חברות ההיי-טק הענקיות מתגייסות כדי לחבר את פורטו ריקו לרשת

אחרי שהוריקן מריה הרס חלקים רבים מתשתיות התקשורת במדינה, החברות מנסות לגייס את מיטב הטכנולוגיות שלהן בכדי להחזיר את הקישוריות למדינה המנותקת ● סוללות סולאריות, בלונים ורחפנים - את כולם ינסו ענקיות ההיי-טק לגייס לטובת המדינה ההרוסה

הישארי חזקה פורטו ריקו. אילוסטרציה: BigStock

בעקבות הוריקן מריה, שפקד את פורטו ריקו לפני כשבועיים, התחייב מנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, לשלוח "צוות קישוריות" בכדי לסייע בשיקום התקשורת בפורטו ריקו, שהסופה האימתנית הותירה הרוסה. גם תאגיד אלפבית (Alphabet), חברת האם של גוגל (Google), הציע לשלוח את בלוני ה-Wi-Fi שלו לאזור.

שתי הענקיות הן רק חלק מכמה חברות טכנולוגיה המציעות רעיונות ופתרונות כתגובה לנזקי הסופה, כשמטרתן העיקרית היא להחזיר לפעולתם את שירותי הטלפון והאינטרנט במדינה.

עוד קודם לכן, ביום ה', שעבר הודיעה אפל (Apple) כי "קהילה" של ענקיות הטכנולוגיה (הכוללת את עובדי החברה, כמו גם לקוחות התורמים ישירות בתרומה דרך Apple App Store ו-iTunes) סיפקה יותר מ-13 מיליון דולר למאמצי הסיוע להוריקן בארה"ב, במקסיקו ובאיים הקריביים, כולל מעל מיליון דולר שהקדשו ספציפית לפורטו ריקו.

ה-FFC הקצתה 77 מיליון דולרים לתמיכה בספקיות

הצורך לסייע בהשבת זרם החשמל והתקשורת לאחר הוריקן מריה הוא מהותי במיוחד. רשות האנרגיה של פורטו ריקו דיווחו כי כ-88 אחוזים מכוח החשמל של האי עדיין לא חודש. ועדת התקשורת הפדרלית האמריקנית, ה-FCC, הודיעה בסוף השבוע כי 82 אחוזים מהאתרים הסלולריים של פורטו ריקו נותרו לא פעילים; ובאיי הבתולה 58 אחוזים מהיכולות לקישוריות לניידים עדיין מושבתות.

דו"ח הסטטוס היומי של ה-FCC מראה גם הפסקות קוויות משמעותיות, כמו גם הפסקות טלוויזיה ורדיו, שממשיכות להתרחש בשני האזורים. הוועדה הקימה כוח משימה השבוע, ואשרה מראש סכום של 77 מיליון דולרים שמיועד לתמיכה בספקיות הפועלות בכדי לשחזר את שירותי התקשורת.

פרויקט Loon אושר – אבל האם הוא ישים?

למרות ההיענות של עולם הטכנולוגיה הצעות רבות לעזרה מחברות גדולות היו מעורפלות במקצת. אלפבית, הציעה להרים בלונים מעל האי בכדי להביא את שירותי ה-Wi-Fi למקומות שקשה להגיע אליהם, כפי שהיא עושה בחלקים אחרים ונידחים של העולם.

ה-FCC הודיעה כי היא מאשרת רישיון ניסיוני בעבור השקת פרויקט הבלונים, המכונה Project Loon, בפורטו ריקו. אבל עדיין לא בטוח שאלפבית תהיה מסוגלת באמת להעלות את הבלונים לאוויר בקרוב.

"אנחנו אסירי תודה על תמיכתם של ה-FCC והשלטונות הפורטוריקנים בזמן שאנחנו עובדים קשה כדי לראות אם אפשר להשתמש בבלונים של Loon על מנת להביא קישוריות חירום לאי בזמן החיוני הזה", אמרה ליבי ליהי, דוברת חטיבת X של האלפבית, אך הודתה כי יש גם מגבלות. "כדי לספק אות למכשיריהם של אנשים, Loon  צריך להיות משולב ברשת של שותף ברשת הטלקומוניקציה – הבלונים לא יכולים לעשות זאת לבדם", אמרה, והוסיפה כי החברה עושה התקדמות איתנה בשלב הזה, שהוא השלב הבא.

מאסק: מעכב השקת המשאית כדי להשקיע בסוללות

אחד המגיבים הנוספים לאסון ולצורך בשיקום הנזקים הוא מנכ"ל טסלה (Tesla), אילון מאסק, שהציג בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו כמה מהרעיונות שהגה לפתרון המצב. ביום ו' צייץ מאסק הרהורים על שליחת הסוללות הסולאריות של החברה שלו לפורטו ריקו, בכדי לסייע להחזרת היכולות החשמליות במדינה.

הדברים משכו את תשומת לבו של מושל האי, ריקרדו רוסלו, שפנה אל מאסק וענה לציוץ שלו בתגובה "בוא נדבר". מאסק הסכים ומספר שעות לאחר מכן, הודיע שהוא מעכב את הסרת הלוט מעל המשאית החדשה של טסלה ומפנה את כל המשאבים שלו בין היתר בכדי "להגדיל את ייצור הסוללות בעבור פורטו ריקו ואזורים מושפעים אחרים".

עובדי פייסבוק מסייעים בינתיים לNetHope

גם חברת סיסקו (Cisco Systems) שלחה צוות טקטי למדינה, ואומרת שהיא עובדת עם השלטון המקומי, בהגשת סיוע לצוותי החירום ולספקיות השירותים בכדי להקל על מאמצי השיקום. החברה, ביחד עם מיקרוסופט (Microsoft) וחברות אחרות, תומכת בקונסורציום של NetHope, המתמחה בהקמת רשתות תקשורת לאחר אסון, ויש לה צוותי שטח הפועלים כיום בפורטו ריקו ובכמה איים אחרים בקריביים.

"התקשורת היא קריטית במהלך אסון", אמר צוקרברג לאחר סופת ההוריקן, והודיע כי עובדים מצוות הקישוריות של החברה שלו – אותה קבוצה שעובדת לבניית רחפנים שמשייטים בגובה רב שיכולים לשדר שירותי אינטרנט לכדור הארץ – נמצאים בדרכם לפורטו ריקו. אבל מכיוון שהרחפנים המדוברים של פייסבוק עדיין נמצאים בשלב הבדיקה, החברה אמרה ביום ו' כי המהנדסים ששלחה לפורטו ריקו מתמקדים לעת עתה במתן תמיכה לצוות של NetHope.

חלק גדול מעבודת השיקום הקרקעית מובל על ידי ארגונים ללא כוונות רווח וחברות קטנות עם מומחיות בתקשורת כפרית או בתקשורת חירום. חברת לקסינגטון (Lexington) ממסצ'וסטס, המקימה רשתות תקשורת אלחוטיות באזורים הכפריים של ארה"ב, באפריקה ובהודו, שולחת עשרות תחנות סלולר סולאריות קטנות משלה לצוותי מתנדבים בשטח בפורטו ריקו ואיי הבתולה.

בנוסף כדאי לזכור כי חברת Airbnb עובדת מאז פגיעת ההוריקן על מנת לספק דיור לאלפי אנשים שההוריקנים הארווי, אירמה, ומריה הרסו את בתיהם בחודש האחרון. האתר של Airbnb הציע אפשרויות בעבור משתמשים הזקוקים למקלט ולמקום לינה באיים הקריביים, כולל בפורטו ריקו, תוך מתן אמצעים לאנשים שבבעלותם דיור זמין להציע מקום לאלה שנעקרו מבתיהם בגלל הסופות המחרידות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים