מנהלי הטכנולוגיה ומנהלי המודרניזציה – לימדו לעבוד ביחד

יש לא מעט קונפליקטים בין בעלי שני התפקידים האלה, אבל הם חייבים לשתף פעולה, בגלל המטרה המשותפת: חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית בארגון ● איך עושים את זה? והאם הפתרון נמצא בכלל אצל המנמ"ר?

גם כאן, הסוד הוא בשיתוף הפעולה (ובהגדרה ברורה של התפקידים).

רוב התפקידים ברמה הגבוהה ביותר בארגון – ה-C-Level – מוגדרים בבירור, וכך גם הממשקים ביניהם, כמו במקרה של המנמ"ר וסמנכ"ל הטכנולוגיות. אלא שיש תפקידים שתחומי האחריות והפעילות שלהם דומים, ואין הגדרה ברורה מי עושה מה ומי אחראי על מה. דבר זה יוצר חוסר בהירות ומהווה לא פעם מקור לקונפליקטים.

דוגמה לכך היא התפקידים של מנהלי הטכנולוגיה (CTO) ומנהלי המודרניזציה (CMO). אגב, לגבי התפקיד האחרון – CMO זה גם קיצור לתיאור תפקידו של מנהל השיווק הארגוני, שלא שייך לדרג הניהול הטכנולוגי, וזה עוד מקור לבלבול.

יש למנהל הטכנולוגיה ומנהל המודרניזציה הרבה מן המשותף בכל הנוגע לתחומי האחריות של כל אחד מהם. שניהם, בסופו של דבר, מכוונים ללקוח הסופי, הפנימי, שרוצה לחדש את המחשוב שלו (ושגם הם רוצים לעשות זאת). אבל עדיין יש שוני, שמאמר שפורסם באחרונה באתר CIO עומד עליו, ומחדד את ההבדלים בין שני בעלי התפקידים.

למה צריך בכלל מנהל מודרניזציה?

המאמר גורס כי המודרניזציה הפכה לנושא חם – הן בשיח הטכנולוגי והן בזה העסקי. זאת, במיוחד עם התגברות הכניסה של הענן לארגונים, וחדירת הבינה המלאכותית ולמידת המכונה. הצורך להתאים את המערכות לכלים החדשים מהווה חלק מפרויקטי מודרניזציה, שנעשים בימים אלה בארגונים במספר גדול ובקצב מהיר. במחקרים עדכניים, 80% ממקבלי ההחלטות בתחום ה-IT אומרים כי הארגונים שבהם הם עובדים מבצעים או מתכננים לבצע תהליכי מודרניזציה של תשתיות. זו הסיבה שאותם ארגונים ממנים מנהלי מודרניזציה, שיעזרו לנווט את התהליכים המורכבים האלה. אבל, כאמור, במידה רבה, יש השקה בין תחומי האחריות של בעל תפקיד זה לאלה של מנהל הטכנולוגיות – מה שמביא ללא מעט קולות שתוהים מדוע בכלל הארגונים מגייסים מנהלי מודרניזציה.

איך פותרים את הקונפליקט בין שני בעלי התפקידים הבכירים? קודם כל, על הארגון להגדיר מהי מודרניזציה במילים שלו, מאחר שזהו מונח שיש לו משמעויות שונות עבור אנשים ובעלי תפקידים שונים. כך, למשל, בעיני המנכ"ל, מודרניזציה היא רצף של תהליכים שנועדו לייצר מודלים עסקיים חדשים, בסיוע כלים טכנולוגיים, ולעומת זאת, יש ארגונים שאצלם מודרניזציה היא חלק מתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית, שהיא תחום האחריות המרכזי של מנהלי הטכנולוגיות. לא פעם, כחלק מהתהליך יש צורך בהחלפת מערכות שלא מתאימות למצב החדש.

לפיכך, ניתן לומר שהמודרניזציה היא תהליך אופרטיבי, המתמקד בהבנת התשתית והיכולת לזהות מה צריך להתאים למה, תוך מעקב ודגש חזק על שילוב בין מערכות ישנות לחדשות – ולא בהחלפתן. כלומר, יותר ההגדרה הראשונה שצוינה כאן, ופחות זו השנייה.

לצורך העניין, יש מגזרים שלמים שנתונים בתהליכי מודרניזציה כבר כמעט שני עשורים. אחד הבולטים שבהם הוא המגזר הפיננסי, שבו יש צורך לחבר בין סביבות לגאסי לסביבות דיגיטליות באזורים של בנקאות ישירה, ערוצים אינטרנטיים ומערכות ניהול מודרניות, שלא מדברות עם המערכות הישנות. המודרניזציה היא התווך בין עולמות שונים אלה.

חלק מה-CMOs: הפרויקטים נכשלים בגלל ההתלהבות ממה שה-CTOs מביאים

בעוד שמנהל הטכנולוגיות מבין את הפיתוחים והכלים הטכנולוגיים החדשים, מנהל המודרניזציה יודע להבחין בין התהליכים השונים, לתכלל את המשאבים והזמן הדרושים ולתת להנהלה הערכה כיצד זה ישפיע על הפעילות העסקית במחלקות הארגון השונות. יש לא מעט מנהלי מודרניזציה שטוענים שאחת הסיבות שפרויקטי טרנספורמציה דיגיטלית נכשלים היא שהתפיסה של הארגון לא מייחסת משקל מספיק חשוב לתהליכי המודרניזציה, כי הם נוטים יותר להתלהב מהכלים החדשים שמנהל הטכנולוגיות מביא, אבל מגלים מהר מאוד שמדובר במשהו מורכב יותר, ולעתים אפילו בלתי אפשרי. מנהלי הטכנולוגיות לא אוהבים את ההאשמה הזאת, מה שמן הסתם לא תורם למערכת יחסים טובה בין הצדדים.

איך פותרים את הקונפליקט בין שני בעלי התפקידים הבכירים? קודם כל, על הארגון להגדיר מהי מודרניזציה במילים שלו, מאחר שזהו מונח שיש לו משמעויות שונות עבור אנשים ובעלי תפקידים שונים

המסקנה היא שצריך לחבר בין שני בעלי התפקידים, להגביר את הקשר ביניהם וליצור את האיזון המתאים. ה-CTO יביא את החזון שלו ואת הכלים לממש אותו, וה-CMO יבחן את הדרכים למימוש הרעיון, מה שקוראים מבחן החיים עצמם.

נדרשת כאן גם מעורבות של מנהל ה-IT, המנמ"ר, כדי ששני בעלי התפקידים לא ידרכו זה על הרגל של זה, שאף אגו לא ייפגע ושתהיה כמה שיותר סינרגיה ביניהם. עליו להגדיר במדויק מה הוא מצפה מכל אחד מבעלי התפקידים, לעקוב באופן שוטף אחרי העבודה שלהם ולדאוג שיהיה דיאלוג תמידי ביניהם. הרי, בסופו של דבר, שניהם משרתים את אותו הצורך: להצעיד קדימה את הארגון, על מנת שיעמוד בראש החזית הטכנולוגית, ולוודא שהמנהלים הרלוונטיים בו, וההנהלה בכלל, עושים זאת בצורה הנכונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים