המפגש המרתק בין חדשנות במודלים עסקיים ל-ChatGPT – חלק ג'

החלק האחרון בסדרת המאמרים אודות האפשרויות לשימוש ב-ChatGPT ככלי תומך חדשנות במודלים עסקיים

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.
ChatGPT. כלי הבינה המלאכותית החדש והחדשני, שיכול לסייע גם בניהול העסקי של ארגון.

ChatGPT. כלי הבינה המלאכותית החדש והחדשני, שיכול לסייע גם בניהול העסקי של ארגון. צילום: ShutterStock

זהו חלק ג' ואחרון בסדרה שהיוותה למעשה מאמר שלם. בחלק זה נציג כיצד ניתן להשתמש ב-ChatGPT ככלי תומך לפיתוח רעיונות חדשים עבור המודל העסקי של הארגון. לצורך הדגמת הנושא השתמשתי בגרסה 3.5 של ChatGPT ולא בגרסה האחרונה. לצערי התשובות בעברית מוצלחות הרבה פחות מאשר בגרסה האנגלית, ולכן השתמשתי בשאילתות באנגלית.

קנבס המודל העסקי וחדשנות נתמכת ChatGPT

מתברר שניתן להשתמש במערכת AI חכמה כמו ChatGPT לתמיכה בצוותים העוסקים בפיתוח חדשנות, לשם קבלת אוסף של רעיונות חדשניים עבור כל אחת מאבני הבניין של קנבס המודל העסקי. בשלב ראשון נבקש את ChatGPT לתאר את קנבס המודל העסקי של חברת אובר: Please act as a business consultant and help me design Uber's business model canvas.

וזו תשובת המערכת (בגרסה 4.0 התשובה תהיה שונה, מאחר שמודל השפה הורחב ועודכן). שימו לב שהמערכת מכירה את אבני הבניין של הקנבס ומספקת תיאור מפורט של אבני הבניין: Certainly! Let's work on designing Uber's Business Model Canvas. Please keep in mind that the information provided is based on my understanding up until September 2021, so there might have been some changes since then. Here's a breakdown of Uber's Business Model Canvas:

המערכת גם הוסיפה וביקשה: Please note that Uber's business model may have evolved or changed since my knowledge cutoff in September 2021. It's always a good idea to research and gather the latest information to get an accurate understanding of their current business model.

 נבקש מ-ChatGPT לספק לנו רעיונות חדשניים בכל הקשור להרחבת המודל העסקי. נשאל: Could you help me with new and innovative ideas for Uber channels?

וזו תשובת המערכת:

המערכת מוסיפה כאן: Remember, these are just ideas, and their feasibility and impact should be evaluated based on market research, user feedback, and the overall strategy of Uber.

שימו לב לרעיונות המעניינים שהמערכת מציעה

למשל רעיון 4, המציע לייצר שיתוף פעולה ואינטגרציה עם חברות התחבורה הציבורית (רכבות, אוטובוסים) כדי לאפשר ללקוחות אובר לתכנן בצורה יעילה את הנסיעה שלהם, כולל שילוב של תחבורה ציבורית. שימו לב לרעיון 8, שבו המערכת מציעה ליצור הסעות לקבוצות של נוסעים בעלי צרכים ייחודיים – למשל הזמנת הסעה למשפחות עם ילדים צעירים הצריכים כיסאות או בוסטרים לילדים, או הסעות עבור נוסעים מבוגרים הדורשים סיוע והתניידות עם כסאות נכים.

המערכת אף טורחת לציין שיש לבחון את הרעיונות על סמך ניתוח שוק ותוכניות עסקיות מפורטות, על בסיס התאמה לאסטרטגיה של אובר ולאחר בחינה על לקוחות פוטנציאליים.

אפשר אף לבקש מ-ChatGPT להתמקד באבן בניין מסוימת ולקבל רעיונות ממוקדים. נוכל למשל לבקש להתמקד בערוצי לקוח ולשאול: Can you help me with innovative ideas regarding Uber customer channels?

וזו תשובת המערכת: 

 

גם כאן מתווספת ההערה: These ideas aim to enhance the customer experience, provide added value, and differentiate Uber's customer channels. Remember to assess the feasibility, market demand, and potential impact of these ideas within Uber's overall business strategy.

שימו לב למספר הצעות מרתקות להרחבת וחדשנות עבור אבן הבניין של ערוצי לקוח. הצעה 1 ממליצה להרחיב את האפליקציה של אובר עם יכולות של VR/AR, כך שלקוחות יוכלו לכוון בזמן הנסיעה את הנייד שלהם לנקודות עניין מיוחדות, ולקבל הסברים נרחבים על האתרים האלה. רעיון נחמד! הצעה 2 מציעה להוסיף לאפליקציה של אובר יכולות של הפעלה באמצעות זיהוי קול. הצעה 6 מציעה להוסיף לאפליקציית אובר המלצות מותאמות ללקוח, על סמך נתוני נסיעות העבר של מסעדות, אירועי תרבות וכדומה.

לסיכום

המאמר, שפורסם בשלושה חלקים, הציג את האפשרות להסתייע ב-ChatGPT בשלב העלאת הרעיונות לחדשנות במודל העסקי של הארגון. כמובן שכל אחד מהרעיונות המוצעים מחייב בחינה מעמיקה יותר, אבל זה לא שונה מרעיונות שהיו עולים מצוותי החדשנות בארגון.

לפיכך, בהחלט ניתן להפוך את ChatGPT לכלי תומך בתהליך החדשנות, כגורם שיכול להציף רעיונות עסקיים חדשניים.

לחלק הראשון של סדרת המאמרים – הקישו כאן 

לחלק השני של סדרת המאמרים – הקישו כאן

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים