הארגונים, וכן יש לה פוטנציאל ליצור ערך ללקוחות. אין שאלה אם ה-AI תשנה את הענף בו הארגון פועל, אלא מה המהירות שבה הארגון יצטרך להתמודד עם השינויים שטכנולוגיות אלה מביאות ולשלב אותן בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית שלו. ה-AI הפכה למנוע משמעותי בפיתוח אסטרטגיה, בקידום החדשנות, בתהליכים התפעוליים ובתהליכי הצמיחה.

קיימת הסכמה רחבה שארגונים שיאמצו את ה-AI מוקדם, הם אלה שיובילו בעתיד. טכנולוגיות ה-AI מזרזות את תהליכי פיתוח התרופות, משולבות במנועי המלצה באתרי מסחר אלקטרוני, משולבות בתהליכי גילוי הונאות בחברות פיננסיות, מניעות אלפי פתרונות של סטארט-אפים, מרחיבות את הפרסונליזציה באתרי האינטרנט ובאתרי הארגון, משולבות במוצרים חכמים, ועוד. בקיצור – הן משפיעות ומשנות את כל הענפים העסקיים ומקדמות טרנספורמציה עמוקה.

גל נוסף המתרחש תוך כדי המסע הדיגיטלי. טכנולוגיית ה-AI על גווניה השונים.

גל נוסף המתרחש תוך כדי המסע הדיגיטלי. טכנולוגיית ה-AI על גווניה השונים. צילום: Shutterstock

השפעות ה-AI על הטרנספורמציה הדיגיטלית

נסקור בקצרה את נושאי הליבה של הטרנספורמציה הדיגיטלית והשפעת ה-AI עליהם.  

מודלים עסקיים חדשניים – אחד הנושאים החשובים בטרנספורמציה דיגיטלית היא חדשנות באמצעות פיתוח מודלים עסקיים (Business Model Innovation). ה-AI מהווה מנוע ליישום יצירתיות וחדשנות בפיתוח מודלים עסקיים חדשים. סקרתי את הנושא בסדרת מאמרים שפרסמתי באנשים ומחשבים באוגוסט 2024, ששמה היה "מודלים עסקיים דיגיטליים – הרוטב הסודי של הטרנספורמציה הדיגיטלית", שם הרחבתי באילו מודלים עסקיים ה-AI יכולה להשתלב ומסוגלת להאיץ.

פרסונליזציה – פרסונליזציה, שהיא מגמה ברורה וחיונית בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, משמעותה יישום חוויות לקוח ייחודיות ופרסונליות – נושא שה-AI יכולה לתרום לו משמעותית. לדוגמה: פרסונליזציה במנועי המלצה המבוססים על המידע שנצבר על העדפות הלקוח; שימוש בצ'טבוטים החשופים להיסטוריה ולנתוני הלקוח ומסייעים לנציגי השירות; שימוש ב-Predictive Analytics כדי להבין ולנבא את התנהגות וצרכי הלקוחות; ועוד. הבינה המלאכותית מגבירה את הפרסונליזציה ומביאה אותה לרמות חדשות.

שיווק 5.0 – השיווק עובר טרנספורמציה משמעותית ומשתמש במגוון טכנולוגיות מתקדמות כמו AI, למידת מכונה, רובוטיקה, רחפנים, מטאברס, IoT ועוד. טכנולוגיות אלה משפיעות באופן משמעותי על השיווק המודרני. מנהלי השיווק המודרניים משתמשים בטכנולוגיות הללו ולומדים כיצד להשתמש בהן לשם ניתוחי שוק וקידום הקשר עם הלקוחות. מדובר בתהליך עמוק של טרנספורמציה דיגיטלית, להתאמת דרכי הפעולה של השיווק בעידן החדש. סקרתי תהליך זה במאמר "השיווק עובר טרנספורמציה דיגיטלית – שיווק 5.0", שפורסם ב-אנשים ומחשבים ביולי אשתקד.

קבלת החלטות ושימוש חכם בנתונים – ה-AI יכולה להשתמש במאגרי ביג דאטה (Big Data) פנימיים וחיצוניים כדי לנתח מגמות בשוק, ולהבין את צרכי הלקוחות, לזהות חריגים, להבין את הסנטימנט ברשתות החברתיות, וכתוצאה מכך להפיק תובנות חדשות ולקבל החלטות טובות יותר, מבוססות נתונים. מגמה זו מסייעת לארגונים להפוך לזריזים וגמישים יותר (אג'ייל).

אוטומציה – שילוב הבינה המלאכותית יכול לשמש גם לצורך הרחבת השימוש בטכנולוגיות של RPA לאוטומציה של תהליכים עסקיים ידניים החוזרים על עצמם, ולשחרור העובדים למשימות בעלות ערך רב יותר. טכנולוגיית Agentic AI היא בעלת פוטנציאל לפיתוח תהליכים עסקיים מורכבים ואוטומטיים, לשם חסכון בעלויות ובזמן התגובה לאירועים.

מוצרים חכמים (Smart Products) – ארגונים מפתחים ומוכרים מוצרים חכמים, המכילים סנסורים ואשר חשים את הסביבה ואת המוצר, מזרימים נתונים (Streaming Data) ובאמצעות IoT מאפשרים את ניתוח הנתונים הללו וכן מאפשרים לשגר חזרה נתונים בעלי ערך ללקוח. את הנושא של דאטה ואקוסיסטם והשפעתם על האסטרטגיה התחרותית סקרתי במאמר "הסערה הדיגיטלית: אסטרטגיה תחרותית לעידן הדיגיטלי – המיקוד החדש, דאטה, מוצרים חכמים ואקוסיסטם דיגיטלי", שפורסם עוד באוקטובר 2022. 

שיפור הפרודוקטיביות של העובדים –  הפרודוקטיביות ויכולת שיתוף הפעולה בין העובדים, מהווים מרכיב חשוב בהצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית. ה-AI מציעה מגוון חדש של כלים התומכים בכך – יכולת לתמצת מסמכים ומיילים, שיפור בתהליך הכנת מצגות, ניתוח חכם של גיליונות אקסל, יצירת סיכומי דיון אוטומטיים כתוצאה מהקלטת הישיבות, ועוד. אוסף כלים אלה מאפשר לעובדים לעסוק במשימות בעלות ערך רב יותר ולשפר את הפרודוקטיביות שלהם.

חדשנות – החדשנות היא אחד ממנועי הצמיחה החשובים. ניתן להשתמש בכלים כגון GenAI בתהליכי פיתוח החדשנות, ניתוחי שוק וגיבוש אסטרטגיות חדשות. ה-AI מאפשרת בחינה של מוצרים, ביצוע סימולציות חכמות ופיתוח תאומים דיגיטליים (Digital Twins) וכן מסייעת לניתוח "התנהגות" של מוצרים וסביבות פיזיות ועוד.

פיתוח תוכנה – ה-AI מאפשרת פיתוח מהיר של תוכנה, ללא כתיבת קוד אלא רק על-ידי תיאור מילולי של הבעיה. מגמת ה-Low Code הואצה בעקבות שימוש בכלי AI.

סייבר – אחד התהליכים החשובים בטרנספורמציה דיגיטלית הוא הסייבר – נושא בעל חשיבות וקריטיות לארגון. ה-AI מאפשרת שילוב בתהליכי הסייבר, איתור פעולות חריגות, חיזוי התקפות סייבר ומניעתן, איתור הונאות וכדומה.

הבינה המלאכותית מביאה גם אתגרים רבים, וביניהם הגנה על הפרטיות, שילוב אתיקה בשימוש בה, ציות לרגולציות, מודלים שהתוצאות שלהם לא מובנות, צורך באינטגרציה עם היישומים הקיימים בארגון, והצורך במדעני נתונים ומומחים היודעים לתפעל את הכלים החדשים. במאמר "ששת מימדי המוכנות להטמעת AI בארגון", שפורסם במאי האחרון, תיארתי את האתגרים ביישום AI בארגון ואת מימדי המוכנות הנדרשים לכך.

לסיכום ניתן לומר כי קיימת זיקה ברורה בין טכנולוגיות ה-AI והטרנספורמציה הדיגיטלית. שני תהליכים אלה שלובים זה בזה. חשוב שארגונים יקדימו וישלבו את הבינה המלאכותית באסטרטגיה העסקית ובתהליכי הטרנספורמציה שלהם, יאמצו תפישת AI First, יבצעו פיילוטים והוכחת יכולות של הכלים החדשים, ויעבירו את היישומים החדשים לייצור בהקדם. החשש שהטכנולוגיה עלולה להביא לפיטורי עובדים, אינו מוצדק. חשוב להדריך את העובדים כיצד לעבוד בשיתוף פעולה עם הטכנולוגיה – היא אינה מתחרה (Competitor) אלא שותף (Collaborator).

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, BDO Consulting, ומרצה בתוכניות MBA במכללות אונו ורופין

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים