איראן: המהומות בעקבות תוצאות הבחירות הועברו "בשידור חי" בטוויטר

גולשים איראניים העבירו באמצעות אתר המיקרו-בלוגינג הפופולרי מסרים על המהומות בזמן אמת ● אחד הגולשים כתב: "נשמעות יריות ברגע זה", ואחר מסר שמפגינים עולים על גגות הבתים בטהרן וצועקים "אללה הוא אכבר" ● היו אף כאלה שהעלו תמונות מהמהומות בפליקר ● בכך, החליפו הגולשים את אמצעי התקשורת המסורתיים, שגישתם לסיקור המהומות הוגבלה על ידי השלטונות

השלטון האיראני חסם אמנם מיד את האפשרות לשלוח הודעות SMS וכן רשתות חברתיות כמו פייסבוק לאחר הבחירות במדינה, שנערכו בסוף השבוע, אולם לא הצליח למנוע מגולשים איראניים בטוויטר לכתוב מסרים על המהומות שהיו במדינה. לאחר שעיתונאים זרים גרשו מהמדינה, ואמצעי התקשורת הממלכתיים שידרו את דבר השלטון, עטו על עצמם הגולשים באתר המיקרו-בלוגינג הפופולרי את תפקיד ה-"עיתונאים" המדווחים מהשטח.

כך, דיווח אחד מהם על טנקים ברחובות טהרן, ואחר מסר שנסגרו משרדי רשת החדשות הערבית אל-ערביה בעיר. גולש שלישי העיד על אנשים שעומדים על גגות הבתים וצועקים "אללה הוא אכבר" במחאה על תוצאות הבחירות, וגולש נוסף דיווח על "יריות שנשמעות ברגע זה". בין היתר, נשמעה גם טענה שלא יכול להיות שנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, זכה בכ-70% מהקולות בבחירות.

חלק מהגולשים אף הביעו ביקורת על הסיקור המועט של CNN את הבחירות באיראן, ונושא "הכישלון של CNN" הגיע למקום התשיעי ברשימת הנושאים הפופולריים בטוויטר. בעקבות ביקורת זו, החלה הרשת האמריקנית לסקר את הנושא בצורה בולטת יותר.

היו אף גולשים רבים שהעלו תמונות מההפגנות באיראן באתר התמונות פליקר. המתנגדים לתוצאות הבחירות העלו מאות תמונות של אנשים מפגינים ושורפים צמיגים, ושל שוטרים שמכים אותם באלות.

השימוש באינטרנט ובהודעות SMS לדיווח על הנעשה ולתעמולת בחירות הפך לפופולרי באיראן לקראת הבחירות, במיוחד בקרב תומכיו של המועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי. בעקבות כך, חסמו השלטונות בטהרן את השימוש בפייסבוק כשלושה שבועות לפני הבחירות, אולם פתחו את הרשת החברתית הפופולרית כמה ימים לאחר מכן, בעקבות מחאות. כאמור, לאחר הבחירות שבו השלטונות וחסמו אותה, כמו גם את האפשרות לשלוח הודעות SMS.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים