מעבדת המחקר של יבמ בחיפה תוביל פרויקט אירופי לפיתוח תשתית חדשה לשירותי אינטרנט

המטרה: להפחית ב-40% את עלויות ההקמה ותפעול של שירותים מבוססי רשת ● ד"ר פאביאנה פורניה, חוקרת במעבדת המחקר של יבמ בחיפה: "הפרויקט מציג שילוב חדש של עקרונות מתחום מדעי המחשב, המיועדים לאפשר לעסקים להקטין את העיסוק השוטף בתפעול השירותים עצמם, על מנת ליהנות מרמה חדשה של יעילות באספקת תמהיל מגוון של שירותים באמצעות הרשת"

מעבדת המחקר של יבמ (IBM) בחיפה תוביל פרויקט משותף של גופי תעשייה ואקדמיה מהקהילה האירופית, לפיתוח טכנולוגיות חדשניות שיאפשרו לעסקים לממש בקלות רבה יותר את האפשרויות הגלומות בשירותים מבוססי אינטרנט (e-services). במסגרת הפרויקט, ישתפו חוקרי יבמ פעולה עם אוניברסיטאות באיטליה, בריטניה, הולנד ואסטוניה, ועם חברות עסקיות בספרד ובבלגיה.

מאמץ המחקר מתמקד בפיתוח מודל חדש בתחום מדעי המחשב, שיאפשר לארגונים להאיץ משמעותית את התהליך הארוך בדרך כלל של תכנון ותיאום התפעול של שירותים הניתנים באינטרנט, תוך העלאת רמות האוטומציה והיעילות של תמהיל שירותים חדשים. המחקר יאפשר גם לעסקים קטנים ובינוניים ליצור שירותים כאלה או להצטרף אליהם – ללא השקעה מאסיבית בטכנולוגיות מידע. במסגרת המיזם, תפותח תוכנה בקוד מקור פתוח וכך יוכלו ארגונים רבים סביב העולם לנצל את הטכנולוגיה החדשה הזאת.

הפרויקט, שנקרא ACSI (ר"ת Artifact-Centric Service Interoperation), מתמודד עם אחת הבעיות המעיקות כיום ברוב הארגונים והיא לפשט את העלויות היקרות הכרוכות בשיתוף מספר רב ומבוזר של שירותים מבוססי אינטרנט לתהליך דינאמי יחיד ושלם. על כן, הפרויקט שואף לצמצם את עלות יצירת שירותים ייחודיים לתעשיה מסוימת ב-40% לעומת שיטות הקיימות כיום בשוק.

ד"ר פאביאנה פורניה, חוקרת במעבדת המחקר של יבמ בחיפה ומובילת הפרויקט, מסרה, כי "עד היום, רוב ארגונים השקיעו משאבים רבים, רובם בהתאמה ועבודה ידנית, על מנת לאפשר לשירותים מבוססי אינטרנט שלהם לשתף מידע ולעבוד ביחד.  ACSI מציג שילוב חדש של עקרונות מתחום מדעי המחשב, המיועדים לאפשר לעסקים להקטין את העיסוק השוטף בתפעול השירותים עצמם, על מנת ליהנות מרמה חדשה של יעילות באספקת תמהיל מגוון של שירותים באמצעות הרשת".

הפרויקט מתמודד עם האתגר היקר והמורכב, של שילוב האספקה של שירותים אלקטרוניים מנוהלים ממקורות שונים – על גבי סביבה אחת, במתכונת דינאמית ויעילה. החוקרים מתכננים להציג מסגרת חדשה לאספקת תמהיל שירותים המותאמים לתחומי תעשייה רבים ומגוונים – תוך חיסכון של 40% בזמן ההקמה ובעליות התפעול, בהשוואה לאספקת השירותים האלה בכלים הזמינים כיום.

למשל, חברות שמתאמות אירועים גדולים כגון ועידות, כנסים, תערוכות, נשענות על מגוון רחב של שירותים מבוססי אינטרנט לניהול השיבוץ, הסעדה, לינה, הובלה, תשלומים ועוד. חלק משירותים אלה מופעלים על ידי מארגן האירוע עצמו וחלקם על ידי צד שלישי. תפעול שירותים אלה בשיתוף פעולה הינה לרוב מסורבלת ודורשת התאמות ייחודיות – הן ידניות והן אוטומטיות – במהלך הכנת ותפעול האירוע. עם הטכנולוגיות הקיימות כיום, התאום בין מספר רב של שירותים מושג בדרך כלל על ידי פיתוח של שירותים אד-הוק וקנייני הדורשים מיומנות רבה לתכנן ולתחזק. לעיתים קרובות מאוד, מערכות אלה הן "תפורות" ולא גמישות מספיק לשדרוג כאשר מספר הלקוחות או השירותים גדל בצורה ניכרת.

הפיתוח המשותף יתבסס על תפיסה חדשה של "רכזת עבודה משותפת" (interoperation hub), שהוצגה לראשונה על ידי מעבדות המחקר של יבמ בשנת 2009. רכזות עבודה משותפת מספקות סביבה אינטואיטיבית וגמישה ליצירת תמהילים שונים של שירותים אלקטרוניים. עקרון שני למסגרת הפיתוח מספקת תפיסת ה-"אובייקטים הדינאמיים" או "הישויות העסקיות" (business artifacts or business entities).

האובייקטים או הישויות האלה מייצגים תהליכים עסקיים המבוססים על שילוב כולל של נתונים ואופן השינוי שלהם לאורך מחזור חיי האובייקט. אובייקטים דינאמיים משמשים כבר בעשרות פרויקטים אותם מנהלת יבמ בשירות לקוחותיה בתחום השינוי העסקי, ומסייעים להפקת תובנות חדשות, ייעול העבודה וחיסכון בהוצאות.

רכזות עבודה משולבות יוצעו במתכונת של תוכנה כשירות (SaaS) באחסון בסביבת ענן מיחשוב. הן יאפשרו לעסקים להתבסס על מודל תשלום על פי השימוש בפועל בשירותים דוגמת אחסון נתונים, ביצוע משימות ושילוב שירותים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים