"מלחמת סחר גרועה לענפי הטכנולוגיה"

כך אומר מנכ"ל ה-CTA, גארי שפירו, במסיבת עיתונאים במסגרת תערוכת CES Asia בשנגחאי והוסיף ואמר גם "אני כאמריקני רואה מה סין עושה ואינני מתלהב מרמת הדמוקרטיה, אבל סבור שיש להם אסטרטגיה היכן הם רוצים להיות"

גארי שפירו, מנכ"ל ה-CTA, בתערוכת CES Asia, סין. צילום: אבי בליזובסקי

"מלחמת סחר בין ארה"ב לסין ולשאר העולם גרועה מאוד לענפי הטכנולוגיה", כך אומר גארי שפירו, מנכ"ל ה-CTA – איגוד הטכנולוגיות הצרכניות – במסיבת עיתונאים במסגרת תערוכת CES Asia, שהתקיימה בסוף השבוע בשנגחאי שבסין.

בתערוכה הציגו חברות מסין וסביבתה, וכן מ-24 מדינות ברחבי העולם הפונות לשוק הסיני, טכנולוגיות חדשות – רבות מהן בתחומים כמו בינה מלאכותית, מכוניות ומחשוב לביש. אותו ארגון גם אחראי על תערוכת CES המתקיימת מדי שנה בינואר בלאס וגאס. התערוכה הבת בסין מתקיימת זו הפעם הרביעית. "התנאי לאישור לחברות להציג בכנס הוא שהן מביאות חדשנות", הבהיר שפירו.

"לסין יש אסטרטגיה של חדשנות ונראה שהיא פועלת. בכנס בלאס וגאס, בינואר, הצגנו דירוג של מדינות מבחינת הידידותיות לעשיית עסקים. אמנם השתמשנו בקריטריונים אמריקנים כמו חופש ביטוי, חופש גישה לאינטנרט, ובדקנו דברים כמו אוויר נקי, שוויון, מגוון ועוד, אבל גם את רמת הצרכנים, למשל השימוש ביישומים דיגיטליים, בשירותים כגון שיתוף מכוניות ועוד. בתחומים רבים סין מדורגת נמוך, אבל בתחום החדשנות היא מובילה".

בעד סחר חופשי

"עמדתי ועמדת האיגוד", אמר שפירו, "הייתה תמיד בעד סחר חופשי. אני אישית משתתף בלובי לנרמול יחסי הסחר עם סין. כך גם אנחנו כארגון של התעשייה. ואולם הממשל של הנשיא טראמפ בבית הלבן נוקט בגישה שונה מזו שראיתי בכל חיי המקצועיים, ואני חולק עליו.

אנשים חושבים שהבעיה העיקרית שתיגרם כתוצאה מהמכסים היא עליית מחירי הטלפונים החכמים בארה"ב, אבל זה הרבה יותר מזה. ישנם חקלאים, ויצרני מכונות המתפרנסים מיצוא. הוא גם פוגע בשכנותנו קנדה ומקסיקו. סין מדברת על תגובה, וזה לא דבר טוב. אני ורבים מעמיתי שוברים את הראש מה לעשות ולא יודעים. אנו חייבים להיות מודאגים.

כל שרשרת האספקה של מוצרים רבים בנויה על אפס מכסים.

התפישה הזו לגבי סין אכן הייתה נכונה. בעבר היה קשה מאוד לעשות עסקים בסין ולסינים היה קשה לעשות עסקים בחו"ל. המצב משתפר בעשור האחרון. אם קודם אי אפשר היה לעשות עסקים בלי שותף סיני, זו מהווה עדיין בעיה, אך פחות חמורה מבעבר. יש לנו בעיה כעת עם אירופה, שמרוב דאגה לפרטיות ולזכות להישכח הם פוגעים ביכולת לפתח פתרונות בתחום טכנולוגיות בריאות", אמר.

תרבות סטארט-אפים למרות היעדר הדמוקרטיה

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים, כיצד נוצרה בסין תרבות סטרט-אפים, שכן בניגוד לארה"ב ולישראל, בסין הכל מוכתב מלמעלה, ענה שפירו שהוא מכיר את תעשיית הסטרט-אפים הישראלית מביקורים רבים שערך בארץ ומאירוע שערך למנהלים של עשרות חברות החברות באיגוד שהתרשמו מאוד מאומת הסטרט-אפ.

"באירוע שערכנו בישראל", סיפר, "אמר הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל, כי הוא סבור שהטכנולוגיה צריכה להיות פתרון לבעיות העולם. היא כשיר של שלום. הוא גם אמר שסין מצליחה בגלל שיש לה הרבה מהמשותף עם התרבות".

יש הבדלים לא רק בין ישראל לסין אלא גם בין ישראל לארה"ב. ישראל מוקפת אויבים שרוצים לחסל אותה, כך שהסיכונים שהיא נוטלת דומים לסיכונים עסקיים. היא לא מסוגלת לעשות עסקים עם אף אחת משכנותיה, ולכן היא צריכה להיות אומת סחר כדי לשרוד. בסין לעומת זאת יש שוק מקומי גדול. אבל בכל זאת אני יודע שחברות סיניות מתמקדות בחדשנות. יש פה שוק חופשי ואנשים נהיו עשירים. ניתן לראות את השינוי באזור הסטרט-אפים בתערוכה, כשהחברות הסיניות מביאות פתרונות שיכולים לשנות את העולם. הגיעו לכאן חברות רבות מצרפת – עוד מדינה שהבינה את החשיבות של תמיכה בחדשנות. יזם (Enterpreneur) היא מילה צרפתית, אבל גם בירוקרט.

בסין בנו בשנים האחרונות מאיצים שפעילותם מתחילה להשפיע על מספר חברות הסטרט-אפ. אם רק אחוז אחד מהחברות הללו יפרצו, מדובר במספרים גדולים. כך שהשאלה האם האסטרטגיה הסינית נכונה לפחות עומדת במבחן התוצאה. קשה להצביע על נקודה שבה הם עושים משהו לא נכון, אכן חסרות בה כמה מהחירויות שאנחנו במערב מקבלים כמובנים מאליהם. עובדה שמסין יוצאים הרבה יוניקורנים, שנייה אחרי ארה"ב. זה בזכות השילוב של הרוח היזמית".

מיליון בוגרי תחומי המדע וההנדסה בשנה

בסין אגב, לעומת אירופה, הממשלה היא זו שרוצה לשמור על פרטיותה ולא על פרטיותם של האזרחים. עובדה שבסין, מלבד זרים, אף אחד לא משתמש בכסף מזומן. הממשלה מאפשרת לעשות ניסויים. נהיה הוגנים ונאמר שהם לא מאפשרים לחברות גדולות, כמו גוגל (Google), טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook) לעשות עסקים בסין, והמפתחים היו צריכים למצוא פתרונות לשוק המקומי.

אני כאמריקני רואה מה סין עושה ואינני מתלהב מרמת הדמוקרטיה, אבל סבור שיש להם אסטרטגיה היכן הם רוצים להיות. הם גם משקיעים המון בחינוך. בכל שנה הם מוציאים מיליון בוגרים בתחומי המדע וההנדסה, אפילו אם אחוז קטן שלהם הם אנשים מבריקים – המספרים עשויים להיות גדולים.

עובדה שחברות סטרט-אפ שנוסדו בצרפת ובהולנד מביאות את הסטרט-אפים שלהן לכאן, כי יש פה אנשים מבריקים שעוזרים לפתור בעיות, ולא במספר מוגבל כפי שיש במדינות הללו. עובדה שבתחילת השבוע הקרוב עומד לבקר כאן ראש ממשלת צרפת, עמנואל מקרון, בכדי ללמוד כיצד הסינים מעודדים חדשנות".

"התפקיד של הממשלה הוא לתת לזה לקרות", סיכם שפירו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים