החוק הביומטרי – לקראת הכרעה: אושר לקריאות שנייה ושלישית

הצעת החוק תועלה הערב (ב') לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת, לאחר שהושגו הסכמות, בהן שלא יילקחו נתונים ביומטריים של בני 16 ומטה ● התנועה לזכויות דיגיטליות: נעתור לבג"ץ

אילוסטרציה: BigStock

הוועדה של הכנסת שדנה בחוק הביומטרי אישרה אותו היום (ב') והוא צפוי לעלות להצבעות בקריאות שנייה ושלישית הערב, ולכל המאוחר הלילה. במהלך הדיונים על החוק, ובפרט במהלך הדיון היום, הושגו הסכמות שונות באשר להפעלתו של המאגר.

על פי החלטת הוועדה, המשותפת לוועדות החוקה, חוק ומשפט, הפנים והגנת הסביבה והמדע והטכנולוגיה, לא יישמרו במאגר טביעות אצבע של קטינים מתחת לגיל 16 ולא ייעשו שימושים משטרתיים בניגוד לכללי העיכוב הקיימים כיום. בכל מקרה, עד שיאושרו התקנות בכנסת, לא תוכל המשטרה להשתמש במאגר בכלל.

עם זאת, כשהחוק ייכנס לתוקפו, המשטרה תוכל לבקש נתונים מהמאגר – אולם היא תוכל לעשות זאת באמצעות בית המשפט המחוזי במקום השלום, כפי שהוצע במקור. המשרד לביטחון הפנים התנגד לכך והגיש רביזיה שנדחתה, אולם בסופו של דבר הושגו הסכמות בנושא.

כמו כן, הוסכם כי ראש מערך הסייבר יערוך בדיקות בכל שנה וחצי, במקום בכל שנתיים, למציאת חלופות טכנולוגיות לטביעות האצבע, ומערך ההסברה ייתן מענה בכל הנוגע למאגר בחמש שפות.

הצדדים הסכימו שלאחר שהחוק יועבר בכנסת, שר הפנים, אריה דרעי, יביא תקנות ראשונות עד 1 במאי והכנסת תאשר אותן עד 3 ביולי. יום תחילת החוק יהיה תלוי באישור התקנות בכנסת, כלומר – החוק ייכנס לתוקף רק כאשר התקנות ייכנסו לתוקף. מתן טביעות האצבע יהיה וולונטרי. הנושא עמד במוקד מחלוקת קשה, שכן כחלק מהפיילוט היו האזרחים שביקשו להוציא מסמכי זיהוי חדשים לתת טביעות אצבע שיוכנסו למאגר הביומטרי. הוועדה עמדה על חשיבת הפיקוח הפרלמנטרי וקבעה שלא ניתן יהיה להאריך את הוראת השעה ללא אישור שלה ושל מליאת הכנסת.

"הכנסת מאשרת חוק שרוב הח"כים נגדו"

החוק צפוי להיות מאושר לאחר קרב קשה בין תומכיו, ובראשם רשות המאגר הביומטרי במשרד הפנים, ומתנגדיו, ובראשם ח"כים כיואב קיש (בהסתייגות) ותמר זנדברג והתנועה לזכויות דיגיטליות. קדם לכך פיילוט ארוך, שבעקבותיו אישר שר הפנים – לאחר דחיוחת – את קיום המאגר.

פרופ' קרין נהון מהתנועה לזכויות דיגיטליות אמרה כי "היום מאשרת הכנסת חוק שרוב החכ"ים נגדו, אך בשל שיקולי שלמות קואליציה מצביעים בעדו. זהו כתם על ספר החוקים הישראלי. המאגר הביומטרי הוא אקט דורסני, שעלול להפוך את ישראל למדינת מעקב, ומסכן את ביטחון התושבים שלה".

היא ציינה ש-"תשע שנים של מאבק ציבורי ושלוש שנים וחצי של ניסוי הוכיחו מעל לכל ספק שאין צורך במאגר ביומטרי עבור תעודות חכמות. יש חלופות פחות דורסניות. הצלחנו במאבק שלנו להפוך את טביעת האצבעות לוולונטרית, ואנחנו קוראים לאזרחי ישראל למצות את זכותם ולא לתת את האצבע לאגירה במאגר".

פרופ' נהון הבטיחה ש-"עם אישור הצעת החוק במליאת הכנסת תעתור התנועה לזכויות דיגיטליות לבג"ץ, במטרה למחות את החרפה הזו מעל ספר החוקים הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים