טרנספורמציה דיגיטלית – על הסיבות לכישלונות ועל מתודולוגיה להצלחה – חלק ב'

על ספרו החדש של דיוויד רוג'רס "The Digital Transformation Roadmap" ● חלק ב' – מתודולוגיה להצלחה

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

מאמר זה נכתב בעקבות השקת הספר "The Digital Transformation Roadmap: Rebuild your organization for continuous change" של דיוויד רוג'רס, מרצה בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, ראש תכנית להכשרת מנהלים בכירים בנושאי אסטרטגיה עסקית וטרנספורמציה דיגיטלית ויועץ בכיר לארגונים רבים.

בחלקן הראשון של המאמר הצגנו את ההגדרת הטרנספורמציה הדיגיטלית על פי רוג'רס ואת חמש הסיבות העיקריות לאחוזי הכישלונות הגבוהים. ארגון התופס את הטרנספורמציה כאתגר טכנולוגי, שאינו משנה את הרגלי העבודה ואת סגנון המשילות שלו ואינו משקיע בפיתוח הכישורים ובשינוי התרבות הארגונית – מגדיל את סיכוי הכישלון שלו בתהליך אסטרטגי זה. בחלק ב' נתמקד בעיקרי המתודולוגיה המומלצת על ידי רוג'רס, שמטרתה להבטיח את הצלחת התהליך ולהתמודד עם כל אחד מגורמי הכישלון.

מתודולוגיה לטרנספורמציה דיגיטלית מוצלחת

רוג'רס מדגיש שהמתודולוגיה שהוא מציג, המבוססת על ניסיון עבודה עם ארגונים רבים ומפגשים עם אלפי מנהלים המשתתפים בתוכניות ההכשרה באוניברסיטת קולומביה, אינה אוסף של הוראות בסגנון הרכבת רהיט של איקאה. כל ארגון ייחודי, ומה שמתאים לארגון אחד אינו מתאים בהכרח לארגון אחר. עם זאת, המסגרת המתודולוגית שהוא מציג אמורה לסייע לכל ארגון לנווט את תהליך הטרנספורמציה ולהבטיח הצלחה.

חמשת הצעדים המרכיבים את המתודולוגיה מבוססים על הניסיון שלו בעבודה עם ארגונים שונים והמחקר שהוא ביצע. הוא מדגיש, כי אין להתייחס למתודולוגיה כאל סולם שעולים עליו שלב אחר שלב, אלא אוסף של צעדים שיכולים להיות איטרטיביים לקידום התהליך. הטרנספורמציה הדיגיטלית אינה פרויקט ויעד ידוע מראש, אלא מסע מתמשך של שינוי ללא סיום מוגדר.

חמשת הצעדים במתודולוגיה, המתוארים בתרשים המצורף, הם:

הגדרת חזון משותף – המסע הדיגיטלי חייב להתחיל בהגדרת חזון מוסכם ומשותף לכל הארגון. החזון חייב להתייחס לתיאור העתיד הצפוי לארגון, מהם הכוחות הדיגיטליים שישפיעו, מהם היתרונות הייחודיים של הארגון. זהו בעצם כוכב הצפון של הארגון, שמגדיר כיצד הארגון יצליח לצמוח בסביבה הדיגיטלית העתידית. חזון זה מאפשר לארגון להוביל את המסע ולא רק להיות מושפע מהשינויים וכוחות חיצוניים. הוא יאפשר למנהלים ולעובדים להבין ולתמוך במטרה, כמו גם לבעלי עניין נוספים (דירקטורים, משקיעים, שותפים עסקיים) להבין לאן הארגון צועד.

הגדרת עדיפויות ובחירת הנושאים החשובים באמת – יש חשיבות רבה לבחור את הנושאים החשובים ביותר לארגון, היעדים האסטרטגיים. הבחירה צריכה להתייחס הן לבעיות החשובות שיש לבחור ולהזדמנויות שיש למנף. הספר מציע שימוש במטריצה בעלת 4 רביעים, שתסייע בהגדרת הנושאים בעדיפות, והמאפשרת מיקוד ברור בבעיות ובהזדמנויות של הארגון במבט לקוח (חיצוני) ובמבט הארגון (פנימי). בציר האופקי שני נושאים – הלקוח והארגון, ובציר האנכי שני נושאים, הבעיה וההזדמנות. כל רביע ממוקד בנושא אחד – בעיות הלקוח, בעיות הארגון, הזדמנויות לקוח והזדמנויות הארגון. הספר מנתח לעומק כל אחד מהרביעים.

ולידציה באמצעות ניסוי – המטרה של שלב זה היא להתקדם במהירות בוולידציה ובחינת הרעיונות החדשים. ההמלצה היא לחשוב כמו מדענים: להגדיר היפותזה ולבנות ניסוים לבחינת ההנחות. ההתקדמות צריכה להיות איטרטיבית, תוך בניית אב טיפוס ומוצר ראשוני (MVP), עבודה עם לקוחות וקבלת משובים מהם. שלב זה צריך לאפשר לבצע ניסויים רבים לבחינת הרעיונות החדשים, איזה מהם עשוי לעבוד טוב יותר. עלות ביצוע טעויות בשלב זה הן נמוכות.

יישום תהליכי משילות שיאפשרו גידול מהיר – מטרת שלב זה היא לעצב תהליכים ומודלים גמישים של משילות, שיאפשרו גידול מהיר בכל הקשור להתפתחות וגידול מהיר של המיזמים שהוחלט לקדם. המטרה לאפשר הקצאה מהירה של משאבים, העצמה של צוותים רב תחומיים, סגירה מהירה של מיזמים שלא הביאו את התוצאות המתוכננות. היעד הוא להבטיח זרם של חדשנות הן בפעילות הליבה של הארגון והן בפעילות מעבר לליבה.

פיתוח כישורים לקידום הטכנולוגיה, הכישרונות והתרבות הארגונית – המטרה של שלב זה היא להשקיע בקידום התשתית והארכיטקטורה הטכנולוגית, לאתר ולפתח את הכישרונות האנושיים הנמצאים בחלקים השונים של הארגון ולשנות את התרבות הארגונית כדי שהארגון יוכל להתמודד עם האתגר הדיגיטלי. על הארגון גם לטפח תרבות של שימוש בנתונים תוך פיתוח מקור נתונים אחוד ואמין.

סיכום

בחלק הראשון של המאמר הצגנו את הסיבות העיקריות לכישלונות בתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית. בחלק השני של המאמר הצגנו בקצרה שישה צעדים חשובים, שמטרתם להבטיח את הצלחת המסע הדיגיטלי. לא במקרה, כל אחד מהצעדים במתודולוגיה מהווה מענה לאחת מחמש הסיבות לכישלונות בביצוע הטרנספורמציה.

למרות התיאור הקצר של השלבים, ניתן בקלות להתרשם ממורכבות התהליך ומאתגרי הטרנספורמציה הדיגיטלית ולהבין מדוע יש הרבה כישלונות ואכזבות.

הספר מרחיב את הדיון בכל אחד מהצעדים במתודולוגיה ומציג כלים שונים לשימוש ויישום וכן דוגמאות רבות. הרחבות אלה הן מעבר למטרות סקירה קצרה זו, שנועדה בעיקר להפנות את תשומת ליבכם לספר ולמתודולוגיה. כל המעוניינים להגדיל את סיכויי ההצלחה בתהליך אסטרטגי זה מוזמנים לקרוא ולהתעמק במתודולוגיה ובכך להגדיל את סיכויי ההצלחה במסע הדיגיטלי שלכם. הספר מומלץ מאוד. בהצלחה!!

 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים