כתב אישום: חמש חברות IT מובילות הקימו קרטל

רשות ההגבלים מאשימה את ווי, הראל, טריפל סי, אמת ומטריקס אינטגרציה ותשתיות בכך ש-"תיאמו ביניהן מכרזים והצעות רכש מול התעשייה האווירית", והשמידו ראיות ● הצעות הרכש שתואמו היו בהיקף של יותר מ-17 מיליון שקלים

עובדים ב-NSO נגד פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

רשות הגבלים עסקיים הגישה היום (א'), כתב אישום נגד חמש חברות IT ו-11 בכירים בחברות, בגין עבירות על חוק ההגבלים העסקיים ועל חוק העונשין שבוצעו על ידן. החברות הן: ווי, הראל טכנולוגיות מידע, טריפל סי, אמת מיחשוב ומטריקס IT אינטגרציה ותשתיות.

בין 11 הבכירים נגדם הוגש כתב אישום נמצאים יוסי צייגר, כיום מנכ"ל הראל טכנולוגיות, דן מועלם, לשעבר מנכ"ל הראל, אושרי שרון, לשעבר מנכ"ל ווי, רמי נחום, מנכ"ל ובעלים של טריפל סי ויואב ויינברג, מנכ"ל אמת מחשוב.

כתב האישום, שהוגש לבית הדין להגבלים עסקיים בירושלים, מפרט שורה של תיאומי מכרזים והצעות רכש שונות שנתבקשו – בעיקר על ידי התעשייה האווירית, אך גם חברות נוספות. מדובר בהצעות שעניינן רכישת ציוד מחשוב אשר כלל, בין השאר, שרתי מחשוב, מערכות אחסון ותוכנות.

במסגרת התיאומים ביניהן, נטען בכתב האישום, "הציגו החברות מצגים כוזבים בפני הלקוחות, כאילו מתקיימת ביניהן תחרות, כאשר בפועל, סוכם בין החברות עוד בטרם הצעת הרכש – מי תהיה החברה אשר תזכה בה".

"כאילו" יש תחרות

כך, לדוגמה, על פי כתב האישום, "בשנת 2009 נפגשו נציגי ווי, הראל וטריפל סי – והסכימו ביניהם לחלק פרויקטים עתידיים של התעשייה האווירית. על מנת שחברה שלא זכתה במכרז תרוויח גם היא מהתיאום, הסכימו נציגי החברות לאזן את סכומי הזכייה במכרזים על ידי רכישת ציוד זאת מזאת".

אושרי שרון, לשעבר מנכ"ל ווי

אושרי שרון, לשעבר מנכ"ל ווי

בשנת 2011, נכתב בכתב האישום, "אף תיאמו הנאשמים 'תיחור מקוון' שנעשה על ידי התעשייה האווירית לפרויקט בשווי של מאות אלפי דולרים. על פי המתואר, בזמן ההתמודדות תקשרו הנאשמים זה עם זה בשיחות טלפון ומסרונים (SMS), בהם תיאמו את הצעותיהם, על מנת ש-ווי תהיה זו שתזכה בתיחור, כל זאת תוך שהנאשמים מציגים בפני התעשייה האווירית מצג כאילו יש ביניהם תחרות".

מכתב האישום אף עולה כי בין שאר הצעות המחיר שתואמו על ידי הנאשמים, תואמו גם  הצעות מחיר לציוד מחשוב עבור פרויקט כיפת ברזל.

הצעות הרכש שתואמו, היו בהיקף של יותר מ-17 מיליון שקלים.

על פי האישום האחרון הכלול בכתב האישום, לאחר שנודע לאחד מנושאי המשרה ב-ווי כי הרשות להגבלים עסקיים פתחה בחקירה, הוא מחק התכתבויות דואר אלקטרוני מפלילות עם נאשמים נוספים.

רמי נחום, מנכ"ל טריפל סי. צילום: קובי קנטור

רמי נחום, מנכ"ל טריפל סי. צילום: קובי קנטור

למרות המחיקה, נטען בכתב האישום, "הצליחו חוקרי הרשות לשחזר את החומרים המפלילים, שכללו ראיות לתיאומי מחירים ולחלוקת שוק בין הצדדים. עקב כך הוגש נגד נושא המשרה כתב אישום על השמדת ראיה". ברשות ציינו כי זוהי הפעם הראשונה בה מוגש כתב אישום על השמדת ראיה בהקשר של עבירות הגבלים עסקיים.

משבע – נותרו חמש חברות נאשמות

במאי 2016 פורסם באנשים ומחשבים כי רשות ההגבלים העסקיים תגיש כתבי אישום נגד שבע חברות ו-15 נושאי משרה בגין תיאום מכרזים והצעות מחיר בתחום המחשוב, בכפוף לשימוע שייערך לצדדים. החברות הללו הן ווי, הראל, טריפל סי, חיון, אמת מיחשוב, מטריקס אינטגרציה ותשתיות ובינת. בסופו של דבר, כך עולה מכתב האישום כיום, לא הוגשו אישומים נגד חיון ונגד בינת.

הרשות חשדה כי החברות ביצעו ביניהן תיאומים כעניין שבשגרה ב-22 מכרזים שונים במהלך השנים 2009-2012, בהיקף כספי כולל של עשרות מיליוני שקלים. הנפגעות העיקריות מהתיאומים לכאורה היו חברת החשמל, התעשייה האווירית וגופים ממשלתיים נוספים.

יואב ויינברג, מנכ"ל אמת מיחשוב. צילום: ניב קנטור

יואב ויינברג, מנכ"ל אמת מיחשוב. צילום: ניב קנטור

החקירה נפתחה במאי 2012 על ידי מחלקת החקירות של הרשות ובסוף 2014 החומר הועבר למחלקה המשפטית. כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד אוהד בורשטיין ועו"ד איתי מילברג מהמחלקה המשפטית ברשות הגבלים עסקיים.

לא התקבלו תגובות החברות לדיווח על כתב האישום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים