המהפכה התעשייתית הרביעית: עידן המכונה החדש

טכנולוגיות לכל מטרה מניעות את רוב הצמיחה הכלכלית, מפני שהן משחררות המוני המצאות משלימות ● אך בתקופתנו - טכנולוגיה לבדה אינה מספיקה ואינה המטרה ● הכירו את עידן המכונה החדש

29/06/2016 16:13
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

לפני 120 שנה כשמפעלים אמריקניים החלו להשתמש בחשמל והתחילו את המהפכה התעשייתית השנייה, התפוקה לא השתפרה בהם במשך 30 שנה. זמן מספיק לדור שלם של מנהלים לפרוש. הגל הראשון של המנהלים פשוט החליף את מנועי הקיטור במנועים חשמליים, ולא עיצב מחדש את המפעלים לניצול חכם של החשמל. הדור הבא, המציא תהליכי עבודה חדשים, התפוקה נסקה, לעתים הוכפלה ואף שולשה במפעלים הללו.

General Purpose Technology

החשמל הוא דוגמה לטכנולוגיה המיועדת לכל מטרה, כמו מנוע הקיטור לפניו. טכנולוגיות לכל מטרה מניעות את רוב הצמיחה הכלכלית מפני שהן משחררות המוני המצאות משלימות, כגון נורות ועוד.

הטכנולוגיה לכל מטרה בתקופתנו הוא המחשב. טכנולוגיה לבדה אינה מספיקה ואינה המטרה. כדורות המנהלים הקודמים שהיו זקוקים לעיצוב מחדש של מפעליהם, אנחנו עומדים להידרש להמציא מחדש את הארגונים שלנו ואפילו את כל המערכת הכלכלית.

התפוקה טובה, אבל מנותקת מהמשרות, וההכנסה של העובד הטיפוסי דורכת במקום.

אלה למעשה הכאבים הגדלים של מה שמכונה "עידן המכונה החדש".

קצב מהיר יותר בעשור האחרון

אם מסתכלים על הנתונים. התוצר הלאומי הגולמי לנפש באמריקה גדל באופן מואץ במונחים ריאליים, והתפוקה היא בשיא כל הזמנים, ולמרות השפל הגדול, היא גדלה מהר יותר בשנות ה-2000 מאשר היא גדלה בשנות ה-90' של המאה העשרים והיא הייתה מהירה יותר מאשר בשנות ה-70' וה-80'. גם ההכנסה הגלובלית גדלה בקצב מהיר יותר בעשור האחרון מאשר בכל זמן אחר בהיסטוריה.

הנתונים הללו למעשה ממעיטים בערכה של ההתקדמות, כיוון שעידן המכונה החדש הוא יותר יצירת ידע מאשר רק ייצור פיזי. זו התובנה – לא החומר, המוח – לא הגשמיות, הרעיונות – לא הדברים.

כיוון שאנחנו מקבלים יותר ויותר דברים בחינם, כמו ויקיפדיה (Wikipedia), גוגל (Google), סקייפ (Skype), ועוד. נוצרת בעיה במדידת הנתונים, זו לא הדרך שבה כלכלנים מודדים תל"ג. מחיר אפסי פירושו משקל אפסי בסטטיסטיקות התל"ג.

לפי הנתונים, תעשיית המוסיקה מהווה מחצית ממה שהיא הייתה לפני 10 שנים, אבל הציבור מאזין ליותר מוזיקה, ויותר טובה מאי-פעם. מחקרים מעריכים שמספרי התל"ג מפספסים למעלה מ-300 מיליארד דולר בשנה בסחורה חופשית ושירותים באינטרנט.

עידן המכונה החדש

עידן המכונה החדש הוא דיגיטלי, מעריכי וקומבינטורי:


● סחורות דיגיטליות, יכולות להשתכפל באיכות מושלמת ובעלות כמעט אפסית, והן יכולות להישלח כמעט בבת אחת. זהו עידן של כלכלת השפע. לדיגיטליזציה של העולם תרומה רבה ליכולת המדידה. מדידות הן סם החיים של המדע והקדמה. בעידן של המון נתונים, אנחנו יכולים למדוד את העולם בדרכים שלא יכולנו בעבר.

מעריכיות. מחשבים הופכים לטובים יותר ומהירים יותר מכל דבר אחר. פלייסטיישן של ילד כיום חזק יותר ממחשב-על צבאי מ-1996. אך המוח שלנו מוכוון לעולם לינארי. כתוצאה מכך, מגמות מעריכיות מפתיעות אותנו. חשבנו פעם שיש כמה דברים שמחשבים לא טובים בהם, כמו נהיגה במכונית בעומס תנועה?

קומבינטוריות. ראייה מקובעת היא שרעיונות הופכים להיות משומשים, כמו פירות התלויים נמוך בעץ, אך המציאות היא שכל חדשנות יוצרת אבני בניין לעוד חדשנות. לדוגמה, סטודנטים לתואר ראשון בנו אפליקציה שהגיעה בסופו של דבר למיליון משתמשים. הם  יכלו לבצע זאת קלות בגלל שהם בנו אותה בפייסבוק (Facebook), ופייסבוק בנוי על הרשת, שנבנתה על בסיס האינטרנט, וכן הלאה.

תכונה דיגיטלית, מעריכית וקומבינטורית כל אחת לחוד יכולה לשנות את כללי המשחק. שימו אותם ביחד, ונראה גל פריצות דרך אדירות, רובוטים שמבצעים עבודה של מפעל או רצים במהירות של ברדלס או מזנקים על מגדלים גבוהים בקפיצה אחת.

ההמצאה החשובה ביותר היא הלמידה הממוחשבת. לדוגמה, פרויקט ווטסון (Watson) של יבמ (IBM). בשעשועון "ג'פרדי", ווטסון לא היה טוב כל כך בהתחלה, אך הוא השתפר בשיעור מהיר יותר מאשר כל בן אנוש יכול היה, ובסופו של דבר הביס את אלוף העולם במשחק.

ווטסון גדל מהר. הוא נבחן למשרות במוקדים טלפונים, והוא מתקבל אליהן. הוא מגיש מועמדויות למשרות בתחום המשפטים, הבנקאות והבריאות, והוא מתקבל לחלק מהן.

האם זה אומר שאין לנו ממה לדאוג?

טכנולוגיה היא לא הייעוד שלנו. התפוקה היא בשיא כל הזמנים, אבל לפחות אנשים יש היום עבודה. יצרנו יותר עושר בעשור הקודם מאז ומעולם, אך ההכנסה של רוב האמריקנים צנחה.

זהו הניתוק הגדול של התפוקה מהעבודה. הטכנולוגיה טסה קדימה, אך היא מותירה יותר ויותר אנשים מאחור. היום, אנחנו יכולים לקחת עבודה שגרתית, לקודד אותה בסדרה של הוראות הניתנות לקריאה על-ידי מחשב, ואז לשכפל אותה מיליון פעמים.

לאחרונה קראתי כתבה שמגלמת בתוכה את הכלכלה החדשה ומספרת על יישום TurboTax שעושה כל מה שיועץ המס נהג לעשות, רק מהיר יותר, זול יותר, ומדויק יותר.

איך יכולה עובדת מיומנת להתחרות עם תוכנה שעולה 39 דולר? היא לא יכולה.

היום, מיליוני אמריקנים מכינים טפסי מס מהר יותר, זול יותר ומדויק יותר, אבל ל-17% מיועצי המס אין יותר עבודה. זהו מיקרוקוסמוס של מה שקורה, לא רק בתוכנה ושירותים, אבל גם במדיה ובמוסיקה, בפיננסים ובתעשייה, בקמעונאות ומסחר – בקצרה, בכל תעשייה. אנשים מתחרים נגד המכונות, ורבים מהם מפסידים במרוץ.

מה יכולים לעשות כדי ליצור שגשוג משותף? לא לנסות להאט את הטכנולוגיה. במקום להתחרות נגד המכונות, עלינו ללמוד להתחרות ביחד עם המכונות. זהו האתגר הגדול שלנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים