אפל – שוב משתפת פעולה עם השלטונות בסין

ענקית הטכנולוגיה הסירה יישומי VPN מחנות האפליקציות שלה ברפובליקה העממית של סין ובכך עצרה את הסינים מהאפשרות לעקוף את הצנזורה במדינתם, ולתקשר עם האינטרנט הפתוח

לשמור על מרחק בין קוצבי לב למוצרי אפל

במהלך סוף השבוע הסירה חברת אפל (Apple) את יישומי VPN iOS מה-China App Store.

הדברים דווחו על ידי ספקי שירות VPN (ר"ת virtual private network) ומצביעים על כך שענקית הטכנולוגיה האמריקנית נכנעה ללחץ מבייג'ינג ומצייתת לתקנות הסייבר-ספייס הנוקשות של המדינה, ככל הנראה בשל תאוותה לכבוש את השוק העצום הפוטנציאלי.

יישומים לתקשור עם העולם החופשי

אפליקציות VPN מאפשרות למשתמשים לעקוף את מה שמכונה "חומת האש הגדולה" של סין, שמטרתה להגביל את הגישה של משתמשים לאתרים בחו"ל.

ExpressVPN – אחת מספקיות ה-VPN המוכרות – כתבה באתרה כי היא "מגנה בחריפות את הצעדים הללו, המאיימים על חופש הדיבור ועל חירויות האזרח. משתמשים בסין יכולים להמשיך להישאר מחוברים לאינטרנט הפתוח עם ExpressVPN בעבור Windows, Mac, אנדרואיד, ופלטפורמות אחרות. המחויבות שלנו לאינטרנט פתוח וחופשי נותרת חזקה מתמיד, ואנו נמשיך במאבק לסייע למשתמשים שלנו להישאר מחוברים, לא משנה היכן הם נמצאים. משתמשים מסין שמגיעים לחנויות אפליקציות של אפל המשויכות לאזור אחר – כלומר, מי שציינו שכתובת החיוב שלהם נמצאת מחוץ לסין – אינם מושפעים ויכולים להוריד את אפליקציות iOS ולהמשיך לקבל עדכונים כבעבר".

מסייעת למאמצי הצנזורה של סין

בסין מופעל משטר צנזורת אינטרנט הנוקשה בעולם. משמעות הדבר היא חסימת אלפי אתרים זרים שנתפסו כאיום על ידי המפלגה הקומוניסטית השלטת. בין האתרים והיישומים החסומים בפני הציבור הסיני נמצאת צמרת השירותים הפופולריים ביותר בעולם, כולל יוטיוב (Youtube), טוויטר (Twitter), גוגל (Google), אינסטגרם (Instagram) ואפילו פייסבוק (Facebook). בייג'ינג הורתה גם לסגור עשרות ספקיות סיניות ומתמקדת גם בשירותים מחו"ל, מתוך כוונה להדק את שליטתה באינטרנט, במיוחד לקראת קונגרס המפלגה הקומוניסטית שיתקיים באוגוסט.

ב-23 בדצמבר 2016 נעתרה אפל לדרישת הסינים והסירה את הגרסאות באנגלית ובשפה המנדרינית של אפליקציית הניו-יורק טיימס (New York Times), למרות שלא היה ברור מיד מדוע היא נדרשת לעשות זאת בכלל.

כיום נמצאת אפל באמצעו של מהלך לוקליזציה בסין, והיא מינתה במדינה מנהל אזור חדש החודש, תפקיד חדש שלא נכלל בשורותיה עד כה.

מוקדם יותר החודש התבשרנו כי לאור חוקי אבטחת סייבר חדשים בסין, לפיהם יש לשמור את כל המידע אודות לקוחות מהמדינה בתוך גבולותיה, החליטה אפל לשתף פעולה עם הממשל ולבנות דטה סנטר חדש שימוקם במחוז גויזהו (Guizhou) שבדרום סין, ושבו ישמרו כל נתוניהם האישיים של תושבי המדינה.

ההחלטה האחרונה של אפל מסוף השבוע אינה מפתיעה אך מאוד מצערת, שכן משמעותה היא שאפל בחרה לשתף פעולה עם האמצעים הדרסטיים ביותר שהממשלה הסינית נקטה עד כה בכדי לחסום את השימוש ב-VPN, ולמעשה בעשותה כך מסייעת הענקית מקופרטינו לסין להכביד את ידיה ואת הצנזורה על האזרחים שלה, ולהמשיך בבידודם מהעולם הפתוח והחופשי.

כל מהלכיה של אפל מעידים ללא ספק על נכונותה ללכת רחוק בכדי למצוא חן בעיני השלטונות בשוק השלישי בגודלו בעולם בעבורה.

אפל סירבה להגיב לפנייתה של סוכנות רויטרס (Reuters) בבקשה לתגובה אודות הנושא.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יצחק

    אין חדש ולא פלא. מאד מתאים לפילוסופיה של אפל. חברה שמשמרת גן סגור של אפליקציות ומונעת מהמשתמש את חופש הפעולה שיש באנדרואיד. צבועים. מוכרים חומרה יקרה יענו איכותית ואז שוחטים אותך בשירות על מנת לקבל את מה שמקבלים באנדרואיד בחינם.

אירועים קרובים