מארק צוקרברג מנסה להבהיר: איני תומך במכחישי שואה

המייסד והמנכ"ל של פייסבוק התראיין לעיתון Recode ואמר כי יש לטענותיהם של מכחישי שואה, כמו לתיאוריות קונספירציה ולתפישות עולם קיצוניות, מקום על הפלטפורמה שלו ● עכשיו, לאחר שדבריו הציתו ביקורת קשה, הוא מנסה להבהיר את כוונתו

הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה. צילום: BigStock

בראיון נרחב שהעניק מייסד ומנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, לעיתונאית ולמייסדת השותפה של המגזין Recode, קארה סווישר, ושפורסם אתמול (ד'), תהתה המראיינת עם צוקרברג על הסיבה לכך שפייסבוק אינה מסירה מהפלטפורמה מידע כוזב וודאי, כמו טענות שהשואה לא אירעה, או שהירי בסנדי הוק בארה"ב לא התרחש. תגובתו של צוקרברג הסעירה רבים ועררה עליו זעם ציבורי גדול, שוב.

"אני לא חושב שהם מטעים בכוונה", אמר צוקרברג, במה שהתפרש כאילו הוא מאמין כי מכחישי השואה אינם מבינים שהם משקרים כשהם מפיצים את התרמית שלהם בפייסבוק.

פייסבוק ספגה באחרונה ביקורת קשה על הודעתה משבוע שעבר על שהחליטה לאפשר ל-InfoWars – גוף המפיץ באופן עקבי מידע כוזב ותיאוריות קונספירציה שונות – להישאר פעיל בשירות שלה, ועל קביעתה כי הוא אינו מפר את הסטנדרטים הקהילתיים שלה.

סווישר שאלה את צוקרברג מדוע מקורות של תיאוריות קונספירציה, כמו InfoWars, ומכחישי השואה מקבלים בכלל נראות וזכות לפעול בפייסבוק. צוקרברג, שציין בפני המראיינת את מוצאו היהודי, השיב כי על אף שטענה ששואה לא התרחשה כלל היא "מתועבת" ו"מעליבה עמוקות", זה עלול להיות קשה "להבין את הכוונה" של מי שמפרסם הצהרות כוזבות כמו הכחשות השואה.

"אנשים שהבינו כמה דברים לא נכון"

"כולם מבינים דברים באופן שגוי, ואם היינו מסירים חשבונות של אנשים שהבינו כמה דברים לא נכון, יהיה קשה לתת להם קול. אני טועה בדברים מסוימים, ואני בטוח שגם את, וגם הרבה דמויות ציבוריות ומנהיגים מכובדים, ואני פשוט חושב שזה לא נכון להרחיק מישהו מהפלטפורמה רק משום שהוא טועה, אפילו אם הוא טועה פעמים רבות", אמר צוקרברג. הוא הסביר כי זו הסיבה שבגללה, כאשר בודקי העובדות של פייסבוק מזהים דברי-כזב (hoax), האתר פשוט מסיט אותם למטה בפיד חדשות של המשתמשים, במקום להסיר אותם לגמרי.

"לפנות למי שהם קורבנות של סנדי הוק ולומר להם, 'היי, לא, אתם שקרנים' – זו הטרדה", הסביר צוקרברג, אך שב והדגיש שפייסבוק פועלת לפי שני עקרונות יסוד "לתת לאנשים קול, בכדי שיוכלו לבטא את הדעות שלהם; ולשמור על הקהילה בטוחה".

האם פשוט לזהות "פייק ניוז" קלאסי?

התרעומת הראשית על דבריו של צוקרברג נבע בעיקר משום שהוא המשיך להציג את הכחשת השואה בתור טעות שנעשית בתום לב, ועל שהמשיך לתמוך בתכנים קיצוניים הנחשבים בעיניי רבים כ"פייק ניוז" קלאסי, כשאמר כי "הגישה שלנו לגבי תוכן שקרי היא לא לומר שאסור להגיד משהו לא נכון באינטרנט, זה קיצוני מדי".

דבריו עוררו גינוי מיידי בתקשורת החברתית, בעיתונות, ובקרב פעילי זכויות האדם ברחבי ארה"ב והעולם.

"הכחשת השואה היא טקטיקת הונאה שנעשית במזיד, באופן מכוון ולארוך שנים מטעם אנטישמים, והיא ללא עוררין מלאת שנאה, פוגענית ומאיימת על יהודים", אמר ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה (Anti-Defamation League), בהצהרה ל-CNNMoney. "לפייסבוק יש מחויבות מוסרית ואתית לא לאפשר את הפצתה".

וכך, כרגיל אצל פייסבוק וצוקרברג, מספר שעות לאחר פרסום הראיון נזעק המיליארדר הצעיר והקונטרוברסלי להגן ולהבהיר את כוונת דבריו. הוא שלח אל סווישר מייל שבו אמר שהובן לא נכון.

"אני אישית נפגע עמוקות מהכחשת השואה, ואני בהחלט לא התכוונתי להגן על הכוונה של אנשים שמכחישים אותה", כתב "צוקי" בדוא"ל.

פייסבוק – בכל זאת מעדכנת מדיניות במקרים שעלולים להסלים מיידית

אל הניסיונות של צוקרברג להבהיר את דבריו הצטרפה גם הודעה של פייסבוק שבישרה כי בחודשים הקרובים בכוונתה בכל זאת להתחיל להסיר תוכן שייקבע שהוא תורם לאלימות מיידית. החברה הבהירה כי מדובר על סכנה בהצתת אלימות וודאית ולא ספקולטיבית, והסבירה כי תסתמך על שותפי צד שלישי בכדי לבצע את ההבחנה הזו.

"הפחתת ההפצה של מידע שגוי – במקום להסיר אותו מיד על הסף – פוגעת באיזון הנכון בין ביטוי חופשי לבין קהילה בטוחה ואותנטית", כתבה פייסבוק בהצהרה. "יש צורות מסוימות של מידע שגוי שתרמו לפגיעה פיזית, ואנחנו עושים שינוי במדיניות שיאפשר לנו להוריד את התוכן הזה".

במסגרת המדיניות החדשה, פייסבוק תסיר תוכן שסומן, שהביא להסלמה, וששותפים מקומיים אישרו אותו ככוזב ואולי אף ככזה שעודד אלימות. פייסבוק תתחיל לעבוד עם קבוצות מקומיות כאלו, שלעת עתה לא נמסרו פרטיהן, בסרי לנקה ולאחר מכן במיאנמר.

החברה השתמש כדוגמה בפוסטים אחרונים שפורסמו בסרי לנקה, ושטענו שהמוסלמים הרעילו מזון שניתן לבודהיסטים. היא סיפרה כי התייעצה עם ארגון מקומי בכדי לאשר האם המידע אכן מוטעה ועלול להוביל לאלימות, ואז הסירה את התוכן שנמצא ככוזב.

פייסבוק אמרה כי לעת עתה היא עדיין שוקלת האם תפרסם את המדיניות הספציפית גם בארה"ב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סלומון

    אין מה להבהיר. מרק צוקרברג הינו אנטישמי, דעותיו מאוד שמאלניות וזו לא הפעם הראשונה שכשל בלשונו (לטענתו). האיש הזה בכל הזדמנות פוגע ביהודים, באנשי הימין ובארץ ישראל. צריך לדרוש ממנו שיוותר על יהדותו, יתאסלם, ימיר את דתו לדת של רעייתו הגויה או יתנצר רק שלא יהיה עוד יהודי. העם היהודי אינו זקוק לאיש הזה שלא מפסיק לפגוע בנו.

אירועים קרובים