חדשנות 360°: אסטרטגיית החדשנות התפעולית וחדשנות במודל העסקי

חלק ג' בסדרת המאמרים של מיכל זיגלמן - פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, ומנכ"לית Duality, ורז הייפרמן - יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital, העוסקת בחדשנות כצו השעה

מימין: מיכל זיגלמן ורז הייפרמן.

בסדרת המאמרים חדשנות 360° הצגנו בחלק א' את החשיבות של חדשנות בעידן הנוכחי ואת מודל Innovation Strategy המתאר את שני ממדי החדשנות – אסטרטגיה ויישומים. בחלק ב' הצגנו שלוש אסטרטגיות של חדשנות – משבשת, משפרת ופתוחה. בחלק ג', הנוכחי, נציג שתי אסטרטגיות נוספות – חדשנות תפעולית וחדשנות במודל העסקי.

בכוחו של מודל עסקי חדש לייצר מנועי צמיחה חדשים ושווקים חדשים לארגון. לעיתים המודל העסקי החדש נלווה לפיתוח מוצר או שירות משבש. במידה רבה, פיתוח מודל עסקי חדש מהווה את "הדובדבן שעל הקצפת" בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית

חדשנות תפעולית – Operational Innovation

החדשנות התפעולית בוחנת את התהליכים העסקיים שארגון מבצע ומחפשת דרכים חדשות ליישם את התהליכים, במטרה להביא ערך ללקוח. נקודת המבט היא חוצת ארגון ולא במחלקה או באגף אחד. כל ארגון מבצע מגוון גדול של תהליכים עסקיים – קבלת הזמנות לקוח, פיתוח מוצרים חדשים, רכש חומרי גלם וחלקים, ייצור המוצרים ואריזתם למשלוח ללקוח, הפקת חשבוניות, קליטת עובדים ועוד. בדרך כלל ארגונים מגדירים את התהליכים העסקיים בנקודת זמן כלשהי ונוטים לא לשנות אותם במשך שנים.

הכנסת מערכת מידע חדשה (כמו ERP או CRM או ניהול שרשרת אספקה) מהווה הזדמנות לבחון את התהליכים החדשים הנתמכים על ידי מערכת המידע החדשה, ולא לצלם את המצב הקיים ולנסות להתאים את המערכת החדשה לתהליכים הקיימים. לעיתים, גם ארגונים המוכנים לבצע שינויים בתהליכים עסקיים, עושים זאת כמבצע חד פעמי ולא בוחנים באופן תדיר עד כמה הם רלוונטיים ועונים על ציפיות הלקוח, או עושים שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות חדשות.

בנתה מחדש את כל התהליכים התפעוליים שלה במטרה להקטין את חלון האספקה של הבטון לאתרי הבנייה. CEMEX.

בנתה מחדש את כל התהליכים התפעוליים שלה במטרה להקטין את חלון האספקה של הבטון לאתרי הבנייה. CEMEX.

חדשנות תפעולית, הידועה לעיתים גם כהינדוס מחדש (Reengineering), בונה את התהליכים העסקיים מחדש, במטרה לייעל אותם ולהביא ערך ללקוח ולארגון. הינדוס מחדש יכול לקצר זמנים משלב הפיתוח ועד שלב האספקה ללקוח, לצמצם את מספר התחנות הנדרשות לאישור פעולות, לחשוב על דרכים חדשות כיצד לשפר את השירות ללקוח, ועוד. לחדשנות התפעולית יתרונות עסקיים רבים, אבל ארגונים נוטים להתעלם ממנה ולחפש דרכים אחרות, כגון מוצרים חדשים, שווקים חדשים וכדומה.

אחת הדוגמאות היפות של חדשנות תפעולית היא חברת חומרי הבניה הגלובלית CEMEX, שבנתה מחדש את כל התהליכים התפעוליים שלה במטרה להקטין את חלון האספקה של הבטון לאתרי הבנייה, דבר שהביא לקבלני הבנייה ייעול בניצול הזמן של צוותי הבנייה ובסופו של דבר לקיצור תהליך. החברה הצליחה להקטין את חלון הזמן לאספקת הבטון משלוש שעות לעשרים דקות. 

חדשנות במודל העסקי – Business Model Innovation

המודל העסקי מתאר את הצורה בה הארגון מייצר ערך עבור לקוחות, וכיצד הוא מייצר רווח (בהנחה שהוא ארגון למטרות רווח) או מביא ערך ללקוחות במידה שאינו ארגון למטרות רווח. ניתוח המודל העסקי הקיים וחיפוש דרכים חדשניות להביא ערך נוסף הם בין האסטרטגיות המשמעותיות של הארגון למנף הזדמנויות ולשפר את כושר התחרותיות בשוק דינמי. בכוחו של מודל עסקי חדש לייצר מנועי צמיחה חדשים ושווקים חדשים לארגון. לעיתים המודל העסקי החדש נלווה לפיתוח מוצר או שירות משבש. במידה רבה, פיתוח מודל עסקי חדש מהווה את "הדובדבן שעל הקצפת" בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

דוגמה לשינוי המודל העסקי יכולה להיות המעבר ממכירת ציוד מחשוב לשירות שבו הלקוח משלם על-פי השימוש (Usage Based). חברות רבות המציעות כיום רכישה של שירותי הענן Amazon AWS, Microsoft Azure, Google Cloud הן דוגמאות למגמה זו.

ממשלת ישראל נמצאת כיום בעיצומו של פרויקט ענק למעבר של משרדי הממשלה למודל החדש של ענן ממשלתי, פרויקט נימבוס.

פיתחה מודל עסקי של משלוח בדואר של מעטפות עם דיסק, במקום השכרת וידאו בסניפי בלוקבסטר. נטפליקס.

פיתחה מודל עסקי של משלוח בדואר של מעטפות עם דיסק, במקום השכרת וידאו בסניפי בלוקבסטר. נטפליקס. צילום: BigStock

דוגמה נוספת היא חברת נטפליקס שפיתחה תחילה מודל עסקי של משלוח מעטפות עם דיסק CD לבתי הלקוח באמצעות הדואר, במקום השכרת הווידאו בסניפי בלוקבסטר.

לפעמים המודל העסקי החדש הוא כשלעצמו חדשנות משבשת, כמו מודל ה-Freemium של חברת ספוטיפיי, שהאיץ את המעבר מהורדות מוזיקה לסטרימינג ושיבש את המודל העסקי של Apple iTunes.

חברת דייקין היפנית מאפשרת ללקוחות לרכוש Air as a Service במקום לרכוש מערכות מיזוג אוויר.

אנו רואים כיצד ענף הבנקאות מתחיל בתהליך של מעבר למודל עסקי של בנקאות דיגיטלית. תופעה דומה מתרחשת בענף הביטוח עם הופעת חברות ביטוח ישירות ודיגיטליות.

כותבי המאמר הם:

מיכל זיגלמן – פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות במורכבות, מנכ"לית Duality

רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

לחלק א' בסדרה

לחלק ב' בסדרה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים