בלוסקיי: הגיעה ל-40 מ' משתמשים – ומהו כפתור הדיסלייק החדש שלה?

הרשת החברתית שייסד ג'ק דורסי - המתחרה ב-X - חצתה את ציון הדרך המשמעותי ● במקביל היא משיקה כלי חדשני ואלגוריתם שנועד לשפר את השיח ולהפחית תוכן פוגעני מבלי ליצור שיימינג פומבי ● כל מה שכדאי לדעת עליה

נוסדה כפלטפורמה מבוזרת שתספק אלטרנטיבה ל-X, וכעת גם מתכננת מדיניות ייחודית לחידוד העדפות אישיות. בלוסקיי.

הרשת החברתית בלוסקיי (Bluesky), אשר נוסדה ונתמכת על ידי מייסד טוויטר לשעבר ג'ק דורסי, הגיעה לאחרונה להישג מרשים כאשר חצתה את רף 40 מיליון המשתמשים.

לפי הדיווחים על הפלטפורמה המסקרנת, באחרונה – כחלק מסדרת עדכונים שמטרתם לשפר את חוויית המשתמשים ואת הדיונים בפלטפורמה – הודיעה בלוסקיי כי תתחיל בקרוב לבחון גרסת בטא של כפתור 'דיסלייק' (Dislike – 'לא אוהב'). אלא שבניגוד למנגנוני דירוג שלילי פומביים הנהוגים ברשתות אחרות, ב-בלוסקיי, כפתור ה'דיסלייק' נועד להיות כלי משוב פרטי, שיסייע למערכת של הרשת החברתית ללמוד ולהתאים את הפיד הראשי (Discover feed) למשתמשים ולחדד תחומים נוספים בשירות.כך, כאשר משתמשים יסמנו פוסטים ב-דיסלייק, הפלטפורמה תלמד איזה סוג תוכן הם מעדיפים לראות פחות, ומשוב זה ישפיע גם על דירוג התגובות וגם על דירוג התוכן בפיד.

להפוך את המדיה החברתית ל"רגועה ואנושית יותר"

בבלוסקיי מדגישים כי השינויים הללו באים במטרה לטפח מרחב המעודד "אינטראקציות מהנות, אותנטיות ומנומסות", ולדברי החברה, מטרתם ארוכת הטווח היא להפוך את המדיה החברתית ל"רגועה ואנושית יותר".

יוזמה זו מגיעה לאחר תקופה שבה חלק מהמשתמשים הביעו חששות לגבי מדיניות הפיקוח והניטור (Moderation) של האתר; אף על פי שהמבנה המבוזר של בלוסקיי מאפשר למשתמשים לנהל בעצמם את הפיקוח, חלק מהקהילה קרא לפלטפורמה עצמה לנקוט בגישה תקיפה יותר כנגד משתמשים בעייתיים. יחד עם זאת, בלוסקיי הדגישה כי היא ממשיכה להתמקד במתן כלים למשתמשים לעצב את חוויית הרשת שלהם.

מה מנסה בלוסקיי לעשות וליצור – ומדוע?

השימוש ב'דיסלייק' הפרטי הוא חלק ממערכת רחבה יותר שבלוסקיי בוחנת כעת, הכוללת גם ניסויים באלגוריתמים חדשים ובמנגנוני משוב נוספים. אחת מן היוזמות הללו היא מערכת המזהה "שכונות חברתיות" (Social Neighborhoods) בבלוסקיי – משמע ממפה את הקשרים בין משתמשים המקיימים אינטראקציה תדירה. הרעיון הוא לתעדף תגובות מאנשים שהם "קרובים יותר לשכונה של המשתמש", על מנת להפוך את השיחות בפיד לרלוונטיות ומוכרות יותר. בלוסקיי ציינה כי גם כפתור ה'דיסלייק' החדש צפוי לשחק תפקיד בתהליך זה. 

גישה זו מנסה להתמודד עם אתגרים שעימם התעמתו רשתות מתחרות, כדוגמת ת'רדס (Threads) של מטא, שבהן משתמשים נקלעו לעיתים לדיונים לא ברורים. בנוסף, מודל הפיקוח העדכני של בלוסקיי אמור להיות יעיל יותר בזיהוי תגובות "רעילות, ספאמיות, לא רלוונטיות או כאלו שפורסמו מתוך כוונה רעה", ותגובות כמו דיסלייק יזכו בדרוג נמוך יותר בשרשורים, בתוצאות החיפוש ובהתרעות.

שינוי נוסף בממשק המשתמש נוגע לכפתור התגובה: לחיצה עליו תפנה מעתה את המשתמש לשרשור המלא לפני פתיחת חלון הכתיבה. בלוסקיי מאמינה כי שינוי פשוט זה יכול לסייע ל"מנוע קריסת תוכן ותגובות כפולות" – תופעה נפוצה ברשת X, כך לפחות לפי תלונות מתשמשיה.

כפי שציין סמנכ"ל הטכנולוגיה פול פרייזי, בלוסקיי מפעילה כבר היום כלים שמאפשרים למשתמשים לשלוט בתגובות, כמו גם להגביל תגובות רק לעוקבים, וכעת בחברה עובדים על הבהרת הגדרות התגובה, כדי להקל על המשתמשים לשלוט במי שמורשה להגיב לפוסטים שלהם ומי לאו. עם זאת, ישנם מבקרים שחוששים כי התמקדות יתר ב-"שכנות חברתית" עלולה לחזק את תופעת "בועות הסינון" (Filter Bubbles), ובכך לצמצם את החשיפה של המשתמשים לדעות שונות מדעתם.

מטא, מאחורייך

חשוב לציין כי הניסוי של בלוסקיי בכפתור ה'דיסלייק' אינו המקרה הראשון שבו פלטפורמה חברתית גדולה בוחנת כלי דומה למטרות דירוג אלגוריתמי ולא לצורך שיימינג פומבי. מטא, ענקית המדיה החברתית שהיא גם הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, החלה מוקדם יותר השנה לבחון כפתור 'דיסלייק' פרטי בתגובות.

אדם מוסרי, ראש אינסטגרם, הבהיר אז בפוסט כי: "הכפתור נותן לאנשים דרך פרטית לסמן שהם לא חשים בנוח עם התגובה הספציפית הזו". מוסרי הדגיש שספירת הדיסלייקים לא תוצג בפומבי, ואיש לא יידע אם המשתמש המסוים הקיש על הכפתור – אם לאו. דובר מטעם מטא מסר כי הניסוי נועד לשפר את איכות מדור התגובות, והחברה עשויה לשלב את האיתות הזה בדירוג התגובות כדי להזיז תגובות פחות אהובות לתחתית.

יצוין כי למרות שהפלטפורמות הללו בוחנות צעדים דומים, לכאורה, בלוסקיי מציבה לעצמה מטרה ברורה להבדיל את עצמה מ-X ומפלטפורמות אחרות המעדיפות זעם ויראלי על פני אותנטיות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אור

    אפליקציה רוויחה בשנאה. זהירות למשתמשים

אירועים קרובים