טרנספורמציה דיגיטלית – על הסיבות לכישלונות ועל מתודולוגיה להצלחה – חלק א'

על ספרו החדש של דיוויד רוג'רס "The Digital Transformation Roadmap" ● חלק א' – על הסיבות לכישלונות

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

רוב הארגונים נמצאים בשלב כזה או אחר של יישום הטרנספורמציה הדיגיטלית. למרות שהמונח מלווה אותנו מעל 10 שנים, עדיין אין הגדרה אחודה לתהליך קריטי זה. מה שיותר מדאיג הוא האחוז הגבוה של כישלונות (חברות היעוץ מק'ינזי וBCG– מעריכות אותו ב-70%). רק כ-30% מהארגונים מעידים שרוב היעדים המתוכננים הושגו (כמו, למשל, מאסטרקארד, וולט דיסני, דומינו'ס פיצה, אייר ליקוויד ועוד). חלק מהארגונים עצרו את התהליך לאחר השקעות גדולות ואכזבה מהתוצאות שהושגו (כמו, למשל, CNN,  שהשיקה את המוצר הדיגיטלי CNN+ ועצרה אותו לאחר זמן קצר, או חברת GE, שהקימה חטיבה דיגיטלית גדולה, GE Digital, ולאחר מספר שנים של הפסדים עצרה את הפעילות), וחלק מהארגונים השיגו יעדים חלקיים לעומת התכנון המקורי. עדיין ישנם ארגונים המתייחסים לטרנספורמציה דיגיטלית כאל אתגר טכנולוגי ולא מבינים שהיא בראש וראשונה אתגר עסקי וארגוני להתאמת הארגון וצורת עשיית העסקים שלו לסביבה העסקית המודרנית והדיגיטלית.

בספטמבר 2023 הושק ספרו החמישי של דיוויד רוג'רס, שכותרתו "The Digital Transformation Roadmap: Rebuild your organization for continuous change". המחבר מרצה בביה"ס למינהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, מנהל התוכנית להכשרת מנהלים בכירים בנושאי אסטרטגיה עסקית וטרנספורמציה דיגיטלית ויועץ בכיר לארגונים רבים. הספר מציג בלשון ברורה את הסיבות העיקריות לכישלון, ומה שיותר חשוב – את מפת הדרכים והצעדים שיובילו את הארגון להצליח בתהליך אסטרטגי זה.

חלק א' של המאמר מציג את חמש הסיבות העיקריות לכישלון תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית, וחל ב' (יפורסם מחר) – מציג את המתודולוגיה המומלצת לביצוע הטרנספורמציה הדיגיטלית.

מהי הטרנספורמציה הדיגיטלית

ההגדרה של רוג'רס לטרנספורמציה דיגיטלית (DX) פשוטה מאוד: טרנספורמציה שמטרתה להבטיח את הצלחת הארגון בסביבה עסקית עתירת שינויים דיגיטליים. הנוסחה DX = אסטרטגיה דיגיטלית + שינוי ארגוני שמה דגש על הצד הארגוני והדיגיטלי. זהו צו השעה ואתגר שכל ארגון, קטן כגדול, חייב להתמודד איתו. ארגונים חייבים לבחון, לגלות ולנסות חוויות לקוח חדשות ומודלים עסקיים תפעוליים חדשים. הטכנולוגיות הדיגיטליות מניעות שינויים מהירים בהתנהגות הלקוחות, במודלים העסקיים, בתחרות וברף הכניסה לשוק של מתחרים חדשים. כל ארגון חייב להסתגל לסביבה החדשה כדי להמשיך ולצמוח, ללא קשר לגודלו.

"בספטמבר 2023 הושק ספרו החמישי של דיוויד רוג'רס, שכותרתו "The Digital Transformation Roadmap: Rebuild your organization for continuous change". הספר מציג בלשון ברורה את הסיבות העיקריות לכישלון, ומה שיותר חשוב – את מפת הדרכים והצעדים שיובילו את הארגון להצליח בתהליך אסטרטגי זה"

סיבות לאחוזי הכישלונות הרבים

למרות חשיבות התהליך, הכישלונות הרבים הביאו את רוג'רס לחפש ולהבין את הסיבות העיקריות לכך. אלה הן הסיבות העיקריות:

היעדר חזון משותף – היעדר חזון ברור ומשותף לרוב המנהלים והעובדים מהווה אחד הגורמים העיקריים לכישלונות. ארגונים רבים מדברים בסיסמאות כגון להיות דיגיטלי, דיגיטלי תחילה ועוד, אבל בחינה מעמיקה יותר מבהירה שבעצם אין הבנה ברורה והסכמה מה הארגון רוצה להשיג, מה העתיד הצפוי לענף שבו הארגון פועל, כיצד הארגון מתכוון להתחרות ומה יהיה יתרונו התחרותי בעתיד. העדר חזון משותף ומוסכם מביא לאי בהירות באשר למטרות התהליך ולהתנגדויות וחששות של מנהלים ועובדים – דברים המקשים על ההתקדמות בתהליך.

היעדר עדיפויות ברורות לצמיחה (No Growth Priorities) הארגון לא הגדיר את הנושאים בעדיפות לצמיחה עתידית. מדברים על דיגיטציה ועוסקים בעיקר בהמשך עשיית עסקים הישנה בדיגיטל. הארגון לא מגדיר במה להתמקד – פתרון בעיות לקוח או הזדמנויות עסקיות שיש למנף. בהעדר עדיפויות ברורות, מאמץ הטרנספורמציה מתבזר למיזמים שונים ועם דגש על יישום טכנולוגיות (בלוקצ'יין, AI, ענן וכד') במקום באתגרים העסקיים העתידיים.

אין מיקוד בתהליכי ניסוי – הארגון ממשיך לפעול בתהליכים המוכרים, השמים דגש על תכנון ועל תהליכי קבלת החלטות ריכוזיים וארוכים. הטרנספורמציה הדיגיטלית דורשת גישה שונה – תהליכי ניסוי מהירים, השקה מהירה של מוצרים "לא אפויים", עבודה בצוותים רב תחומיים קטנים בעלי אוטונומיה וסמכויות החלטה. הצוותים ממוקדים בפיתוח מוצרים במקום בפתרון בעיות הלקוח. התהליכים החדשים מחייבים גמישות וניסוי מהירים לבחינת רעיונות וטכנולוגיות חדשות.

היעדר גמישות בתהליכי המשילות – תהליכי המשילות מתאימים למצב של עסקים כרגיל בכל הקשור לתהליכי התקצוב, אישור הפרויקטים, ועדות ההיגוי וכד'. הטרנספורמציה הדיגיטלית דורשת תהליכי משילות מהירים ויעילים, האצלת סמכויות החלטה לצוותים, החלטות מהירות המבוססות על נתונים ועוד.

היעדר כישורים לניהול שינוי – הארגון נוטה להסתמך על הכישורים הקיימים בכל הקשור לטכנולוגיה, לכישרונות ולתרבות הארגונית. הנטייה היא להמשיך ולהתבסס על התשתית הטכנולוגית הקיימת, אין השקעה בפיתוח הכישרונות האנושיים, אין השקעה בשינוי התרבות הארגונית הקיימת. ממשיכים בהתנהגויות הישנות – תהליכי קבלת החלטות ריכוזיים מלמעלה למטה בשיטות Command & Control, העבודה מתבצעת ב-Silos ארגוניים ועוד. הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת גישה שונה וגמישה יותר ודורשת שינוי בתרבות הארגונית.

סיכום חלק א'

בחלק א' הצגנו את ההגדרת הטרנספורמציה הדיגיטלית על פי רוג'רס ואת חמש הסיבות העיקריות לאחוזי הכישלונות הגבוהים. ארגון התופס את הטרנספורמציה כאתגר טכנולוגי, שאינו משנה את הרגלי העבודה ואת סגנון המשילות שלו ואינו משקיע בפיתוח הכישורים ובשינוי התרבות הארגונית – מגדיל את סיכוי הכישלון שלו בתהליך אסטרטגי זה. בחלק ב' נציג בקצרה את עיקרי המתודולוגיה המומלצת על ידי רוג'רס, שמטרתה להבטיח את הצלחת התהליך ולהתמודד עם כל אחד מגורמי הכישלון.

 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים