נחשף: בכיר ב-HP ניסה למנוע את רכישת הענק של אוטונומי ברגע האחרון

מהמסמכים שנחשפו השבוע עולה כי ריי ליין, אז היו"ר של החברה, עשה ניסיון של הרגע האחרון למנוע את הרכישה, רק חודש לפני שהעסקה הושלמה ● "אני לא חושב שזו תרופת הפלא שאנחנו מאמינים שהיא", כך אמר

הסתעפות של פרשת HP-אוטונומי

בכיר ב-HP ניסה למנוע ברגע האחרון את רכישת הענק במיליארדים של אוטונומי (Autonomy), אולם לא הצליח בכך; כך עלה מחשיפת מסמכים במסגרת דיונים משפטיים מתמשכים בנושא בין שתי החברות.

כזכור, באוגוסט 2011 הודיעה HP על רכישת אוטונומי תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. בדיעבד, הייתה זו טעות שעלתה לענקית המיחשוב במיליארדים.

בנובמבר 2012 הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP. ועדה שבדקה את טענותיהם של בעלי המניות של HP, קבעה כי ליאו אפותקר, המנכ"ל אז של HP, ואנשי מקצוע נוספים – התרשלו בעת ולפני רכישת אוטונומי, וכי עובדי אוטונומי הונו את החברה. עד היום מתנהלים משפטים שונים בגובה מיליארדים בנושא.

מהמסמכים שנחשפו השבוע עולה כי ריי ליין, אז היו"ר של HP, עשה ניסיון של הרגע האחרון למנוע את רכישת אוטונומי, רק חודש לפני שהעסקה הושלמה. בדואר אלקטרוני ששלח ליין לאפותקר, בספטמבר 2011, הוא כתב כי "אני עדיין חש רדוף בשל רכישת אוטונומי. אני לא חושב שזו תרופת הפלא שאנחנו מאמינים שהיא. קראתי את הניתוח שסיפקת לי על הצמיחה האורגנית שלהם, ואני עדיין לא רואה אותם צומחים כך. אני לא חושב שההנהלה של HP סוברת שזו הצמיחה הצפויה, בהתאמה למחיר העסקה. אני רוצה לבקש ממך שהיועצים שלנו ינתחו את הנתונים עבור ההנהלה, כדי לראות אם יש דרך לצאת מהעסקה".

אפותקר ניסה להפיג את החששות של ליין והשיב לו כי "אני לא מסכים שאוטונומי היא חברה ממונפת. הם עשו כמה רכישות, פחות מחברות תוכנות רבות אחרות בגודל דומה, ושילבו את מוצרי הנרכשות בפלטפורמה שלהם. אני משוכנע שהרכישה של אוטונומי, עם צעדים נוספים שנבצע, יאפשרו ל-HP לעצב מחדש את עצמה כחברה רווחית יותר מהכנסותיה מתוכנה".

מייק לינץ', מייסד אוטונומי ומי ששימש כמנכ"ל שלה, מצוי בסבך משפטי מול HP, הטוענת כי הונה אותה וכך היה לעשיר בעל הון מוערך של כחצי מיליארד דולר. הוא וסמנכ"ל הכספים של החברה לשעבר, שושביין חוסיין, מכחישים את התביעות של HP נגדם. התביעות, בסך 1.5 מיליארד דולר, מתבררות בבית משפט עליון בבריטניה. לינץ' המשיך גם השבוע להכחיש את טענות HP נגדו, ואמר כי נוהלי ההתחשבנות של אוטונומי היו ידועים לאנשי HP בטרם המכירה. לדבריו, כלל ההתנהגויות החשבונאיות היו ידועות לאנשי KPMG, שערכו את בדיקת הנאותות עבור HP בטרם הרכישה. הדו"ח העלה כי ההבדלים בין תקני חשבונאות אירופה ובארצות הברית יכולים להשפיע על שיעורי צמיחה היסטוריים של החברה הנרכשת. לדבריו, "הדו"ח של KPMG סותר באופן ישיר את ההצהרות של HP ובכך מבטל את הבסיס לתביעה. HP טוענת שלא ידעה דברים, שהדו"ח מצביע כי היא ידעה עליהם בוודאות".

דוברת HP מסרה בתגובה כי "ל-HP לא היה כל ידע על המכירות המאולצות של לינץ' וחוסיין למשווקים, כמו גם על עסקות ושיטות חשבונאיות בלתי הולמות – אשר כולן נופחו באופן מלאכותי על ידי אנשי אוטונומי, ויצרו מצג שווא על ההכנסות, שיעור הצמיחה האורגנית המוגזם והרווח הנקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים