האם אינטל מתכוונת להגדיל את השקעותיה בישראל?

שר האוצר, משה כחלון, אמר כי חברת הענק צפויה להשקיע בקרוב בישראל, ודיווח בגלובס אף נוקב בסכום של 4.5 מיליארד דולר, אולם לדברי גורמים ממשלתיים, שום דבר עדיין לא סגור ● באינטל, אחת החברות הרב לאומיות הגדולות שפועלות בישראל, מסרבים להגיב

מינתה שישה ישראלים לתפקידים בכירים. אינטל. צילום: StockNinja, BigStock

אינטל (Intel) היא אחת החברות הרב לאומיות שמשקיעות הכי הרבה בכלכלה הישראלית ולדברי שר האוצר, משה כחלון, היא צפויה להגדיל את השקעותיה כאן בקרוב. בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, שהתקיימה הבוקר (א'), הוא אמר שהדבר יקרה עוד השנה. לעומת זאת, גורמים בממשלה אומרים שהדבר עדיין לא סגור ובאינטל עצמה לא מגיבים.

כחלון אמר ביום ה' האחרון בכנס בחיפה שאינטל מתכוונת להשקיע בישראל בקרוב בין ארבעה לחמישה מיליארד דולר. בגלובס אף דווח היום כי החברה תשקיע בישראל 4.5 מיליארד דולר, ככל הנראה בתחום הרכב האוטונומי, ותקבל תמורת זה עלויות פיתוח מסובסדות, הורדה במס החברות ומענק של עד 30% מהיקף ההשקעה שלה.

לא ברור האם מדובר בהרחבות של מפעלים קיימים שלה בארץ או בהקמת מפעל חדש. גורם ממשלתי בכיר אישר את דבריו של כחלון ואמר שהתקיימה פגישה בין גורמים בכירים באוצר לנציגים בכירים של החברה, אולם גורמים אחרים, גם הם מהממשלה, ציינו שאין בשלב זה שום דבר מוחלט.

לפי הערכות, בכוונת אינטל להקים מפעל לייצור שבבים של שבעה ננו-מטר, והיא אף מתכוונת להרחיב את ההשקעות בפיתוח טכנולוגיות לרכבים אוטונומיים. לא מן הנמנע שישראל היא אחת האופציות להקמת מפעל לפיתוח מי מהטכנולוגיות הללו, בין היתר לאור רכישת הענק של מובילאיי (Mobileye) הירושלמית. לפני כחצי שנה פורסם ששתי החברות יבצעו בישראל ניסוי ברכבים אוטונומיים, ובנובמבר 2016 הודיע מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', שהחברה תשקיע בתחום רבע מיליארד דולר.

"ההחלטה – לפי ההטבות"

ההערכות הן שאינטל בוחנת אילו הטבות היא יכולה לקבל ממדינות שונות תמורת ההשקעה, והדבר מהווה אחד השיקולים המרכזיים בהחלטה שלה היכן להשקיע, אם לא המרכזי שבהם. זאת הדרך שבה היא נקטה כשהחליטה לפני ארבע שנים להשקיע שישה מיליארד דולר במפעל בקריית גת, כדי לשדרג אותו לפיתוח טכנולוגיות ייצור של 10 ננו-מטר. גם אז הנהלת אינטל בחנה את ההטבות שהציעו לה מדינות אחרות לפני שהחליטה סופית על ההשקעה בישראל.

יש לציין שאינטל מושקעת חזק בישראל ומאז שהתחילה לפעול בארץ, ב-1974, היא השקיעה במפעלים שהקימה כאן כ-35 מיליארד דולר (לא כולל עסקת מובילאיי), רכשה סחורות ושירותים מגורמים ישראליים בסך של 10 מיליארד וייצאה סחורות בסך של 50 מיליארד. בנוסף, היא המעסיקה הגדולה ביותר בענף ההיי-טק הישראלי – עם 10,000 עובדים במפעליה בחיפה, ירושלים, פתח תקווה וקריית גת.

הידיעה עודכנה ב-17:05.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים