בכיר באובר פוטר לאחר שהשיג תיקים רפואיים של קורבן אונס

התיקים כללו מידע אישי על אשה שהותקפה במהלך נסיעה בהודו בשנת 2014, והסיבה להשגתם ולעיסוק בהם הייתה ניסיונם של בכירי הענקית להוכיח כי מתחרה עסקית שלהם היא הניצבת מאחורי כל הפרשיה

סודות נועדו להתגלות? אילוסטרציה: pablo hernan/BigStock

לפי דיווחים ממקורות רבים, אריק אלכסנדר, מנהל עסקי בכיר של אובר (Uber) באזור אסיה הפאסיפית, השיג באופן לא חוקי רשומות רפואיות של אישה שנאנסה במהלך נסיעה בהודו. בתגובה לחשיפת התנהגותו זו פוטר אלכסנדר, כך אישר דובר אובר, שאמר לתקשורת: "הוא לא נמצא בחברה יותר".

לפי הדיווחים, אלכסנדר הציג את התיקים הרפואיים הדיסקרטיים בפני מנכ"ל החברה, טראוויס קלאניק, וסגנו, אמיל מייקל, ומנהלים רבים אחרים בחברת שיתופי הנסיעות ראו גם הם את הנתונים הסודיים או קיבלו עליהם דיווח.

עוד פיטורים עקב חקירות מטעם שני משרדי עורכי דין

אופן הטיפול החמור של אלכסנדר במצב העדין היה אחד מ-215 תביעות שדווחו לשני משרדי עורכי דין – פרקינס קוי (Perkins Coie) וקובינגטון וברלינג (Covington & Burling) – שערכו בחודשים האחרונים חקירות עמוקות בסוגיות ניהוליות ספציפיות ונרחבות בחברה, כולל סביב האשמות בגין סקסיזם והטרדה מינית, שהם חלק מתרבות הארגון של אובר.

לפני יומיים (ג') התפרסם בתקשורת כי בעקבות החקירות פוטרו 20 עובדים שנמצאו מעורבים במגוון הפרות נהלים, החל בהטרדה מינית ועד להתנהגות לא מקצועית ונקמנות כלפי מי שהעזו להתלונן על תופעות שונות. כ-100 עובדים אחרים עדיין נחקרים, חלקם זכו עד כה לאזהרות או הוכוונו להדרכות חובה לעובדים.

מקרה שקרי כחלק ממאבקים עסקיים?

המקרה שהניע את הדברים אירע בחודש דצמבר בשנת 2014, כשאשה בת 26 מניו דלהי הותקפה ונאנסה על ידי נהג החברה. הנהג – שבדיעבד הסתבר כי עומדים כנגדו לפחות ארבעה אישומים פליליים אחרים – נעצר, ולאחר מכן נידון למאסר עולם.

בזמנו קיבל נשיא אובר הודו, עמית ג'יין, בברכה את החלטת בית המשפט ההודי לשלוח את הנהג שביצע את האונס לכלא למאסר עולם.

"תקיפה מינית היא פשע נורא ואנו שמחים שהוא הועמד לדין", אמר ג'יין בהצהרה והוסיף כי "בטיחות היא בעדיפות גבוהה בעבור אובר ועשינו שיפורים רבים – במונחים של טכנולוגיה חדשה, בדיקות רקע משופרת ותמיכה טובה יותר של 24/7 בלקוחות – כתוצאה מהלקחים שלמדנו מהמקרה הנורא הזה".

אלא שג'יין ועמיתים אחרים שלו מאובר לא חיבבו במיוחד את העובדה שלאחר המקרה נמצאה החברה שלהם תחת בדיקה ממשלתית הודית.

משטרת ניו דלהי בחנה האם להעמיד לדין פלילי את חברת שיתופי הנסיעות בגין בדיקות הרקע הכושלות שלה לנהגיה. מנכ"ל החברה בעיר, גאגאן בהטיה, עמד אפילו בעצמו לחקירה. בסופו של דבר, נאסר על אובר לפעול בדלהי זמן קצר לאחר האירוע ועד לחודש יוני 2015.

על אף שהחברה התנצלה בפומבי, כמה מנהלים בכירים שלה, כולל אלכסנדר, התקשו ככל הנראה להאמין שהאירוע כולו היה אותנטי לגמרי, כך דיווחו מקורות. מהסיבה הזו כנראה ביקר אלכסנדר בהודו, וחקר באופן עצמאי את הטענות. מקורות טוענים כי לא ברור אם אלכסנדר עשה זאת מרצונו או הופנה לעשות זאת. גם לא ברור אם הוא השיג את התיקים הרפואיים של הנאנסת באופן חוקי.

כך או כך אלכסנדר הביא את התיקים לקלאניק ומייקל, שקראו אותם, כך סיפרו המקורות. מדובר בהתנהלות יוצאת דופן במיוחד לנוכח העובדה כי רשומות אלו קשורות לחקירה פלילית.

זמן קצר לאחר מכן, החלו שלושת הבכירים להעלות את התאוריה כי אולה (Ola) – המתחרה העיקרי של אובר בהודו – היא שעומדת מאחורי האירוע שמטרתו הייתה לחבל בהצלחת החברה.

"היה צריך לפטר אותו מיד"

כמה מאנשי אובר ששמעו על הדברים היו מוטרדים מכך שמנהליהם שוקלים, על פי הקריאה שלהם בדו"ח הרפואי הפרטי, את האפשרות שסיפורה של האשה אינו נכון. "טראוויס מעולם לא היה צריך להסתכל על הדו"ח והיה צריך לפטר אותו מיד", אמר אחד מהם.

בכל אופן, מסתבר שאלכסנדר נשא איתו את המסמכים הרפואיים במשך כשנה, לפני שמנהלים אחרים – ככל הנראה המחלקה המשפטית – השיגו את הדו"ח והשמידו את העותק שלו, כך לדברי מקורות. לא ידוע אם אובר המשיכה להחזיק בעותק נוסף.

כשנשאלה אובר על מעמדו של אלכסנדר אתמול (ד'), אמרה החברה כי המנהל הבכיר אינו אחד מ-20 המפוטרים האחרונים, אבל לאחר מכן ענתה ל-Recode והודתה כי אלכסנדר כבר לא עובד שלה. אובר סירבה להרחיב עוד על הפרשיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים