דברים שכל מנכ"ל צריך לדעת על Big Data

ישנה כמות אדירה של נתונים שנפחה הולך וגדל מדי יום, והעלייה המתמשכת מציבה אתגרים חדשים בפני ארגונים המעוניינים להפיק ערך מהמידע אליו יש להם גישה ● טכנולוגיות Big Data נועדו לאסוף לסנן ולעבד במהירות גבוהה נתונים המגיעים ממספר רב של מקורות

אדר שומרון, מנכ"ל BIyond. צילום: פלי הנמר

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר את המושג Big Data, אולם מה באמת אנחנו יודעים על Big Data? איך Big Data יכול לסייע לשיפור הביצועים העסקיים של חברות וארגונים? במאמר זה אסקור בקצרה את המאפיינים והעקרונות של עולם ה-Big Data ואת היתרונות שהוא מעניק למנהלים המעוניינים להפיק יותר ערך מהדטה שלהם.

מה זה Big Data?

על פי הערכות שפרסמה יבמ (IBM), מדי חודש במהלך שנת 2014 נצפו למעלה מארבעה מיליון שעות וידאו ביוטיוב (YouTube). משתמשי פייסבוק (Facebook) העלו 30 ביליון תכנים חדשים מדי חודש ואילו משתמשי טוויטר (Twitter) צייצו לא פחות מ-400 מליון פעמים ביום. זוהי כמות אדירה של נתונים שנפחה הולך וגדל מדי יום. העלייה המתמשכת בנפחי הדטה לצד הגיוון הרב בסוגי הדטה והגידול בקצב בו הדטה זורמת, מציבה אתגרים חדשים בפני ארגונים המעוניינים להפיק ערך מהמידע אליו יש להם גישה.

אם בעבר היה המידע מגיע אל הארגונים באופן מרוכז וקל לשליטה, כיום כאשר כל גולש הוא למעשה יצרן נתונים במגוון פורמטים וכאשר נפחי אחסון הנתונים הולכים וגדלים, מערכות ניהול המידע הסטנדרטיות אינן מספיקות בכדי לאגור ולנתח את הנתונים המצטברים. טכנולוגיות Big Data הן טכנולוגיות חדשות יחסית שנועדו לאסוף לסנן ולעבד במהירות גבוהה נתונים המגיעים ממספר רב של מקורות.

עקרונות ה-Big Data

טכנולוגיות Big Data פותחו על מנת להתמודד עם ארבעה מאפיינים של נתונים  אשר טכנולוגיות ניהול ועיבוד נתונים מסורתיות אינן מסוגלות לטפל בהם.

אלה הם  ארבעת ה-Vים של ה- Big Data:
•    נפח (Volume) – התמודדות עם נפחים חסרי תקדים של נתונים
•    מהירות (Velocity) – טיפול בנתונים הנוצרים וזורמים לארגון במהירות גבוהה במיוחד
•    מגוון (Variety) – נתונים המגיעים ממקורות שונים ובמבנים שונים
•    אימות (Veracity) – יכולת לוודא את איכות הנתונים, שהרי ללא נתונים איכותיים כל תוצר עיסקי לא יהיה שווה הרבה.

אגב – יש המוסיפים V חמישי: ערך (Value) – המהות של פתרון Big Data היא לייצר לארגון ערך עסקי בעוד שרבים שוכחים זאת ומתמקדים באתגרים הטכנולוגיים (הרבים) ובנושאים אחרים. להערכתי, כיום האתגר הגדול ביותר בפתרונות Big Data הוא לייצר ערך עסקי אמיתי, ולא "פיל לבן" שמעבד נתונים בנפח ובקצב גבוה אך לא תורם לשורה התחתונה.

מדיווחי תנועה ועד הורדות מוזיקה, מתיקים רפואיים ועד סטטוסים ברשתות החברתיות, כמויות עצומות של נתונים נוצרים ונאגרים בעולם מדי יום. טכנולוגיות Big Data הן הדרך היעילה ביותר לאגור ולנתח את הנתונים הללו ובכך להפוך אותם לבעלי ערך עבור חברות וארגונים.

מי זקוק לטכנולוגיות Big Data?

לפני שכל אחד מאיתנו הפך להיות יצרן נתונים עצמאי, נשמר המידע אודות הלקוחות במערכות פנים ארגוניות. מערכות CRM ו–ERP הספיקו בהחלט. כיום כאשר הלקוחות משתפים מידע בפלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, לינקדאין (LinkedIn) ועוד, ארגונים רבים מבינים את הצורך לאגור ולנתח את המידע הזה ולהפיק ממנו תועלת עסקית. חברות ענק כמו אמזון (Amazon) ו-eBay דיווחו כי המעבר לשימוש בטכנולוגיות Big Data לצורך ניתוח התנהגות והעדפות של לקוחות, גרם לעלייה משמעותית הן במכירות שלהן והן ברווח התפעולי.

טכנולוגיות  Big Data נפוצות

טכנולוגיות Big Data מתפתחות ומשתנות במהירות. אלה הן כמה מהטכנולוגיות שכל מנהל חייב להכיר:

Hadoop
פרויקט קוד פתוח המאפשר עיבוד כמויות עצומות של מידע במקביל ואחסונן בזול יחסית על גבי פלטפורמות שונות. הוא מאפשר מעבר חלק יחסית בין שרת אחד לבין אלפי שרתים מקבילים תוך בקרה קפדנית על איכות הנתונים ולא מסתמך על איכות השרתים אלא על היכולות שלו לאתר תקלות ולטפל בהן.

NoSQL
זוהי קטגוריה של בסיסי נתונים המאפשרים לשמור ולאחזר כמויות גדולות במיוחד של מידע שאינו נשמר במבנה הטבלאי המשמש בבסיסי הנתונים המסורתיים.

Amazon Redshift
בסיס נתונים אנליטי בענן, המאפשר ניתוח יעיל וחסכוני של נתונים בכמויות עצומות, באמצעות כלי BI (ר"ת Business Intelligence).

AWS Data Pipeline
פתרון המאפשר עיבוד והעברה של נתונים בין שרתים ופתרונות אחסון שונים בצורה קלה וזולה יחסית.

מה אפשר לעשות עם Big Data?

תחום ה-Big Data מאפשר לא מעט שימושים בתחומים שונים, כמו למשל:

• לראות את הלקוחות מכל הכיוונים
זהו השימוש הנפוץ ביותר של טכנולוגיות Big Data. חברות קמעונאיות הפועלות ברשת מעוניינות לדעת מה בדיוק עושים הגולשים באתרים שלהם. באילו דפים הם צופים, היכן הם משתהים, כמה זמן הם צופים בדף, ומתי הם עוזבים אותו. כאשר הנתונים הלא מובנים הללו משולבים בנתונים מובנים כמו דו"ח ההכנסות ועם פעילויות מדיה חברתית הקשורות לאותן חברות, מתקבלת תמונת 360 מעלות של הלקוחות באתר, ממנה ניתן להפיק תובנות ומסקנות שיווקיות רבות ערך.

• האינטרנט של הדברים
שימוש שני בפופולאריות שלו קשור לקישור עם יחידות חומרה, סנסורים, מכשירים ביתיים או מערכות אבטחה. המערכות הללו אוספות כמויות אדירות של נתונים אודות השימוש בהם, תקינותם או מצב האבטחה שלהם. לדוגמה חברת NetApp העוסקת בניהול ואחסון מאגרי נתונים מעבדת מדי שבוע כמאה מיליון הודעות המגיעות אליה ממקורות שונים.

• תגובה מהירה לשינויים ואופטימיזציה
טכנולוגיות Big Data מאפשרות במצבים מסוימים ועבור צרכים עיסקיים מסוימים לתת אינדיקציות והתראות בזמן אמת, או כמעט בזמן אמת, לשינויים ולמצבים עיסקיים שיש בהם ערך אמיתי. התראות כאלה יכולות לחסוך בחשמל, להציע ללקוח הצעת ערך מותאמת אישית, וכיוב'.

• אופטימיזציה של מאגרי נתונים
יישום זה שימושי במיוחד עבור חברות גדולות המעוניינות לשפר את יעילות מאגרי הנתונים שלהן, תוך כדי חיסכון בהוצאות. טכנולוגיות Big Data מאפשרות לחברות אלה, להקטין משמעותית את ההוצאות על החומרה, התוכנה, והניהול השוטף של המידע הנצבר בהם.

הכותב הינו מנכ"ל BIyond.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים