הנחליאלי של המשברים

"ירידי התעסוקה בעבר היו הנחליאלי של המשבר בענף ההיי-טק", אמר יוסי פרחי, מנכ"ל שירות התעסוקה, ביריד שערך השירות יחד עם מכללת היי-טק בהרצליה ● "כשמתחילים לדבר על יציאה מהמיתון, היריד הוא בבחינת הסנונית המבשרת את בוא האביב" ● רואים את החיוך בעיניים

סיום שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות ובמכללות, מביא עמו, מלבד טקסי הסיום לבוגרים, גם את ירידי תעסוקה. כל מוסד אקדמי שואף לכך שכמה שיותר מבוגריו ימצאו עבודה בשוק. כך טוב להם וטוב גם למוסד. ירידי התעסוקה הפכו למעין הברומטר הלאומי למצב: המיתון, האבטלה וכל הדברים הלא טובים שאנו אוהבים שלא לזכור.

אלא שכמו כל ברומטר, ירידי התעסוקה יכולים להיות גם הסנונית שמבשרת על בוא האביב. כך ניתן היה לחוש שלשום (ג') ביריד התעסוקה שערכה מכללת היי-טק, לרגל סיום שנת הלימודים. החום הכבד ששרר אותה שעה בחוץ, 90% לחות והפקקים בכניסה, כל אלה לא הרתיעו כמה מאות צעירים לעמוד בתורים ליד כ-20 דוכנים של חברות IT. אלו שלחו את רכזי ורכזות הגיוס שלהן, כדי לאסוף קורות חיים למיין ולאייש כ-250 משרות שהוצעו לדורשי העבודה.

מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, שבא לסייר ביריד יחד עם אנשיו שהיו שותפים ליריד, אפילו הרשה לעצמו לחייך, לראשונה מזה זמן רב. "ירידי התעסוקה בעבר היו הנחליאלי של המשבר בענף ההיי-טק", אמר פרחי למדור זה, "כשמתחיל משבר, מיד מרגישים אותו בירידים וכמובן גם בזרם הפניות אלינו. כאשר מתחילים לדבר על יציאה מהמיתון, היריד הוא בבחינת הסנונית המבשרת את בוא האביב".

פרחי סייר ועבר בין הביתנים של החברות, שוחח עם אנשי ונשות הגיוס וכן עם מחפשי העבודה. "זהו היריד הראשון השנה שנעשה באווירה של ערב יציאה מהמיתון" אמר, "ואני שמח שהגענו למצב כזה". הוא אינו מתעלם מנתוני האבטלה המדאיגים, אבל בהחלט יכול להצביע על מגמת בלימה בעלייה באבטלה. כך לדוגמא, אמר פרחי, "בחודש יוני הייתה עליה של 1.2% באבטלה, ואילו ביולי הנתון עמד על 0.8%. משהו חיובי קורה וזה ברור מאליו". הוא הסביר את השינוי באומרו, כי "בחלק גדול מענפי המשק, לשם יציאה מהמיתון דרושה השקעה בציוד ובמשאבים, ואלו תלויים באשראי ובדולרים. ואילו בענף ההיי-טק, ההשקעה היא בהון האנושי, ולכן היציאה מהמיתון בענף זה היא מהירה יותר". פרחי ניבא כי זו תוביל את שאר המשק.

עזרא דגן, מנהל לשכת התעסוקה באזור רעננה וכפר סבא, הוסיף כי באזור שבתחום אחריותו יש כ-4,500 דורשי עבודה, שליש מהם אקדמאים. נתוני האבטלה באזור זה, לדבריו, עדיין גבוהים, והוא העריך ש-60% מדורשי העבודה האקדמאים, הם אנשי היי-טק. חלקם הגיעו ליריד על מנת לנסות את מזלם.

להערכת אנשי שירות התעסוקה, שכאמור, היו שותפים ליריד, על כל מישרה התמודדו 2-3 אנשים. מנהלי השירות אמרו כי כלקח מירידים קודמים, הם הקפידו להזמין ליריד מחפשי עבודה רלבנטיים, שיכולים להתאים למשרות שהוצעו על ידי החברות. בין החברות שהציעו משרות ביריד, ניתן היה להבחין בדוכנים של טלדור, מטריקס, CA, מלם-תים, גלסהאוס, טאקט ועוד. המשרות שהוצעו היו בתחום הפיתוח, בדיקות תוכנה, ואנשי חומרה.

תואר ראשון והכשרה

המיתון יצר מציאות בעייתית מעט עבור הבוגרים הטריים של המוסדות האקדמיים. מאחר והשוק רווי במפוטרים בעלי ניסיון, מן הסתם מעסיקים רבים מעדיפים אותם על פני הבוגרים חסרי הניסיון. זו הסיבה שבאחרונה פורחת לה התופעה של השתתפות בקורסי הכשרה והסבה למקצועות מסוימים במסגרת מכללות חוץ-אקדמאיות. אלו מאפשרות לבוגרים להכניס לקורות החיים שלהם את הסעיף של "הכשרה מקצועית". מבחינה זו המיתון היטיב במעט עם המכללות השונות. כך, יוסי לחמיש, מנכ"ל מכללת היי-טק, אמר כי יותר ויותר אנשים מבינים כיום, ש-"לסיים תואר ראשון במוסד אקדמי מוכר, הוא דבר חשוב. אבל צריך גם עוד כמה חודשים של הכשרה למקצועות מעשיים בתחומי הפיתוח והניהול". לדברי לחמיש, ישנה הלימה בולטת בין מספר בוגרי תואר ראשון שלומדים באחת המכללות ומוצאים עבודה לאחר מכן – לעומת בוגרים שמסתפקים בלימודים האקדמיים, וממעטים למצוא תעסוקה בלא הכשרה מעשית. כך נולדה לה, אם תרצו, עוד מהפכה קטנה בשל המיתון.

השורה התחתונה: התחזיות הוורודות על יציאה מהמיתון, כפי שמדורי הכלכלה מדווחים באחרונה, קיבלו שלשום אישוש מסויים ביריד התעסוקה הקטן שנערך בהרצליה. אם תרצו, זו הסנונית שתבשר את בוא האביב הכלכלי, בסיומו של הקיץ המהביל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים