STKI: שוק המיחשוב הארגוני בישראל יתכווץ ב-2009 ב-13% והיקפו יהיה 4 מיליארד דולרים בלבד

בכנס השנתי של STKI, שנפתח הבוקר (ג') במרכז הכנסים אווניו, יציגו האנליסטים של חברת המחקר את תחזיותיהם לשוק ה-IT בישראל ● המכנה המשותף לכלל המגזרים - צניחה בולטת בהיקף הפעילות ● HP בראש טבלת החברות שמספקות תוכנה, חומרה ושירותים ● מטריקס בראש טבלת החברות המספקות שירותי תוכנה ● ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI: "זו השנה הקשה בתולדות הסקרים שאנו עורכים"

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צפוי להתכווץ ב-13% השנה, והיקפו יעמוד על 4 מיליארד דולרים בלבד, לעומת 4.7 מיליארד בשנת 2008 – כך על פי התחזית השנתית של חברת המחקר והייעוץ STKI, שמוצגת הבוקר (ג') בכנס השנתי של החברה, במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. הצמצום, על פי STKI, בא לידי ביטוי בכל תחומי העיסוק של ענף ה-IT בישראל – חומרה, תוכנה, יישומים, אינטגרציה, מיקור חוץ ועוד. לדברי ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, התחזית לגבי הירידה בהיקף הפעילות של השוק אינה סופית, וייתכנו בחודשים הקרובים אירועים שיביאו להמשך הירידה.

על פי המחקר, המבוסס על ראיונות עם מנמ"רים וספקים בשוק ה-IT, המיתון כבר מורגש במרבית הארגונים. כך, פרויקטים מוקפאים, החלטות על ביצוע רכש נדחות או מתבטלות, והירידה מורגשת בכל תחומי הפעילות – תוכנה, חומרה, יישומים, מיקור חוץ, שירותי תוכנה ועוד. עם זאת, חברת המחקר צופה, כי בחלק מתחומי הפעילות צפויה התאוששות בשנה שלאחריה, 2010, אז ארגונים יכירו ביכולת של כלים ופתרונות IT לסייע להם להתייעל ולצאת מהמשבר.

"בשונה מהמיתון הקודם, הפעם אף ארגון לא ביטל פרויקטים שהחלו, ואף יחידת מחשב לא נסגרה", מציין שוורצקוף. "כל פרויקט IT נבחן כיום במדדי עלות, רמת סיכון, והחשוב ביותר – החזר השקעה מהיר מאוד. פרויקטים המביאים להתייעלות ולחיסכון בעלויות, מקבלים קדימות".

גם בהיבט הלקוחות חל צמצום, מה שבהכרח ישפיע על הענף: המחקר מצביע על נתון מעניין, לפיו מספר החברות שהן הלקוחות הפוטנציאלים של ענף ה-IT, התכווץ בשנת 2008 ב-10%. זאת, בגלל מהלכים של מיזוגים ורכישות בתחומים שונים במשק. זאת, על פי נתוני הביטוח הלאומי המופיעים בסקר.

מבחינת פילוח המגזרים בשוק, הרי שהמגזר הציבורי, הכולל את מגזרי הממשלה, החינוך והרפואה, יהווה 14% מסך פעילות שוק ה-IT – נתון המהווה גידול של 3% לעומת 2008. פעילות ה-IT במגזר הביטחוני תגדל ב-2%, ותהווה 12% מכלל פעילות ה-IT. לעומתם, ירידה בולטת תורגש במגזר הפיננסי, הכולל את הבנקים וחברות האשראי והביטוח. מגזר זה יהווה 30% משוק ה-IT, ירידה של 3% לעומת 2008.

שוק הטלקום צפוי אף הוא לקטון ב-3%, וחלקו בכלל פעילות ה-IT בארץ יהיה השנה 12%. שוק ה-SMB יגדל ב-2% לעומת 2008 ויעמוד על 10% מכלל שוק ה-IT בישראל.

הדירוג השנתי

גולת הכותרת בהרצאתו של שוורצקוף, כמדי שנה, תהיה דירוג החברות הספקיות בארץ, לפי מדדים שונים. השנה החליטה STKI לפלח את הדירוגים לכמה עשרות תתי-ענפים, בגלל מורכבות הענף, וכן על מנת לתת ביטוי נאמן יותר למה שקורה בשוק. כך, למשל, בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, המוכרות תוכנה, חומרה וגם שירותים, זינקה למקום הראשון HP, ולאחריה מלם-תים, מטריקס ויבמ, בינת, מיקרוסופט ונס טכנולוגיות, וטלדור ו-One1.

STKI - פילוח הארגונים בישראל ב-2008

שוק החומרה כולו צפוי לרדת השנה ב-18.2% על פי תחזית STKI. בראש מצעד החברות הפועלות בשוק זה ניצבת HP, ולאחריה בינת, יבמ, מלם-תים.

שוק השרתים יירד גם הוא ב-30%, בין היתר כי ארגונים לא ממהרים לרכוש ציוד חדש, ומעדיפים למקסם את ההשקעה בשרתים הקיימים. בטבלת החברות, יש נוכחות בולטת לכמה חברות: HP בשוק שרתי הלהבים, יבמ עם מערכות ה-x86 שלה, וסאן – הממשיכה להוביל את שוק היוניקס. שוק ה-PC למגזר הארגוני (השוק הביתי כלל לא נכלל בסקר, י.ק.) צפוי לרדת בהיקף המכירות שלו ב-18%, ונתון זה כולל גם מחשבים ניידים.

נתון לא מפתיע במחקר של STKI הוא ששוק האיחסון ב-2009 כנראה לא ייפגע, ויחווה רק ירידה של 5%. אולם, החברות בתחום אינן יכולות "לחגוג", כי המחקר של STKI מצביע על ירידת מחירים נמשכת, ששוחקת את רווחי החברות. הפיצוי לירידה במחירים נובע מגידול קבוע של השוק בישראל. בראש טבלת המכירות לתחום האיחסון נמצאת EMC, ולאחריה נט-אפ ויבמ.

ה-IT ה-"ירוק" לא ימות: בקטגוריה של חדרי מחשב, צפוי השנה גידול בהיקף העסקים של 17%. בראש תחום זה אלכסנדר שניידר ולאחריה בינת, מלם-תים, HP, יבמ וסאן.

בעולם התוכנה, קובעים החוקרים של STKI, כי חל שינוי מגמה בשוק, בדרך שבה ארגונים בוחרים את התוכנה שלהם. במהלך המחקר התגלו בעיות בתחום של רישוי במערכות וירטואליזציה בסביבות מרובות מערכות הפעלה. מגמה נוספת שעלתה היא שהשיקול בבחירת מערכות פתוחות תופס משקל מרכזי יותר בהחלטות רכש של ארגונים. זאת, לצד מגמה שלפיה ארגונים אינם ממהרים להשקיע בגרסאות חדשות. בחינה לעומק של פעילויות המנמ"רים בתחום, מעלה, כי בעת שיקול בחירת תוכנה עומדים נושאי התמיכה, יכולת ביצועים מוכחת והתרומה העסקית של המערכות. שוק התוכנה עצמו צפוי לרדת ב-11.46% והוא צפוי ככל הנראה לעלות ב-2010 ב-10.7%.

ירידה כוללת ניתן למצוא גם בעולם המערכות לניהול IT ושו"ב של IT, הצפוי לרדת השנה ב-12.56%. החברה המובילה תחום זה היא CA. שוק ניהול האיחסון צפוי לרדת ב-20% ובראשו עומדת סימנטק. אחריה נמצאות גלסהאוס, EMC ו-HP, היטאצ'י דטה סיסטמס ואחרות.

מכה כבדה ל-ERP ותחרות גדולה באינטגרציה

שנת 2009 לא תהיה שנה טובה לשוק ה-ERP. מהמחקר עולה כי הוא צפוי לרדת השנה ב-25%. את התחום מובילה סאפ, ולאחריה – אורקל. לעומת זאת, שוק ה-CRM יישאר יציב ולא צפוי להיפגע, ובראשו ניצבת אורקל. ענף בדיקות התוכנה, קובעים אנשי STKI, רווי לחלוטין ולא צפוי בו שום שינוי השנה.

STKI - אחוזי השינוי של השוק

הדירוג המעניין ביותר הוא זה של חברות האינטגרציה, שם התחרות בין החברות בשוק גדולה מאוד. בראש הטבה, לפי STKI ניצבת מטריקס, ולאחריה בסדר הבא: מלם-תים, HP, יבמ ונס (בשוק הישראלי בלבד).

תחום הווירטואליזציה והקונסולידציה, שכה רבות מדובר עליו, צפוי לרדת השנה ב-5.56%. בתוכו, מכה צפויה לפעילות בארכיטקטורה מוכוונת שירותים, שצפוי לרדת ב-25%. זאת, בשל החלטתם של ארגונים רבים שלא להיכנס לפרויקטים בתום השנה.

כל מי שצפה מכה קשה לשוק ההדרכה וההטמעה, היה פסימי מדי. על פי STKI, הירידה בשוק זה עומדת בהיקף של 5% בלבד. כך, כל הכוכבות המוכרות בתחום ימשיכו לעשות עסקים: מטריקס (ג'ון ברייס הדרכה), נס, One1, מלם-תים, טלדור ועוד.

בשוק בדיקות התוכנה חל מהפך: מטריקס זינקה לראש הטבלה, בזכות רכישת טאקט. אחריה צועדות נס, מלם-תים, טסקום וטסנת. גם שוק זה יישאר יציב השנה וב-2010.

"זוהי השנה הקשה ביותר מאז שאני עורך את המחקרים הללו", אמר שוורצקוף לאנשים ומחשבים, "יש אווירה של אי ודאות בשוק, בעיקר אצל המנמ"רים. קיימת תופעה של כיסאות מוסיקליים – מנמ"רים ומנכ"לים זזים בתדירות גבוהה וזה ממש לא מקרי". לדבריו, "המצב הפוליטי של העדר ממשלה, עם העדר תוכנית כלכלית מסודרת – משפיע גם הוא מאוד על המצב".

לשוורצקוף בכל זאת יש תקווה: "אני טוען שהמיתון הזה יביא לשינויים מבניים בכל המודלים העסקיים – בעולם וגם בישראל. השינויים האלו ייעשו בעזרת ה-IT, ומכאן התקווה שלי, לפיה ההתאוששות של הענף שלנו תהיה הרבה יותר מהירה. זאת, כי הוא יתמוך ביציאה מהמשבר של המשק כולו".

התגובות

בתגובה לממצאי STKI, אמר יהושע בקולה, מנכ"ל HP ישראל כי "אנו גאים בבחירתנו לחברת ה-IT  המובילה בישראל על ידי STKI. אין ספק שבחירה זו משקפת היטב את ההובלה של HP ישראל בתחום ה-IT שהושגה בעבודה קשה, בזכייה בכמה מהמכרזים המורכבים והיוקרתיים שיצאו אי פעם בישראל ובעסקאות בכל קווי המוצרים והשירותים במשק הישראלי".

עוד הוסיף בקולה כי "בשנים האחרונות עברנו כברת דרך משמעותית, רכשנו חברות ישראליות וגלובליות והפכנו להיות אחד מהמעסיקים הגדולים בשוק הישראלי. לפני מספר חודשים אף השלימה HP את רכישת EDS – דבר אשר מרחיב משמעותית את היצע הפתרונות והשירותים שלנו ללקוחות העסקיים. אנו מובילים היום את תחום השירותים במיקור חוץ, פרויקטים ושירותי תחזוקה ותשתיות, בנוסף להובלה המוכחת שלנו בתחום השרתים, האחסון, המיחשוב האישי ופתרונות ההדפסה".

גילי רון, סמנכ"ל שיווק מטריקס, מסרה בתגובה כי "על פי STKI, מטריקס מובילה את שוק שירותי ה-IT בישראל, ובעוד קטגוריות איכות: בתחום הדרכת IT והטמעה בקרב משתמשים בארגונים ובתחום הבדיקות. אנו גאים לזכות זו הפעם השלישית ברציפות בקטגוריה החשובה ביותר בשוק ה- IT – שירותי הערך מוסף שאנו מספקים ללקוחותינו. לקוחותינו והשוק מודדים אותנו על שירותים וערך מוסף ולא על מחזורים".

רון הוסיפה כי "אני שמחה גם לערך הרב שגם STKI רואים במרכזי ההתמחות שלנו וביכולתם לספק ללקוחותינו פתרונות ממוקדים לצרכיהם גם ובעיקר בתקופה זו". היא ציינה כי "גם בדוחו"ת שפירסמנו השבוע, מגזר שירותי התוכנה, שהינו עסקי הליבה שלנו, תרם את התרומה המשמעותית ביותר להכנסות ולרווח".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יבגני ספוביץ'

    חברת בסט איי טי סולושנס מודה לג'ימי והצוות על הארגון והתכנים שהוצגו בכנס! אני לגמרי מסכים עם ג'ימי ששוק מערכות המידע החדש זקוק למודלים עסקיים חדשים, כאלה שיתמקדו בשיתוף בין ארגונים והמצויינות בשירותים. שמחנו לראות עניין רב בקרב משתתפי הכנס במודל העסקי שאנו מציעים - שיתוף פתרונות תכנה בין ארגונים על מנת להוריד עלויות, לקצר לוחות זמנים ולשפר את איכות הפתרונות. Best IT Solutions http://www.bits.co.il

אירועים קרובים