פשיטת הרגל של אוויה – אות אזהרה

הבקשה של חברת הענק לפתוח בהליכי פשיטת רגל לא באה בהפתעה, והיא נובעת ממדיניות פיננסית שגויה ומאי אימוץ של טכנולוגיות חדשות ● המקרה שלה מוכיח שהאמרה "אם ארגונים לא יאמצו חדשנות - הם לא ישרדו" היא אולי קלישאה, אבל נכונה

האם אוויה תיחלץ מהמשבר? אילוסטרציה: BigStock

אוויה (Avaya) הודיעה לפני ימים אחדים שביקשה מבית המשפט בארצות הברית לפתוח בהליכי פשיטת רגל. אם להיות יותר מדויק, היא ביקשה להפעיל את סעיף 11 בחוק פשיטת הרגל של ארצות הברית, ואם בקשתה אמנם תתקבל, החברה תקבל הגנה מהנושים שלה, כדי שתוכל לבצע ארגון מחדש שתאפשר לה לשרוד. בהקשר זה ראוי לציין כי באוויה ישראל מציינים שהבקשה תשפיע בעיקר על ארצות הברית וכי לא צפויה השפעה על פעילותה בארץ.

הבקשה של אוויה לא באה בהפתעה. החברה הגדולה מאוד, שעוסקת בפיתוח ושיווק של מערכות חומרה בתחום הטלפוניה האינטרנטית, קיימת מאז שנת 2000 והמחזור שלה ירד מקרוב לחמישה מיליארד דולר ב-2014 ל-3.7 מיליארד שנתיים לאחר מכן. כלומר, ירידה של קרוב ל-30%.

יתרה מזאת, יש לחברה חוב של כשישה מיליארד דולר והוצאות הריבית שלה ענקיות ועומדות על 400 מיליון דולר.

אוויה מאבדת גובה מזה זמן, עם ירידה מתמשכת בהכנסות והפסד נקי שתפח ב-2016 יותר מפי חמישה לעומת 2015 – ל-750 מיליון דולר.

מדיניות לא חכמה

הבעיות של החברה הן לא סוד בשווקים ובתעשייה, והן נובעות מהתפשטות לרוחב על ידי רכישת חברות ומהעובדה שהיא לא הצליחה להתאים את עצמה להתפתחויות בסביבת העבודה שבה היא פועלת. לעומת זאת, חברות קטנות ממנה שהתאימו את עצמן למציאות החדשה, בעיקר לעולם הענן, צומחות על חשבון בסיס הלקוחות של אוויה.

המצב של אוויה מלמד שמדיניות של צמיחה לרוחב באמצעות אשראי בנקאי היא לא תמיד אסטרטגיה נכונה. כשחברה רוכשת חברות אחרות, כדאי שהן תתאמנה לפעילות של הרוכשת, ולפני שהיא לוקחת אשראי בסכום גדול, עליה להבטיח שיש לה מקורות להמשך צמיחה, כדי שיהיה לה מאיפה להחזיר את הסכומים הגבוהים.

המדיניות הפיננסית של אוויה לא הייתה חכמה וכאמור, היא לא השכילה לאמץ טכנולוגיות חדשות כמו הענן בכדי לשמור על בסיס הלקוחות ואף להגדיל אותו.

מה הלאה?

אוויה מבקשת לבצע ארגון מחדש ולצורך כך הגדילה את חובה עוד יותר: סיטיבנק (Citibank) העניק לה הלוואה בסך 750 מיליון דולר, כדי לממן את תקופת המעבר.

על מנת שהחברה תצליח לצאת מהבעיות שלה, היא חייבת להתאים את עצמה למציאות הטכנולוגית החדשה. היא מתכוונת לעשות את זה בעיקר על ידי הפיכתה מחברה שעוסקת בפיתוח ושווק של מוצרי חומרה למפתחת ומשווקת של מוצרי תוכנה.

בנוסף, הקטנת החוב, או לפחות הפחתת התשלומים, היא צעד קריטי להצלחה של אוויה להשתקם. באוגוסט האחרון, מודיס (Moodys) הורידה את הסיווג של אוויה מ-B3 ל-Caa2, מה שאומר שחברת סיווג האשראי הכירה כבר אז שאוויה עומדת בפני פשיטת רגל. הכלכלנים של מודיס הסבירו את הירידה בספק גדול באשר ליכולתה של אוויה להגיע להסדר תשלומים של חובה, שבחלקו הגדול הוא קצר טווח.

בקשת פשיטת הרגל היא אות אזהרה לארגוני ענק. עליהם להבין שהם צריכים ללכת עם הזמן ולא להיתקע עם טכנולוגיות מיושנות, גם אם הן עדיין מצליחות איתן. "חברות שלא יתחדשו – לא ישרדו" היא קלישאה, אבל המצב של אוויה מוכיח שזו קלישאה נכונה במקרים רבים.

קשה לדעת אם אוויה תצליח להתאושש. המגמות הכספיות לא מראות טובות והקושי של ארגונים מסוימים לעבור שינוי הוא דבר ידוע. מצד שני, אם היא תשכיל לאמץ טכנולוגיות חדשות, תצליח בכוונתה לעבור מחומרה לתוכנה ותבצע שינוי מבני, ייתכן שהיא תעלה שוב על הגל.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צביקה

    החברה היא חברה מדהימה, אוכלת טכנולוגית את המתחרות. א ב ל , וזה האבל הגדול- הנהלה כושלת חיסלה את היכולות לפרוץ קדימה. הלוואי ותצליח לחזור לעצמה...

  2. ירון

    הכתבה רצופה באי דיוקים. לא הייתה לחברה בעייה טכנולוגית, אלא שוק מתכווץ. אוויה חברת תוכנה בלמעלה מ-10 השנים האחרונות. דווקא מבחינה טכנולוגית הם השכילו להשקיע בוידאו ובמעבר ל-SAAS בענן כבר לפני מספר שנים. הסיבה לכישלון, היא הלוואת בעלים שהופלה על החברה. ללא ההלוואה, החברה מצליחה לא רע בכלל. ללא זריקת הרעל של נורטל, הייתה מצליחה אף יותר.

אירועים קרובים