HP נקנסה ב-108 מיליון דולר בגלל שחיתות ושוחד

הקנס נקבע לאחר ש-HP הודתה שחברות בת שלה שיחדו פקידים בפולין, רוסיה ומכסיקו על מנת "לסייע" בזכיות בחוזי IT

קנס גדול ל-HP. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

HP תשלם קנס בסך 108 מיליון דולר מאחר שחברות בת שלה שיחדו פקידים בפולין, רוסיה ומכסיקו על מנת לזכות בחוזי IT – כך קבע בית המשפט במחוז הצפוני של קליפורניה.

בחודש אפריל השנה הסכימה ענקית ה-IT להודות באישומים, על מנת ליישב את הסכסוך המשפטי חובק העולם של שלוש חברות בנות שלה.

על פי מסמכים שהגיש משרד המשפטים האמריקני, "חברות הבת של HP יצרו ערוצי תשלום שוחד, הקימו רשת סבוכה של חברות קש וחשבונות בנק על מנת להלבין כספים וליצור ספרי חשבונאות כפולים לטובת מעקב אחר תשלומי השוחד. החברות הללו השתמשו בחשבונות דואר אלקטרוני אנונימיים ובטלפונים סלולריים בלתי ניתנים לזיהוי (בתשלום מראש, Pre-Paid) כדי לארגן פגישות סמויות בהן נמסרו תיקים של מזומנים".

החקירה נוהלה על ידי גופי האכיפה במשרד, בשיתוף הרשות האמריקנית לניירות ערך ורגולטורים וגורמי אכיפה במדינות בהם בוצעו המעשים. גורמי האכיפה בארצות הברית ציינו את שיתוף הפעולה הנרחב של HP במהלך החקירה. מ-HP נמסר כי "השוחד היה מוגבל למספר קטן של אנשים שהחברה כבר לא מעסיקה".

לפי ההחלטה, HP רוסיה תשלם את הקנס הגבוה ביותר: 58.77 מיליון דולר. החברה הודתה כי מנהליה שילמו שוחד לפקידים של משרד התובע הכללי של רוסיה, על מנת לזכות בחוזה טכנולוגיה גדול בשנת 1999, ואנשיה המשיכו לשלם תשלומים לא חוקיים לאנשי הממשל ברוסיה במשך יותר מעשור. סכום השוחד שם עמד על יותר משני מיליון דולר, בעוד שבמכסיקו הוא הגיע ליותר ממיליון דולר ובפולין הוא עלה על 600 אלף. כך, נמסר, "HP פולין נתנה לפקידי ממשלה שקים מלאים במאות אלפי דולרים במזומן, סיפקה להם מחשבים נייחים וניידים של HP, טלפונים חכמים ומוצרים אחרים, וכן לקחה את אותם פקידים בכירים בממשל הפולני לטיול למטרות בילויים ללאס וגאס, שכלל שתייה, אוכל, בידור וטיסה פרטית מעל הגרנד קניון". המעשים הללו נעשו מתוך כוונה "לסייע" בזכייה במכרזים לספק ציוד IT למשטרה הפולנית, בין השנים 2006 ל-2010.

"השוחד ברוסיה הועבר באמצעות סדרה של חברות קש, שחלקן היו קשורות באופן ישיר עם פקידי הממשלה", נכתב. "החברות האלה היו רשומות בארצות הברית, בריטניה, איי הבתולה הבריטיים ובליז. התשלומים 'כובסו' דרך חשבונות בנק בשוויץ, ליטא, לטביה ואוסטריה. חלק מהם הוצא על נסיעות, מכוניות, תכשיטים, בגדים, שעוני יוקרה, ציוד טכנולוגי לבריכות שחייה, ריהוט, מכשירי חשמל ביתיים ומוצרי יוקרה אחרים. ספרי חשבונאות כפולים נוהלו על מנת לבצע את השוחד מחוץ לאדמת רוסיה ולא על ידי HP רוסיה".

עוד נטען כי "ספרים ורשומות של HP מכסיקו זויפו כדי לעקוף את הבקרות הפנימיות של HP בדבר חוזים למכירת חומרה, תוכנה ורישיונות. החברה הבינה שעל מנת לזכות בחוזים במדינה צריך לשכור יועץ חיצוני מסוים, שקיבל 'עמלה' בת 1.4 מיליון דולר ושילם למי שצריך בחברת נפט שבבעלות המדינה 125 אלף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים