כמה מחשבות על מנהיגות בעידן הבינה המלאכותית

טכנולוגיית ה-AI היא כנראה מגמת הטק הדיגיטלית בעלת הפוטנציאל העוצמתי ביותר לשנות ולשבש רבות מהתפישות שלנו ● כחלק מכך, היא מהווה כלי עוצמתי לשיפור ולייעול תהליכים עסקיים וארגוניים - אבל בשיתוף האדם

מימין: מיכל זיגלמן ורז הייפרמן.

גלי הטכנולוגיות הדיגיטליות אשר שוטפים את חיינו בעשורים האחרונים, מעצבים מחדש את הסביבה העסקית. מובייל, אינטרנט, ביג דאטה, מחשוב ענן, רובוטיקה, בינה מלאכותית ועוד – כל גל כזה השפיע מהותית על חיינו, על ארגונים, על המודלים העסקיים וצורת עשיית העסקים שלהם. נדמה כי הגל האחרון, טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI), הוא בעל הפוטנציאל העוצמתי ביותר לשנות ולשבש חלק ניכר מהתפישות שלנו.

ה-AI היא כלי לשיפור היכולות האנושיות, ולא כלי שמטרתו להחליף יכולות אלה. מנהלים נבונים יקדימו ללמוד ולהבין את הפוטנציאל של AI כדי שיוכלו לשלב אותה בארגון

מאז הופעת הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) לקראת סוף שנת 2022, טכנולוגיית ה-AI חודרת במהירות לכל תחומי החיים והעסקים. לצד החשש שטכנולוגיה חדשנית זו תחליף עובדים ותביא לפיטורים המוניים, מתברר שה-AI מהווה כלי עוצמתי לשיפור ולייעול תהליכים עסקיים וארגוניים, בשיתוף עם האדם. במקביל, הטכנולוגיה מעודדת הופעת מקצועות חדשים (כמו מאמני פיתוח מודלים של AI, הנדסת נתונים והכנתם ליישומי AI, ועוד).

משנה את העולם, ומצריכה ניהול ממנף. הבינה המלאכותית היוצרת.

משנה את העולם, ומצריכה ניהול ממנף. הבינה המלאכותית היוצרת. צילום: Shutterstock

הבנת תפקידם של האנשים בניהול ומנהיגות בעידן ה-AI

טכנולוגיית ה-AI היא בעלת כוח טרנספורמטיבי ומהווה Game Changer בכל תחומי החיים והעבודה. מטרת מאמר זה היא להרחיב את הדיון בהשפעת טכנולוגיה זו על הניהול והמנהיגות בארגונים.

בעידן שבו מכונות יכולות לחשוב, ללמוד ולקבל החלטות, פעולות שהיו עד כה נחלתם הבלעדית של בני אדם, עלינו להכין עצמנו לעתיד חדש בכל הקשור לניהול כוח האדם בארגון, להבין כיצד טכנולוגיות ה-AI תשפיע על תפקידנו כמנהלים בארגון, ומה הערך הייחודי שאנו מביאים.

עידן ה-AI משנה את הסביבה העסקית. כדי להצליח בסביבה החדשה, ארגונים נדרשים לטפח תרבות המעודדת פתיחות, שקיפות וערוצי קשר רבים ומגוונים בין מנהלים ועובדים. על המנהלים להבטיח ערוצי תקשורת מהירים וקלים, לפעול בשקיפות, לעודד יצירתיות וחדשנות מצד העובדים, לקדם תרבות של ניסוי למידה והפקת לקחים מהירה, ולהבטיח קיומם של תקציבים ומשאבים לשם כך, כשבמקביל עליהם לעודד עבודה בצוותים רב-תחומיים ועוד.

שיפור בכישורים "הרכים"

טכנולוגיות AI משתלבות כיום במגוון תחומים – החל בתהליכי גיוס, מיון עובדים חדשים ובחירת העובדים המתאימים ביותר לפרויקט חדש, ועד קבלת החלטות בנושאים רבים ומורכבים.

החלטות ניהוליות שעד עכשיו התבצעו במלואן על ידי אנשים, עוברות אוטומציה מלאה או נתמכות חלקית בידי הבינה המלאכותית. טכנולוגיות ה- AI יכולות, בין היתר, לסייע לנו ביצירתיות ובהעלאת רעיונות חדשים. לדוגמה, במאמר מחודש יוני 2023 "על המפגש המרתק בין חדשנות במודלים עסקיים ו-ChatGPT" – שפורסם בשלושה חלקים באנשים ומחשבים: חלק א', חלק ב' ו-חלק ג' – הצגנו כיצד ניתן להסתייע ב-GenAI בתהליך חדשנות בפיתוח מודלים עסקיים חדשים. 

סביבה חדשה זו מחייבת כישורים חדשים והתנהגויות שונות. הבינה המלאכותית מעמידה לרשות מנהלים כישורים טכניים וקונקרטיים שלעיתים גוברים על היכולות האנושיות, סביבה חדשה זו מחייבת ממנהלים מיומנויות וכישורים חדשים והתנהגויות שונות.

נדגיש מספר כישורים חשובים בעידן ה-AI:

  • תקשורת בינאישית ברמה גבוהה
  • עבודה בצוותים ושיתופיות
  • למידה מתמדת של נושא ה-AI, על יתרונותיו וחסרונותיו
  • עידוד חשיבה ביקורתית, יצירתיות ואינטליגנציה רגשית גבוהה, לצד אחריותיות גבוהה ומודעות ליתרונות ולשימוש נאות בטכנולוגיה

כישורים אלה, ונוספים, חיוניים למשימות מורכבות של אינטראקציה אנושית תוך שילוב עם AI בסביבת העבודה, לפתרון בעיות, יצירתיות, ואמפתיה. ארגונים נדרשים להבין משמעויות אלה ולהשקיע בפיתוח הכישורים בקרב העובדים והמנהלים, באמצעות הדרכה ותמיכה מתאימה. 

האתיקה וסיכונים ביישומי AI

מנהלים בעידן בינה המלאכותית חייבים להבין את הסיכונים האתיים שטכנולוגיות ה-AI מביאות – למשל הטיות (Bias), המוטמעות בתהליכי האימון של המודלים; סיכוני תוצאות מטעות (Hallucinations), שהמודלים מייצרים לעיתים ללא מודעות של מפתחי המודלים; ועוד.

במאמר "טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת מנקודת מבט ההנהלה" שפורסם ביולי/אוגוסט 2023, סקרנו חמש נקודות שכל מנהל חייב להכיר ולקחת בחשבון בשימוש בטכנולוגיות ה-AI. במקביל, על המנהלים להבין ולשקול את ההשפעה של הטכנולוגיה על הלקוחות ועל השותפים העסקיים, בנושאים הקשורים לשמירת הפרטיות  ושימוש בנתוניהם לצורך תהליכי האימון של המודלים.

לסיכום – AI משנה את הארגון ואת מקום העבודה ומנהלים חייבים להתאים את עצמם ואת הסגנון הניהולי שלהם לסביבה החדשה כדי להוביל את הארגון ולקדם את היתרון התחרותי שלו. עליהם להכין את כוח העבודה לדעת להתמודד עם האתגרים החדשים, לסייע להם בפיתוח כישורים לעידן ה-AI ולקדם תפקידים חדשים הנדרשים בסביבה הנשלטת על ידי בינה המלאכותית.

יכולות הניהול והמנהיגות האנושיים היו וימשיכו להיות חשובות. יכולת השיפוט, האינטואיציה, היכולת לקבל החלטות תוך לקיחת סיכונים, הסקרנות והמוכנות ללמוד תוך כדי ניסוי דברים חדשים – כל אלה חשובים אף יותר בעולם שבו AI משתלבת כמעט בכל פונקציה ארגונית. ה-AI היא כלי לשיפור היכולות האנושיות, ולא כלי שמטרתו להחליף יכולות אלה.

מנהלים נבונים יקדימו ללמוד ולהבין את הפוטנציאל של AI, כדי שיוכלו לשלב אותה בארגון. מנהלים אינם חייבים להפוך למומחי טכנולוגיה, אך כן נדרשים להכיר את העקרונות, המודלים השונים והסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה עוצמתית זו.

סטיוארט ראסל, פרופ' למדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה ומחברם של ספרים רבים בתחומי ה-AI, כתב במאמרו משנת 2022 'If We Succeed' ('אם נצליח'): "אין למדוד את ההצלחה של ה-AI על פי דיוק החיזוי וההחלטות של מערכות AI, אלא על ידי המשמעויות המעשיות של יישום המערכות בסביבה העבודה האמיתית".

הצלחת מערכות אלה תלויה במידה רבה במנהלים המובילים את הארגון שלהם להצלחה בעידן הנוכחי. 

כותבי המאמר הם:

רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

מיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים