המונדיאל החלופי של יבמ

בניגוד למונדיאל, בו ישראל אינה משתתפת, מתקיימת בימים אלה תחרות עולמית אחרת, שבה ישראל דווקא מככבת ● המדובר בתחרות של חברות הזנק שמארגנת יבמ - תחרות שבה ישראל עוד עשויה לנצח

המבנה הענק של בית יבמ (IBM) בפתח תקווה מארח כל השנה קבוצות של לקוחות ומוזמנים מרבדים שונים של ענף ה-IT ומחלקי החברה השונים. אולם נדמה, כי 200 האורחים שהגיעו ביום ה' האחרון לאולם הכנסים של יבמ בקריית אריה, סימלו אווירה שונה מעט ולא שגרתית. היה זה אירוע SmartCamp המקומי שיבמ העולמית מארגנת. תמציתו: לאתר את הדור הבא של חברות ההזנק שמוצריהן יהיו מבוססים כלי יבמ, והן שיובילו את הענק הכחול לפרויקטים החדשניים הבאים.

יבמ, כמו חברות בינלאומיות אחרות הפועלות בישראל, מטפחת את הקשרים עם חברות ההזנק. המודל שפעל במשך שנים על אש קטנה, מאחורי הקלעים, פרץ קדימה בשנים האחרונות והפך להיות חלק בלתי נפרד מהביזנס של אותן חברות. יבמ, באמצעות הסניף הישראלי שלה, היתה חלוצה בעולם בפיתוח מודל המהווה נצחון לכולם: חברות ההזנק שזוכות להיכלל ברשימה, מקבלות "טיפול אישי צמוד" מהענק הכחול. אנשי יבמ מסייעים להן בהיבטי הטכנולוגיה, גיוס של מימון והשיווק, כשכל שנדרש מהן הוא לפתח את מוצריהן על בסיס טכנולוגיות וכלי יבמ. כסף ממשי כמעט ולא עובר, אבל עובר הרבה ידע, ניסיון וגדל הסיכוי לפריצה קדימה בצורה מהירה.

הדבר נכון גם בשוק המקומי. כל מנמ"ר וכל יחידת IT מחפשים בכל זמן את הדבר הבא שבו יש להשקיע, כדי ליצור בידול טכנולוגי, שיביא כמובן ליתרון שיווקי ומסחרי. זוהי מלחמה מתמדת שדורשת מהמנמ"ר תושיה רבה וזהירות. אין זה סוד שחלק מתהליך המכירה של טכנולוגיות חדשות בתחום ה-IT דורש מאותן חברות צעירות, הוכחה ליישום או פיילוט באחד הארגונים הגדולים. בעזרת המודל של יבמ, יכולות חברות ההזנק להיחשף לאותם ארגוני ענק.

מיכאל אורן, מנהל יחידת ה-GTU ביבמ, סיפר לא מכבר לבלוג סטארטאפמניה של אנשים ומחשבים, כי מאז הקמת היחידה, בשנת 2002, היא סייעה ל-1,300 חברות הזנק ישראליות. באפריל השנה הודיעה יבמ כי פותחת במיזם חדש הקשור ל-"עולם חכם", שעובד פחות או יותר על המודל של ה-GTU בישראל, ומדינת ישראל אף צורפה אליו כחברה של כבוד. הרציונל מאחורי המיזם ברור: עסקי התוכנה של יבמ מגלגלים עשרות מיליארדי דולרים, ועל ידי חיזוק הקשר עם חברות ההזנק, מבקש הענק הכחול להעמיק את מימוש אסטרטגיית "עולם חכם" וגם כמובן להגדיל את הכנסותיה מתוכנה.

במקביל, הכריזה יבמ על תחרות בינלאומית בין כל חברות ההזנק בעולם, שמוצריהן יכולים להשתלב במיזם עולם חכם. ישראל הוזמנה לשלוח נציג אחד לתחרות בינלאומית זו, עם שאיפה ברורה: לנצח. התועלות שיכולות לצמוח לחברה שתוכתר בתואר הנכסף, הן כמעט בלתי ניתנות לכימות, ובוודאי שקולות לגיוס הון רב.

70 חברות השתתפו בשלב המוקדם של התחרות, וכולן עברו תהליך סינון קפדני על ידי צוותי שופטים. לשלב הסופי הגיעו חמש חברות שהוזמנו ליום שלם בבית יבמ בפתח תקווה. החל משעות הבוקר ביום ה' האחרון אנשי חברות ההזנק נפגשו עם מנטורים מתחומים שונים של הענף. הם עברו איתם על המצגות, שאלו שאלות נוקבות והנחו אותם לקראת השלב השני, שנערך אותו יום אחר הצהריים. חמש החברות הופיעו בפני אולם מלא מפה לפה, כשבשורה הראשונה יושב צוות שופטים בראשותו של עוזיה גליל, מראשי תעשיית ההיי-טק הישראלית. האווירה הייתה עניינית, עם לא מעט מתח. החברה שזכתה, פנורמיק פאואר (PanoramicPower), עוסקת באחד התחומים החמים כיום – חיסכון באנרגיה.

מתוך חמש הפיינליסטיות, שתי חברות הציגו פתרונות בתחום זה. החברה השנייה שהתמודדה, גרילנט, הציעה פתרון מקורי לחיסכון ברמת הצרכן הביתי, המבוסס על מתן תגמול כספי לצרכנים שיוכיחו כי חסכו חשמל. גם הפתרונות האחרים שהוצגו זכו להערכה רבה. כך, למשל הרעיון של הקמת תחנת מוניות וירטואלית, כמענה לבעיות התחבורה בערים הגדולות, אשר הוצג על ידי איוויגליו. כך, הפתרון הססגוני של פודיוקייט, שמאפשר לספק לכל צרכן בטלפון החכם שלו מידע תזונתי על אחד מ-50 אלף מוצרי הצריכה שבמרכול.

המשתתפים באירוע לא יכלו שלא להבחין כי החברות שזכו להגיע לחמישיה הראשונה, לא עונות לתדמית של חברות ההזנק שאנו מכירים. מדובר באנשים שחלקם מבוגרים: מנהליהן, שהציגו את המוצר, לא היו ולא נראו ילדים בגיל העשרים.

השורה התחתונה: בחודש שבו חצי עולם מדבר על המונדיאל, אפשר להסתכל על האירוע שהיה ביום ה' האחרון בבית יבמ, כשלב המשחקים המוקדמים. בעקבותיו נקבע מי יעלה למונדיאל שיבמ מארגנת בחודש נובמבר באירלנד. בניגוד למונדיאל האמיתי, הפעם יש לישראל נוכחות מכובדת שם, עם סיכוי טוב לקבל את המקום הראשון. הספירה לאחור החלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים