אומת הערים החכמות

ביקורם של יותר מ-100 אורחים מאירופה בתל אביב מסמל את מעמדה של העיר, ושל ישראל בכלל, לא רק כסטארט-אפ ניישן, כי אם גם כסמארט סיטי ניישן

ערים חכמות - כך זה מתממש במספר ערים בארץ. אילוסטרציה: BigStock

עיריית תל אביב-יפו מארחת השבוע יותר מ-100 אורחים מחו"ל – ראשי ערים, סגני ראשי ערים ובכירים אחרים מרשויות מקומיות ברחבי אירופה. בין 100 הבכירים הללו, שהשתתפו הבוקר (ב') בכנס שערכה העירייה ועסק באורבניות ובערים חכמות, הגיעו 16 מנמ"רים מערים גדולות ברחבי אירופה, חברי ארגון קהילת המחשוב האירופית. בראש הארגון עומד יהודי חביב ואוהב ישראל בשם גיאורגיו פריסטר.

המארחת היא ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו, שעומדת בראש פורום המנמ"רים בשלטון המקומי. במשך שלושה ימים מרוכזים נחשפים חברי המשלחת לפעילות הנרחבת של העירייה בכל מה שקשור לערים חכמות ולמיזמי הדיגיטל שלה. גולת הכותרת של הסיור תהיה פגישה עם נציגים מ-22 סטארט-אפים ישראליים.

המשלחת פתחה את היום הראשון בהשתתפות במליאה המרכזית של הכנס, שדן באורבניות ובערים חכמות בישראל ובחו"ל. לכנס אחראית מינהלת עיר עולם בעיריית תל אביב-יפו – חברה עירונית שכפופה ישירות ללשכת ראש העיר. החברה עוסקת בהנגשת תל אביב לעולם, כעיר גלובלית.

אך טבעי הוא שנושא הערים החכמות ויתר הפעילויות של אגף המחשוב של עיריית תל אביב-יפו ישתלבו בכך, כמו גם המפגשים עם הסטארט-אפים המקומיים. יש להניח שבעקבות הביקור, לאחר שיחזרו לעריהם ומדינותיהם, ישמשו הבכירים כשגרירים של רצון טוב של תל אביב בפרט וישראל בכלל.

שלוש שנים של מאמצים

לא היה קל ומובן מאליו להביא לכאן את המשלחת. זה לקח לשכטר ולאנשיה שלוש שנים. שנה אחרי שנה היא נוסעת לכנס השנתי של ארגון קהילת המחשוב האירופית, שנערך בכל פעם בעיר אחרת, מראה להם מצגות על תל אביב כעיר מובילה וחדשנית, וכמיקרוקוסמוס של ישראל כאומת הסטארט-אפים.

פריסטר לא הסתיר את העובדה שלחברים שונים בארגון הייתה התנגדות לקיים את הכנס בישראל. הנימוק המרכזי שלהם היה החשש לבוא לפה. אנחנו, למרבה הצער, עולים לכותרות בעיקר על רקע טרור, פיגועים והסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובביקור הם נחשפים לאחד הפנים המרכזיים והיפים של המדינה.

מעבר לעניין התדמיתי, הסיור של משלחת המנמ"רים והבכירים הנוספים מאירופה הוא המחשה לכך שתל אביב בפרט וישראל בכלל ניצבות בחזית הטכנולוגית של תחום הערים החכמות. יותר מכך, תל אביב החלה לבצע מהלכים רבים שקשורים לעיר החכמה עוד לפני שהחלו לדבר על הנושא. המצב דומה בכמה ערים נוספות בעולם, בהן פירנצה, שלקחה את הנושא כמה צעדים קדימה. ערים אחרות מתחילות להתעניין בנושא וליישם את התפיסה הרחבה של העיר החכמה, שעוסקת בתשתיות, תחבורה, בנייה, אנרגיה ועוד.

כאמור, יש עוד פן, חשוב לא פחות: המנמ"רים והבכירים הנוספים שבאו מאירופה, שהגיעו לכאן לא רק כדי לשמוע אלא גם כדי לחפש טכנולוגיות חדשות, ייחשפו הערב (ב') ל-22 סטארט-אפים ישראליים, חלק מכמה מאות שעיריית תל אביב-יפו מטפחת. הסטארט-אפיסטים יציגו פתרונות מקוריים לניהול ערים חכמות ויש סיכויים לא מעטים שבעקבות המפגש, חלק מהם יוזמנו לבדיקת הפיתוחים שלהם במקומות מגוריהם של המנמ"רים האורחים.

הביקור – חלק ממהלך גדול יותר

האירוח של המשלחת האירופית הוא חלק ממהלך גדול יותר, שמטרתו למצב את ישראל חזק יותר כמובילה בתחום הניהול האורבני החכם. באמצע נובמבר תצא מכאן משלחת גדולה יחסית של מנמ"רים מרשויות מקומיות וכן בכירים בשלטון המקומי, ביניהם ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, כדי להשתתף בכנס ובתערוכת ערים חכמות בברצלונה. הכנס הזה הפך להיות האולימפיאדה של הערים החכמות. בשנה שעברה ביקרו בו 15 אלף איש מ-568 ערים מרחבי העולם.

לישראל יהיה השנה ביתן לאומי בתערוכה, וצפויות להציג בו תל אביב ורמת גן. לפני שנתיים זכתה תל אביב בפרס בינלאומי מטעם מארגני הכנס כעיר חכמה ברמה הבינלאומית – פרס יוקרתי שמוענק כל שנה לערים בודדות.

השורה התחתונה: אירוח משלחת בכירי השלטון המקומי מאירופה היא יוזמה מברכת ומוסיפה עוד תרומה קטנה לשיפור המעמד הבינלאומי של ישראל, שמצוי כבר תקופה ארוכה בשפל. יש לקוות שיהיה לביקור המשך ושתואץ המגמה של יישום תהליכי עיר חכמה בכל רחבי ישראל – במדינת תל אביב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אנונימית

    הייתי שם וההפקה הייתה רחוקה מלהיות מקצועית, אורחים התגודדו בכניסה הראשית מבלי לדעת שיש כיבוד ברחבה למטה.... במהלך הכנס הרמקולים לא פעלו מספר פעמים ועם כל הרצון הטוב להפוך "תקלה" ל"בדיחה" לא היה בסביבה אפילו איש טכני אחד שייגש לסייע..,, המגוכך מכל היה במהלך תקרית "השריפה" שלא הייתה; כ 5-6 אזעקות צורמות בקעו מאזעקת העשן באולם במהלך הנאומים מבלי שאיש טרח לבדוק להגיב או לעדכן, בסופו של דבר הושמעה הודעה מוקלטת על "שריפה שפרצה בבניין וכולם מתבקשים לפנות במהירות"... כולם, כולל האורחים המכובדים נהרו במסלול תת קרקעי שנראה כמחסן המוביל לציאת חרום עם מדרגות מרובות עד שהגיעו לגינת המוזיאון, מאוחר יותר התברר שמשהו "הושאר על האש" במטבח מה שגרם לאזעקת השוא... מקווה שהאורחים הנכבדים הספיקו לשכוח ולסלוח...

אירועים קרובים