איך מתנהל ועד עובדים בחברת היי-טק גלובלית?

גד רביד, יו"ר ועד עובדי חברת סאפ, מספר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על יחסים עם ההנהלה, כיצד בוועד מגינים על עובדים מסכנת פיטורים ואיך ההנהלה העולמית מתייחסת להתארגנות בחברת ההיי-טק

גד רביד, יו"ר ועד עובדי חברת סאפ.

ועד עובדים בחברת היי-טק אינו דבר שכיח אך רק במעט מאוד ארגונים פעיל ועד המיוצג על ידי ההסתדרות. גד רביד, יו"ר ועד עובדי חברת סאפ (SAP), מספר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים כיצד מתנהל ועד העובדים, אילו אתגרים יש לו מול ההנהלה, האם יש מצב שיכריזו שביתה אי פעם, וגם כיצד מתנהלת מערכת היחסים עם ועדי העובדים הקולגות באירופה, שם איגוד עובדים הם תופעה הרבה יותר שכיחה.

נתחיל בשאלה שהרבה מאוד מאזינים בוודאי שאלו את עצמם – ועד עובדים בחברת היי-טק. יש חיה כזו בכלל?
כידוע סאפ היא חברה גלובלית שפועלת ב-50 מדינות, ובחלק מהסניפים, בעיקר באירופה, יש ועדי עובדים מקבילים לנו. אצלנו הרעיון נולד לפני עשור, כאשר היה גל פיטורים עולמי בסאפ ובסניף הישראלי היה צריך לפטר עובדים. כמו בחברות היי-טק אחרות, המהלך היה מהיר, העובדים קיבלו הודעות פיטורים בתוך יומיים. ואז ראיתי שבסניפים מקבילים לנו באירופה, תהליכי ההתייעלות היו פחות כואבים. 

מה פירוש? פיטורים הם פיטורים.
נכון, אבל באותן מדינות ששם יש ועד הם עשו את על ידי תהליך מאוד מובנה וחכם של פרישה מרצון, כאשר כל אחד קיבל חבילה מאוד יפה, ולא הכריחו אף אחד.

איך קיבלו אתכם בהסתדרות,שלא כל כך אוהבת חוזים אישיים כפי שנהוג בענף?
אנחנו היינו הוועד הראשון בהיי-טק שהתארגן. היו"ר לשעבר, אבי ניסנקורן, הגיע אלינו. גם הם הופתעו וסייעו לנו לאורך כל הדרך. אגב, ההסכמים הקיבוציים היום לא מבטלים ולא סותרים את החוזים האישיים.

ההנהלה בישראל קיבלה את ההתארגנות?
יש תהליכים מובנים שצריך לעשות, אם רוצים להקים ועד – מספר מינימלי של חברי ועד וחתימה של חלק גדול מהעובדים. בהתחלה העובדים היו סקפטיים, אבל עם השנים הם מבינים את החשיבות ומשתפים פעולה. כאמור, צריך לזכור שאנחנו חברה גלובלית והנושא של ועד עובדים כבר קיים בחלק מהמדינות. 

אז איך אתם מנהלים מו"מ להעלאת שכר, למשל?
אנחנו לא מתערבים בנושאי שכר. לכל אחד יש את החוזה האישי שלו, ובניגוד למה שאומרים עלינו, אין לנו טבלאות שכר. יש את הטבלאות הגלובליות, לפי מדיניות החברה. ההסכם הקיבוצי כולל פרק ארגוני ופרק כלכלי. הפרק הכלכלי הוא רזה יחסית, כאמור, כי זה חוזים אישיים. והחלק המרכזי זה הפרק הארגוני, כאשר ליבת ההסכם זה איך מתנהלים כאשר יש תהליכי פיטורים והתייעלות – יש הגדרות מדויקות מה עושים ומתי אפשר לפטר עובדים. אם, למשל, הסיבה היא ביצועים, אנחנו בודקים היטב שאכן זו הסיבה ולא סיבה אחרת, או חלילה משמעתית, דבר שלא נתקלנו בו כיום.

ההנהלה מחליטה שהיא רוצה לפטר, מה אתם יכולים לעשות?
אנחנו רוצים לוודא שזה באמת על בסיס ביצועים ולא על בסיס שום דבר אחר. ואם יש מצב של צורך בהתייעלות, אז בהסכם מוגדר היטב הנושא של פרישה מרצון ועושים את המאמצים שזה אכן יתבצע בדרך זו. ואם יש החלטה על קיצוצים רוחביים, אז אנחנו דואגים שהתהליך יהיה 'רך' יותר, עם פגיעה מינימלית בעובדים.

כמה עובדים אתה מייצג?
אנחנו מייצגים כאלף עובדים בישראל, בכל רמות התפקידים, רוב המנהלים למעט המאוד בכירים, שם. 

אז כשאין פיטורים בימי שגרה מה הפעילות שלכם?
מטפלים בפניות של עובדים בנושאים שונים, נושאים אישיים, יחסים עם המנהלים, סיוע בדברים שונים, ואם עובד צריך עזרה מסיבה כלשהי – הוא יודע שתמיד יוכל לפנות אלינו. וגם אם במקרים של כוונה לפטר על בסיס טענה של ההנהלה לביצועים, אנחנו מוודאים שאכן זו הסיבה.

זו תקופה קשה גם ברמה העולמית. יש חשש לעוד גל של פיטורים?
יש דיבורים על כך ברמה הגלובלית. עדיין לא יודעים איך זה ישפיע עלינו, אנחנו בדיבורים עם ההנהלה. לא יודעים מתי זה יתחיל, יש דיבורים על הרבעון הבא. בכל המדינות שיש שם ועדים, כבר החלו דיבורים. בגדול הכוונה לקצץ שמונת-אלפים משרות באופן גלובלי.

ואם לא תגיעו להסכמה, יש מצב לנקיטת צעדים?
עד עכשיו הגענו כל הזמן להסכמות. לא רואה סיבה שלא. תיאורטית הכל יכול להיות. מקווה שלא. סאפ בסך הכל חברה שכיף לעבוד בה. אם יש מחלוקות אז יודעים לפתור אותן. גם ההנהלה וגם אנחנו יודעים שההון האנושי הוא הדבר החשוב ביותר, ולכן הם יודעים להתנהל מולנו – אנחנו משמיעים את הקול של העובדים.

להאזנה לפודקאסט המלא – לחצו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים