האם אתם באמת עושים טרנספורמציה דיגיטלית או רק שדרוגים דיגיטליים?

המונח טרנספורמציה דיגיטלית מתאר סיטואציה מורכבת שהיא מסע ארוך ותמידי בהתאמת הארגון לעתיד לבוא - אלא שיש מי שמסתפקים בשינויים ספורים וספורדיים ומכנים אותם בטעות כך ● מה עושה הארגון שלכם?

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

ארגונים רבים אוהבים לתייג את הפרויקטים הדיגיטליים שלהם כטרנספורמציה דיגיטלית. פרויקטים כגון שדרוג אתר האינטרנט, העברת מערכת CRM לענן, אפליקציה חדשה במובייל, זוכים לתואר 'טרנספורמציה דיגיטלית' כי זאת ה-Buzzword הכי חמה. יש רק בעיה אחת – זו אינה טרנספורמציה דיגיטלית. אלה פרויקטים לשדרוג דיגיטלי, הם מרכיבים במסע הדיגיטלי, אבל אינם טרנספורמציה דיגיטלית!

למה זה משנה? כי במקום לחשוב ולהתכונן לסביבה העסקית העתידית, סביבה שתהיה שונה מהסביבה העסקית הנוכחית, הארגון ממוקד בשיפור המצב הקיים.

ארגונים רבים האמינו ששדרוג המודל העסקי הקיים וביצוע התאמות קלות, יספיקו. הם לא הבינו שהגבינה זזה, ונדרשת טרנספורמציה עסקית. ציפוי המודל העסקי הקיים בשכבת סוכר (Sugar Coating), לא מספיק

טרנספורמציה דיגיטלית מחייבת חשיבה והכנה לסביבה העתידית – מה יהיו המודלים העסקיים חדשים, כיצד להתמודד עם סטארט-אפים ומתחרים חדשים, מהן הטכנולוגיות החדשניות שיביאו ערך ללקוחות, כיצד מתמודדים עם דור חדש של לקוחות, מהי צורת עשיית העסקים העתידית, ועוד. הטרנספורמציה הדיגיטלית עוסקת בהכנת הארגון לעתיד (Future-Ready), במקביל לשיפור המודל העסקי הקיים – Fixing the past and creating the future. זהו תהליך אסטרטגי, חוצה ארגון ומובל על ידי ההנהלה, ולא אוסף פרויקטים נקודתיים.

ארגונים רבים ראו את המתחולל בסביבה העסקית ונקטו בפעולות שדרוג בלבד. לאחר שהם הבינו את עומק השינוי, כבר היה מאוחר מדי. רשת חנויות הספרים בורדרס (Borders) לא הבינה את התמורות בשוק הספרים שחוללה אמזון (Amazon) והמעבר לרכישת ספרים באינטרנט והופעת ספרים דיגיטליים בקינדל. רשת חנויות הצעצועים טויס אר אס (Toys R Us) לא נערכה כראוי למסחר אלקטרוני. רשת השכרת הווידיאו בלוקבסטר (Blockbuster) לא נערכה למהפכת נטפליקס (Netflix). מנכ"ל נוקיה (Nokia) אמר לפני מכירתה למיקרוסופט "לא טעינו בכלום, אבל איכשהו הפסדנו". ניו יורק טיימס (New York Times) חשבה שהקמת חטיבת דיגיטל חדשה ופרסום גרסה דיגיטלית של העיתון, יספיקו. החברה לא הבינה את השינוי בהתנהגות הצרכנית, בהרגלי הקריאה והשינוי בתקציבי הפרסום, ולבסוף סגרה את החטיבה החדשה. ארגונים רבים האמינו ששדרוג המודל העסקי הקיים וביצוע התאמות קלות, יספיקו. הם לא הבינו שהגבינה זזה, ונדרשת טרנספורמציה עסקית. ציפוי המודל העסקי הקיים בשכבת סוכר (Sugar Coating), לא מספיק.

לעומתם, ארגונים רבים הבינו את עומק השינוי, וביצעו טרנספורמציה עסקית דיגיטלית אמיתית. דוגמאות בולטות מאסטרקארד (Mastercard), דיסני (Disney), דומינוס פיצה (Domino's Pizza), ג'ון דיר (John Deere), וולמארט (Walmart), סטארבקס (Starbucks) ואחרים.

צריכה להיות מסע מתארך. טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה.

צריכה להיות מסע מתארך. טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מהי הטרנספורמציה הדיגיטלית?

ספרו החדש של דיוויד רוג'רס, מביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, פרסם לאחרונה את הספר "The Digital Transformation Roadmap: Rebuild your organization for continuous change" (בתרגום חופשי לעברית – מפת הדרכים לטרנספורמציה דיגיטלית: בנה מחדש את הארגון שלך לשינוי מתמשך). סקרתי את עיקרי ספרו במאמר שלי (חלק א' וחלק ב').

הגדרתו לטרנספורמציה דיגיטלית (DX): טרנספורמציה שמטרתה להבטיח את הצלחת הארגון בסביבה עסקית עתירת שינויים דיגיטליים. הגדרה פשוטה לתהליך שינוי מורכב ומאתגר. הנוסחה שלו: 

DX = Digital Strategy + Organizational Change

הנוסחה מצביעה את האתגר הכפול – אתגר ארגוני לצד אתגר דיגיטלי וטכנולוגי. הסביבה העסקית העתידית תהיה שונה מהנוכחית, ולכן כל ארגון, קטן כגדול, חייב להתכונן לקראתה.

ארגונים רבים נוטים להתמקד באתגר הטכנולוגי ולהתעלם מאתגר השינוי הארגוני והתרבותי. הם מאמינים שמספיק לבצע מספר שיפורים דיגיטליים במודל העסקי הקיים, וקוראים להם טרנספורמציה דיגיטלית, אבל בפועל הם משדרגים את המצב הקיים ולא באמת מכינים את הארגון לסביבה העתידית.

עשר השאלות

לאחרונה פרסם רוג'רס פוסט מעניין שכותרתו Are You REALLY Doing Digital Transformation? (האם אתם באמת עושים טרנספורמציה דיגיטלית?) ובו 10 שאלות שמאפשרות לארגון לבחון האם הוא באמת עושה טרנספורמציה דיגיטלית, או רק שדרוג דיגיטלי של המודל העסקי הקיים.

להלן השאלות שמומלץ לשאול ולענות עליהן: 

  1. IT vs. Business – מי מוביל את התהליך, ה-IT או הצד העסקי בשיתוף ה-IT? טרנספורמציה אמיתית צריכה להיות מובלת על ידי הצד העסקי בשיתוף עמוק עם ה-IT.
  2. Technology vs. Strategy – האם הפרויקטים ממוקדים בטכנולוגיות דיגיטליות או ממוקדים בפתרון בעיות לקוח ואתגרים ארגוניים, כמו שטרנספורמציה אמיתית דורשת? האם הארגון רואה בדאטה בסיס לאסטרטגיה החדשה?
  3. Maturity vs. Business Metrics – האם ממדי ההצלחה ממוקדים בשיפור הקיים או בערך ובתפוקות שהמיזמים הדיגיטליים יביאו ללקוח ולארגון?
  4. Digitalization vs. New Growth – האם ההשקעות במיזמים הדיגיטליים נועדו לשפר את היעילות העסקית ולחסכון בהוצאות, או שחלקן ממוקדות בצמיחה ועסקים עתידיים?
  5. Big Projects vs. Small Bets – האם הארגון מבצע פרויקטים גדולים, כמו פעם, או פועל באמצעות צוותים קטנים ורב-תחומיים הבוחנים רעיונות חדשים, מבצעים ניסויים ועובדים עם לקוחות כדי להבין מה נכון לעשות, ורק אחר כך מחליטים איזה מיזם ייכנס לייצור מלא?
  6. Planning vs. Iteration – האם הארגון משקיע מאמץ רב בתכנון המיזמים, או מבין שהסביבה החדשה מחייבת מהלכים מהירים, קטנים ואיטרטיביים?
  7. Technical Skills vs. Talents – האם הארגון ממוקד בגיוס אנשים טכנולוגיים, או ממוקד באיתור ושימור בעלי כישורים מגוונים, לצד רצון ויכולת להוביל שינויים?
  8. Top Down vs. Bottom Up – האם המיזמים והרעיונות באים רק מההנהלה או שחלקם באים מהשטח וממנהלים בדרגי הביניים?
  9. Project vs. Journey – האם הארגון מתייחס לטרנספורמציה כאל פרויקט עם מועד סיום ידוע, או מבין שזהו מסע ארוך ובלתי נגמר?
  10. Do You Know What to Expect – האם הארגון רואה ב-IT ובארכיטקטורה הנוכחית את האתגר העיקרי או מבין שהאתגרים העיקריים הם בתרבות הארגונית ובתפישות של האנשים?

עשר השאלות הללו מאפשרות לארגון לבחון האם הוא מבצע טרנספורמציה דיגיטלית ומקדם את המוכנות העתידית, או שהוא מבצע שדרוגים ושיפורים במודל העסקי הקיים. במילים אחרות, האם הוא באמת מבצע טרנספורמציה דיגיטלית ומכין את הארגון לסביבה העסקית העתידית, או שהוא ממשיך בחשיבה של עסקים כרגיל תוך שדרוגים ושיפורים טקטיים. מסלול העסקים כרגיל טומן בחובו סיכונים עתידיים משמעותיים, ומומלץ לשקול ברצינות לבצע טרנספורמציה דיגיטלית.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים