מחקר: הישראלים מודעים לתוכנות כופרה הרבה יותר מהאמריקנים

רוב גדול של הישראלים מודע לאיום החדש, לעומת פחות ממחצית מהאמריקנים - כך עולה ממחקר של סייבריזן ● עוד מעלים הנתונים ששיעור המתקפות נגד אזרחי ישראל נמוך מאשר נגד האמריקנים ושאנחנו פחות נענים לדרישות הכופר

בית החולים הלל יפה ממש לא לבד. אילוסטרציה: BigStock

72% מהישראלים מודעים לקיומן של תוכנות כופרה (Ransomware) לעומת פחות ממחצית – 48.3% – מהאמריקנים; כך עולה ממחקר שערכה סייבריזן (Cybereason) הישראלית. עוד מעלים הנתונים כי 94% מודעים לצורך באבטחת מידע.

המחקר בישראל בוצע באמצעות מכון MB – Market Research & Consumer Behavior, בהשתתפות 500 איש בני 18 ומעלה, והמחקר בארצות הברית בוצע באמצעות אתר הסקרים SurveyMonkey והשתתפו בו כ-1,270 איש, בני 14 ומעלה. בשני המקרים מדובר במחקרים אינטרנטיים.

ממה אנחנו מפחדים?

האיום המדאיג ביותר את הישראלים הוא הונאה בכרטיס אשראי, עם 33% – איום שדורג שני בארצות הברית, עם 24.4%. האיום המטריד ביותר את האמריקנים הוא גניבת זהות (45.8%), בעוד שבישראל הוא דורג רק במקום השלישי (29%).

מבין האיומים הנוספים המדאיגים את הנסקרים הישראלים: וירוס שיפגע במחשב (במקום השני עם 29%) ודרישת כופר (10%). בארצות הברית נמצאת במקום השני הונאה בכרטיס אשראי (24.4%), כאשר וירוס שיפגע במחשב קיבל 17.5%, דרישת כופר – 5.2%, וספאם – 1.9%.

כמה נענים לדרישות הכופר?

הנתונים מראים שהמודעות הגבוהה לאיומי הכופרה לא נובעת מניסיון אישי: 3% מהישראלים לעומת 6.8% מהאמריקנים העידו שנפגעו מתוכנת כופרה באופן אישי. 17% מהישראלים ציינו שהם מכירים מישהו שהיה קורבן לתופעה.

מבין הנסקרים שנפגעו באופן אישי, רק 7% מהישראלים ציינו ששילמו את הכופר (0.2% מהאוכלוסיה הכללית), לעומת 9.5% מההאמריקנים.

מרבית הנסקרים האמריקנים (52.7%) לא פנו לאף גורם לאחר שנפלו קורבן למתקפת הכופרה, 20.3% מהנסקרים פנו לקרובי משפחה, שיעור דומה פנה לחנות מחשבים ו-14.9% פנו לתחנת המשטרה המקומית. לעומתם, 77% מהישראלים יצרו קשר עם גורם כלשהו, מתוכם 37% עם החנות או המעבדה לתיקון המחשבים ו-30% עם בני משפחה או חברים. רק 7% ציינו שיצרו קשר עם המשטרה.

החברה סקרה גם לגבי הסכומים שקורבנות מתקפות הכופרה נדרשו לשלם והעלתה שברוב המקרים הם עומדים על בין 600 ל-1,000 דולר.

נתון נוסף מעלה שהחסם העיקרי של 41% מהנסקרים האמריקנים לתשלום כופר הוא החשש שהמסמכים לא ישוחררו גם לאחר התשלום. 14.3% מאלה שחוו מתקפת כופרה ושילמו את דמי הכופר העידו שכך אמנם קרה.

תוכנה חינמית להגנה מפני מתקפות כופרה

המחקר בוצע לקראת השקת RansomFree – תוכנה חינמית של סייבריזן להגנה מפני מתקפות כופרה. בחברה טוענים שהתוכנה מסוגלת לזהות ולעצור 99% מתוכנות הכופר ויכולה להגן על משתמשים וארגונים מפני איומי כופר עתידיים.

התוכנה החדשה מיועדת למשתמשים פרטיים ועסקיים כאחד. בנוסף להגנה על המחשב שעליו היא מותקנת, היא מונעת מתוכנות כופר להתפשט ברשת הארגונית ומונעת הצפנת כוננים משותפים ברשת, נמסר מסייבריזן. היא זמינה למחשבים עם מערכות ההפעלה Windows 7, 8 ו-10 ועם שרתי Windows 2008 R2 ו-Windows 2012 R2.

RansomFree משתמשת בטכניקות זיהוי שמתמקדות במאפיינים ההתנהגותיים המשותפים למתקפות כופר. ברגע שהיא מזהה שתוכנת כופר מנסה להצפין קבצים, היא מפסיקה מיד את פעולתה לפני שהקבצים מוצפנים ומתריעה על כך למשתמש.

בניגוד לאנטי וירוס מסורתי, התוכנה מבית סייבריזן לא נסמכת על חתימות של נוזקות – דבר המאפשר לה להגן בפני מגוון רחב של זנים של תוכנות כופר, לרבות כאלה נטולות קבצים.

לדברי ליאור דיב, מנכ"ל ומייסד-שותף בחברה, "ב-2016, תוכנות הכופרה הפכו לאיום הדיגיטלי המוביל ברשת, שגרם להפסדים כספיים ולאובדן פרודוקטיביות הן ליחידים והן לעסקים. סייבריזן רואה במלחמה נגד תוכנות הכופר כשליחות – לשים קץ לאיום הסייבר. כדי לעשות זאת, אנחנו חייבים להפוך את התקיפות האלה לבלתי רווחיות עבור הפושעים. זו הסיבה שאנחנו משיקים את RansomFree, כתוכנה חינמית לשימוש נרחב של ארגונים וצרכנים פרטיים שאין להם את התקציב והמיומנויות להשיב מלחמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים