קרטל המחשוב: שבע חברות IT יזומנו לשימוע לקראת הגשת כתב אישום

רשות ההגבלים העסקיים צפויה להגיש כתבי אישום נגד ווי, הראל, טריפל סי, חיון, א.מ.ת מיחשוב, מטריקס אינטגרציה ותשתיות ובינת על הפרת מכרזים ותיאומי מחירים ● הפרשה כוללת 22 מכרזים במגזר הציבורי, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים

מי מגן על מי? צילום אילוסטרציה: BigStock

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ב') על כוונתה להגיש כתבי אישום נגד שבע חברות ו-15 נושאי משרה בגין תיאום מכרזים והצעות מחיר בתחום המחשוב, בכפוף לשימוע שייערך לצדדים. החברות הללו הן ווי, הראל, טריפל סי, חיון, א.מ.ת מיחשוב, מטריקס אינטגרציה ותשתיות ובינת.

הרשות חושדת כי החברות ביצעו ביניהן תיאומים כעניין שבשגרה ב-22 מכרזים שונים במהלך השנים 2009-2012, בהיקף כספי כולל של עשרות מיליוני שקלים. הנפגעות העיקריות מהתיאומים לכאורה היו חברת החשמל, התעשייה האווירית וגופים ממשלתיים נוספים.

החקירה נפתחה במאי 2012 על ידי מחלקת החקירות של הרשות ובסוף 2014 החומר הועבר למחלקה המשפטית.

לצורך המחשה, בכתבי החשדות נטען כי בפגישה שהתקיימה בין נושאי משרה בהראל, ווי וטריפל סי, הסכימו ביניהן החברות המתחרות לחלק פרויקטים בתעשייה האווירית ולאזן את סכומי הזכייה במכרזים על ידי רכישת ציוד אחת מהשנייה. זאת, על מנת שהחברות שלא זכו במכרז ירוויחו גם הן מהתיאום.

דוגמה נוספת אותה מציינת הרשות בהודעתה היא ממכרז שנערך ב-2011. בעת ההתמחרות, חברות המחשוב שניגשו למכרז זה התקשרו לכאורה ביניהן בזמן אמת באי-מיילים ובהודעות SMS, על מנת להשיג את התוצאה שהן הסכימו עליה – שאחת החברות תזכה במכרז. בהודעה לא צוין באיזה מכרז מדובר.

בהודעת הרשות היא מעלה חשד גם להשמדת ראיות מפלילות. במאי 2012 הפכה החקירה נגד חברות ווי והראל לגלויה, ונושאי משרה בכירים זומנו לחקירה. על פי כתב החשדות, לאחר שנודע למנהלי ווי על החקירה בהראל, ביקש לכאורה מנכ"ל החברה מאחד מעובדיו למחוק את ההתכתבויות המפלילות. חוקרי הרשות הצליחו לשחזר את החומרים המפלילים, שכללו ראיות לכאורה לתיאומי מחירים ולחלוקת שוק בין הצדדים.

עדיין לא ברור מתי ייערך השימוע לחברות האמורות.

מטריקס: "אנחנו מקפידים על קיום החוק"

בהודעה שמסרה מטריקס לבורסה בעקבות הודעת הרשות נכתב: "החברה מתכבדת להודיע כי היום, 9 במאי 2016, התקבל אצל חברה בת שלה, מטריקס אי.טי. אינטגרציה ותשתיות, ואצל עובד זוטר של החברה הבת, זימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום בטענה להיותו של העובד (ובעקבות זאת, להיותה של החברה הבת) צד להסדר כובל וקבלת דבר במרמה במכרז אחד, בהיקף של כ-360 אלף דולר. בכוונת החברה הבת לפנות לרשות ההגבלים על מנת לקבל וללמוד את חומר החקירה".

כמו כן, ביקשה החברה להבהיר ש-"במהלך ארבע שנות החקירה שביצעה הרשות להגבלים עסקיים לא נחקר איש מנושאי המשרה של מטריקס או של מי מחברות הבנות שלה, וכפועל יוצא לא זומן איש מנושאי המשרה בחברה או בחברות הבנות שלה לשימוע לפני הגשת כתב אישום".

ממטריקס אף נמסר כי "העובד הזוטר של החברה הבת שזומן לשימוע נחשד בהיותו צד להסדר כובל בעסקה אחת מני 22 המוזכרות. מטריקס וחברות הבנות שלה מקפידות על קיום כל הוראות החוק, ובמיוחד על קיום חוק ההגבלים העסקיים".

משאר החברות לא נמסרה תגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים