תביאו ענן, ולא ממש חשוב איזה

אחד אלוהינו, שני אנשים חזקים - האחד נשיא ארצות הברית והשני מעשירי העולם, ושניים או שלושה עננים ● מה יצא? חזרה לתחילת המשחק, עם מכרז חדש ● לידיעת הקוראים אורנה ברביבאי ושחר ברכה

מה שצריך הוא ענן טוב ומתפקד - ולא מאבקים משפטיים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מאז שחר נעוריו אהב האדם מאבקים. המאבקים היו מנת חלקו של האדם עוד בימים הראשונים של ההיסטוריה, כשהעולם היה קיים רק בתיאוריה. הם בלטו גם בימי קיסרות רומי, שם הביטוי "לחם ושעשועים" כלל, בין השאר, מאבקים בין אריות ונמרים לבני אדם. התקשורת אוהבת גם היא מאבקים, כפי שאנחנו רואים בכל מלחמה – בין אם היא בין פוליטיקאים, חברות או מדינות.

היום (ד') הודיע הפנטגון הודעה משמעותית באחד המאבקים הבולטים ביותר בעולם המחשוב בשנים האחרונות: מכרז JEDI. משרד ההגנה האמריקני החליט לבטל אותו ולהוציא מכרז חדש.

ההכנות למכרז של פרויקט JEDI נמשכו שנים, עוד בטרם נבנתה ולו פיסת ענן אחת לטובת המגזר הביטחוני וצבא ארצות הברית. היו לו את כל המרכיבים הנדרשים למאבק "טוב": כסף, והרבה – 10 מיליארד דולר; ענקיות טכנולוגיות משופעות בממון, יחסי ציבור ולובינג פוליטי חזק בוושינגטון, שיותר משהן רצו לזכות במכרז, הן רצו לקבל הכשר על ידי שימוש בענן שלהן בפנטגון; איש עשיר, עשיר מאוד – ג'ף בזוס, שהוא הבעלים של ענקית קמעונאות אונליין, שיש לה גם חברת ענן גדולה, ושל עיתון חשוב; ונשיא אחד, מטורלל מעט – דונלד טראמפ.

המאבקים סביב JEDI החלו עוד לפני זכייתה של מיקרוסופט באוקטובר 2019. ביוני באותה השנה הוציא הפנטגון נזיפה יוצאת דופן בחומרתה לאורקל, אחת המשתתפות במכרז, והאשים אותה בהפצת "דעות ספקולטיביות ומניפולטיביות שאינן מבוססות נתונים ומידע", במסגרת מאמציה לערער על תהליך המכרז הענק. הדברים הגיעו אחרי שבית משפט אמריקני דחה את תביעת אורקל נגד משרד ההגנה, שבה היא טענה להטיית הליך המכרז לבניית הענן עבור הפנטגון. החברה חזרה כמה פעמים על הטענה שלפיה "המכרז נעשה שלא כדין… משרד ההגנה לא עמד בדרישות. המכרז סובל מניגודי אינטרסים משמעותיים רבים, המהווים הפרה של החוק ומערערים את אמון הציבור". בית המשפט פסק לטובת הממשל האמריקני ו-AWS, שהצטרפה, מרצונה, כנתבעת בתיק.

הנזיפה מוושינגטון הייתה עוד שלב בקרב המכוער והארוך בין אורקל ל-AWS. קן גלוק, המנהל הראשי של אורקל בבירה האמריקנית, האשים את אמזון בפיתוח ובשיווק של תפיסה שגויה ושקרית לגבי מהו מחשוב ענן. הוא הסביר שהתפיסה השקרית נועדה לקדם את סיכוייה של אמזון לזכות במכרז.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

האם מכרז JEDI "נתפר" למידותיה של AWS?

הודעת הזכייה של מיקרוסופט במכרז הייתה מפתיעה, שכן לאורך כל הדרך מומחים בשוק היו בטוחים שהזוכה תהיה AWS. הזכייה מיצבה את הענקית מרדמונד כבעלת ענן לגיטימי לכל דבר ועניין, וכנותנת "פייט" לאמזון – השליטה הבלתי מעורערת בענן הציבורי, עם 40% נתח שוק. אלא שמיקרוסופט ניצחה אותה, כמו גם את יבמ, גוגל ואורקל, שנשרו במהלך השלבים השונים של התהליך.

אחת הסיבות המרכזיות ש-AWS נחשבה כמועמדת כמעט ודאית לזכייה עוד בשלב מוקדם של הליך המכרז היא שהחברה זכתה במכרז הענן של ה-CIA ב-2013. כמו כן, היא הוסמכה בהסמכה ברמה הגבוהה ביותר של אבטחת מידע.

במהלך שלבי המכרז השונים צצה התפיסה, שאותה קידמו כמה מהמתמודדות, שלפיה חוזה JEDI "נתפר" למידותיה של AWS. זאת, לצד טענות לגבי הענקת חוזה עצום ממדים וארוך טווח לספקית ענן אחת. הטענות האלה קיבלו חיזוק לאחר שבאפריל 2019 הודיע הפנטגון כי מספר המתמודדות במכרז צומצם לשתיים, כש-AWS היא אחת מהן.

ככלל, ההתנהלות של ממשל טראמפ בהקשר של מכרז JEDI הייתה תמוהה ומסורבלת. הבית הלבן של טראמפ דחה כמה פעמים את עיתוי ההודעה על הזוכה במכרז. מפה לשם חלפו ועברו השנים, ויישום הפרויקט הוקפא, לאחר שבפברואר 2020 קבע שופט פדרלי שלנוכח הערעור של אורקל, יש לעצור את יישומו. שנה לאחר מכן, בפברואר האחרון, הודיע משרד ההגנה האמריקני לקונגרס שהוא עלול לשקול שלא לממש את פרויקט הענק בענן עם מיקרוסופט – אם המאבק המשפטי על החוזה יימשך עוד זמן רב. כך הגענו למצב שבו הפנטגון הוציא חוזה למכרז ענן חדש, באמתלות של "בשלות טכנולוגית".

צריך להזכיר כאן גם את מערכת היחסים העכורה שבין טראמפ לבזוס. השניים קיימו כמה מפגשים, מאחר שבזוס הוא הבעלים של אמזון אבל גם, ואולי בעיקר, הבעלים של הוושינגטון פוסט, שהוא אחד העיתונים המשפיעים בארצות הברית, שטראמפ הכליל אותו כחלק מ-"תקשורת הפייק ניוז". בעבר דווח שהנשיא לשעבר הרפובליקני אמר לגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס, שהיה מזכיר ההגנה שלו, "שאמזון יזXXXנו". בהזדמנויות אחרות טען טראמפ, שנתפס כמעלים מס כרוני ורב שנים, שאמזון לא משלמת את חלקה ההוגן במסים ופוגעת בדואר האמריקני.

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

הקשר לשוק הישראלי

האם יש מהמלחמה רוויית המאבקים הזו מסר לשוק הישראלי? לטעמי, יש מסר אחד. הוא ממוען לשחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי, לאנשי ה-IT שתחתיו – משרתי ציבור הנסתרים מהעין, לשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, לחשב הכללי ולאנשי מנהל הרכש במשרד האוצר, ולכל מי שנוגע, נגע וייגע בנימבוס – מכרז הענן של ממשלת ישראל: תביאו ענן, שיהיה טוב, יתפקד וישפר את איכות השירות הציבורי לאזרחיות ולאזרחי המדינה. אל תתעכבו, כדי שלא תגיעו למצב של אנשי הפנטגון, שכילו את השנים האחרונות בהתדיינויות משפטיות אינסופיות בתביעות ותביעות שכנגד השונות סביב JEDI.

איזה ענן? לטעמי, השאלה הזו – עם כל הכבוד לאמזון, מיקרוסופט, גוגל, אורקל, יבמ-רד-האט ועלי באבא – פחות חשובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים