משרד הביטחון יוצא למכרז למחשוב מחנות צה"ל בנגב – במאות מיליונים

לאנשים ומחשבים נודע כי בין המתמודדות נמנות: רפאל, התעשייה האווירית, בינת תקשורת ומחשבים, מלם-תים, HP, יבמ, ריית'יון ולוקהיד מרטין

מכרז "קבלן תקשוב ראשי" לתוכנית מעבר ה-ICT דרומה של צה"ל יוצא לדרך. מינהל הרכש במשרד הביטחון נערך לפרסם מכרז עבור התכנית לאיחוד עשרות דטה סנטרים של צה"ל והקמת שלושה מרכזי מחשוב חדשים, בפרויקט ענק בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

מטה "תכנית IT דרומה" במינהל הרכש, יחד עם אגף התקשוב בצה"ל, יקיים מחרתיים (ג') כנס מיוחד שמטרתו לעודד חברות ישראליות, בעלות סיווג ביטחוני מתאים – להתמודד במכרז. לאנשים ומחשבים נודע כי בין המתמודדות נמנות: רפאל, התעשייה האווירית, בינת תקשורת ומחשבים, מלם-תים, HP ישראל, יבמ (IBM) ישראל, ריית'יון (Raytheon) ולוקהיד מרטין (Lockheed Martin). גורמים נוספים השוקלים אף להתמודד הם מטריקס ו-One1. המכרז צפוי להסתיים ברבעון הרביעי השנה.

פרויקט התקשוב הענק יכלול שלוש זרועות עיקריות: מחשוב של שלוש קריות – ההדרכה, התקשוב והמודיעין – שעברו ועוברות לדרום. מכרז התקשוב נעשה במקביל למכרז שהתפרסם בשבוע שעבר, בו מטופלים היבטי הבנייה הפיזיים בהקמת קריית התקשוב. במסגרת המכרז שיפורסם השבוע, מטופלים היבטי ה-IT בדרום, תוך מימוש תפיסת IT צה"לית רב-זרועית, ואחודה. במכרז זה יכונסו 50 דטה סנטרים לכדי שלושה – שניים בנגב ואחד בצפון, עם גיבויים, שיביאו לרציפות תפקודית. זאת, יחד עם בניית ענן צה"לי. כך, ייבנה בנגב מחשוב ענן של כל השירותים הרב-זרועיים, לטובת ההיבטים תומכי הלחימה. את הטכנולוגיה הספציפית טרם בחרו, אבל תפעול הענן יהיה פנימי, של הצבא. הענן יהיה הדור הבא של ה-IT, והוא יהווה שינוי משמעותי לעומת מערכות המורשת שנבנו ברמת גן בסוף שנות ה-60.

פרויקט טכנולוגי ענק ופורץ דרך

תוך כדי תהליך ולקראתו, אמרו גורמים בצבא, אגף התקשוב – יחד עם הקבלן הזוכה – יבצעו מהלך מורכב בכל היישומים המבצעיים והיישומים תומכי הלחימה. גופי ה-IT האזרחיים והצבאיים יערכו תהליכי מודרניזציה, על מנת שכלל מערכות ה-ICT הצבאיות תהיינה יעילות יותר מכפי שהן היום.

את גיבוש המכרז, לפרויקט בהיקף מאות מיליוני שקלים, מובילה יחידת הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב, אליעזר (איקו) חסון. המכרז נחשב למכרז הטכנולוגי הגדול והמורכב בתולדות צה"ל אי פעם. לטובתו הוקם מטה "תכנית IT דרומה", בראשו עומדת ברכה הרץ, העובדת בשיתוף אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת מעבר התקשוב לנגב באגף התקשוב.

אליעזר (איקו) חסון, סגן בכיר לרכש תקשוב ומודיעין במנהל הרכש במשרד הביטחון

אליעזר (איקו) חסון, סגן בכיר לרכש תקשוב ומודיעין במנהל הרכש במשרד הביטחון

הזוכה במכרז תידרש לאחד (לערוך קונסולידציה) עשרות דטה סנטרים, אשר פזורים כיום בבסיסים רבים בכל רחבי הארץ, ולהקים במקומם מרכזי מחשוב מודרניים. אלה יהוו חלק מתוכנית "צה"ל רשתי", לאיחוד תשתיות התקשוב בצה"ל. הזוכה תידרש להקים את הדטה סנטרים – ולתפעל אותם.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר היום (א') תא"ל (מיל') שמואל צוקר, סמנכ"ל וראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, כי "מדובר בפרויקט טכנולוגי ענק ופורץ דרך, שכמוהו נבנו בודדים בעולם. הפרויקט יהווה קפיצת דרך משמעותית ביותר לבניין כוחו של צה"ל". צוקר הוסיף כי "המכרז טומן בחובו הזדמנויות רבות לתעשיות הביטחוניות ולהיי-טק הישראלי, ואנו מצפים שכמה שיותר חברות ישראליות ייענו לאתגר ויתמודדו".

הוא סיפר כי בתחילה עלתה בהם המחשבה לקחת אינגטרטור מחו"ל, שישמש קבלן ראשי וישכור קבלני מחשוב מקומיים תחתיו, במכרז דולרים, ולאחר מכן הוחלט על ביצוע מהלך הפוך: בחירה בקבלן מחשוב ישראלי, שישכור תחתיו חברות IT ואינטגרטוריות מחו"ל – והמכרז יהיה שקלי. "יותר נכון שנעבוד מול קבלן מחשוב ישראלי, שהוא יעבוד מול קבלנים ואדריכלים מקומיים", אמר צוקר. "הדבר יותר נכון בהיבטי תרבות, ארגון, שפה וסינכרון". הוא ציין כי בתנאי הסף של המכרז יירשם התנאי של עבודה משותפת עם חברת מחשוב או אינטגרטורית בינלאומית.

יד על הדופק בתחום אבטחת המידע

לשאלת אנשים ומחשבים על החשש מפני ריגול של מדינות זרות, התייחס צוקר להיבטי אבטחת מידע, ואמר כי "אנו עם יד על הדופק בתחום אבטחת המידע. יש לנו את אותה בעיה על כל צוללת שאנו רוכשים. אנו מבינים את עולם הסייבר ונעשה את המיטב בתחום תוך שיתופי פעולה עם גופי ביטחון השדה הרלוונטיים".

לקראת המעבר של צה"ל לנגב ייצרו את התכנית הרב-שנתית (תר"ש) של אגף התקשוב, ובנו את החזון התיקשובי של צה"ל לעשור הקרוב. המטרה היא לנצל את המעבר, על מנת להיערך בצורה מיטבית לשדה הקרב המודרני, תוך מימוש תפיסת "צה"ל ברשת" ו"לחימה מבוססת רשת". המעבר לנגב יהווה עבור אגף התקשוב הזדמנות ליצירת התפיסה המבצעית המעודכנת והחדשה של ה-ICT הצה"לי, הכוללת את הפיכת הצבא להרבה יותר טכנולוגי, עם שיתופי פעולה בין זרועיים נרחבים עוד יותר, עם מימוש תפיסת השילוביות, הרב-זרועיות ומערכי לחימה מדויקים. בסוף, המטרה היא ליצור צבא מגיב יותר, מתקיף מדויק יותר, ומהיר יותר.

תוך כדי המעבר דרומה, יוטמעו באגף מערכות IT, על מנת לממש את התפיסה לפיה נדרש להפוך את הלוחמים לבעלי יותר ידע, יותר דיוק ואפקטיביות בלחימה. באגף התקשוב לומדים בתחום מהאמריקנים, שעוסקים רבות בהיתוך המידע ושיתופו לכלל הלקוחות – המבצעיים ותומכי הלחימה, עם התפיסה של Joint Information Environment – סביבת מידע שיתופי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים