ניסיון נוסף לחילוץ פרויקט תעודות הזהות החכמות: משרד האוצר ייקח עליו אחריות

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, מונה לעמוד בראש ועדה בין-משרדית שתתאם בין כל הגורמים ● לדבריו, "המידע שיילקח מהאזרחים שיסכימו להשתתף בפיילוט, שיכלול מיליון וחצי תעודות - לא יקושר באופן כלשהו למאגר הביומטרי הכללי שאמור לקום מתוקף החוק שעבר בנושא" ● גם אם היוזמה תצליח, התעודות הראשונות תגענה רק בשנה הבאה

בקרוב מאוד יציין פרויקט תעודות הזהות החכמות של ישראל עשור לקיומו – אלא שהתוצרים שלו טרם נראים באופק. בימים אלה נעשה ניסיון נוסף לחלץ את הפרויקט, התקוע במשרד הפנים. כך, לאנשים ומחשבים נודע, כי טל הרמתי – סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, מונה על ידי הממשלה לעמוד בראש ועדה בין-משרדית שתפקידה יהיה לחלץ את הפרויקט ולהביא להתחלת הייצור של התעודות בתוך שנה.

בוועדה שיוביל הרמתי חברים נציגים של רשות האוכלוסין במשרד הפנים, וכן נציגי ממשל זמין ונציגי אגף התקציבים מהאוצר. זו הפעם הראשונה מאז שהפרויקט יצא לדרך לפני כעשור, בה האוצר נכנס לעובי הקורה של הפרויקט במטרה לחלצו מידי משרד הפנים – שלא מצליח להרים אותו מאז 2001.

כזכור, פרויקט תעודות הזהות החכמות עבר גלגולים שונים, לצד שורה של ערכאות משפטיות, בסופן הוא היה תקוע בשל משא ומתן ממושך שניהל מאיר שטרית – שר הפנים דאז, עם אז EDS ישראל, שנמכרה מאז ל-HP. בדצמבר 2008 נחתם ההסכם בין המדינה ל-HP לייצור הגל הראשון של התעודות, בהיקף של 270 מיליון שקלים. על פי ההסכם, התעודות הראשונות היו אמורות להיות מונפקות בסוף 2009.

ההחלטה להוסיף לתעודות רכיב ביומטרי, בהתאם לחוק הביומטריה שעבר בכנסת ביוזמת שטרית, שאז כבר היה ח"כ, גרמה לעיכוב בתהליך הייצור. במקביל החלה EDS ישראל לפעול תחת HP, בהכנות לקראת תחילת הייצור של התעודות, בקו ייצור מיוחד שהוקם במפעל של פתקית באזור התעשיה קיסריה. במפעל הושקעו מיליוני שקלים רבים בציוד ובאבטחה, אולם העדר אישור ממשרד הפנים מנע את תחילת הייצור עד היום.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר הרמתי, כי "מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר שבוצעו עד כה במדינת ישראל ברמה לאומית וברמה אישית, לגבי כל אזרח ואזרח".

מדוע הפרויקט ממשיך להתעכב?
"בפרויקט הזה מעורב מספר רב של גורמים, ולכן נדרשה ראייה מערכתית, שתאפשר תיאום ביניהם. הסכמתי לקחת על עצמי את התיאום יחד עם אנשי ממשל זמין, שמטפלים בהיבטים הטכנולוגיים של הפרויקט. הוספת הרכיב הביומטרי לתעודה, שעליו הוחלט לאחר חתימת החוזה עם HP, תהפוך את התעודות לאמינות יותר – עובדה שדורשת עמידה בסטנדרטים גבוהים מאוד.

בשבוע שעבר התקדמנו מאוד בנושא, לאחר שהכנסת אישרה את חוק החתימה האלקטרונית. כעת גם הממשלה היא גורם מאשר, שיכול לבצע את תהליך הזיהוי הביומטרי לאזרחי מדינת ישראל. כעת אנו ממתינים להקמת מנהלת המאגר הביומטרי, כפי שהוחלט על ידי הממשלה. במקביל, קיים הערעור על זכיית HP במכרז נוסף שנערך בשנה שעברה, הקשור להרכשת התהליך הביומטרי, ואנו ממתינים להכרעת השופט יורם אורן מבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים – הכרעה שתתקבל בימים הקרובים".

מדוע עד היום הממשלה לא אישרה את המפעל לייצור התעודות, שהיה מוכן כבר לפני שנה, והושקעו בו מיליונים?
"אני יכול רק להעריך שהאישור התעכב משום שמדובר בתהליך מאוד מורכב של ייצור התעודות, בעיקר בשלב ייצור ה-'גלמים'. כעת, בעקבות התחלת הפעילות של הוועדה שאני עומד בראשה, אני יכול לבשר שתהליך האישור של המפעל יסתיים בשבועות הקרובים, ואז אפשר יהיה להתחיל לייצר את התעודות".

האם יש סיכוי שתתחילו להנפיק תעודות חכמות עם שבב ביומטרי כבר השנה?
"לצערי לא. בין היתר, כי אנו ממתינים להחלטת השופט שנתבקש לזרז את החלטתו. מאחר ומדובר בתהליך מורכב ביותר אני מעריך שזה יקרה רק בתחילת השנה הבאה".

הנושא הביומטרי שנוי במחלוקת. האם אין חשש שהוא יתקע שוב את הפרויקט?
"היתה החלטת ממשלה ברורה בנושא. המידע שיילקח מהאזרחים שיסכימו להשתתף בפיילוט, שיכלול מיליון וחצי תעודות – לא יקושר באופן כלשהו למאגר הביומטרי הכללי שאמור לקום מתוקף החוק שעבר בנושא. אנחנו ערוכים להשלים את הפרויקט, במקביל לסיום ההכנות לתפעול הנושא הביומטרי. בימים אלו נבדקות אפשרויות שונות שלא יעכבו את הפרויקט, כמו גם לא יאלצו את האזרחים לבוא פעמיים לרשות האוכלוסין על מנת להזדהות".

מרשות האוכלוסין במשרד הפנים נמסר בתגובה, כי "הסיבה העיקרית לעיכוב בפרויקט, היא התביעות המשפטיות שתלויות ועומדות בבתי המשפט".

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים, הכחישה סבן חדד – דוברת רשות האוכלוסין, כי הנפקת התעודות מתעכבת בגלל התנגדות גורמי הביטחון להוספת השבב הביומטרי.

גם במערכת הביטחון דחו טענות אלו מכל וכל.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דני טל

    חוק החתימה האלקטרונית בתוקף כבר מספר שנים. איזה חוק עבר בכנסת בשבוע שעבר ? לא ברור .

  2. חלם אנחנו גרים בחלם

    מדינה של אידיוטים... כדי למנוע כפילויות צריך להודיע לכל מקומות העבודה שעושים שימוש במידע ביומטרי לעצור ולהחזיר את הציוד לספקים כדי למנוע מצב שבו יהיו כפילויות הריכוז של טביעות אצבע של המדינה והמאגרים הפרטיים של הסקטור הפרטי.... חלם או לא חלם? 

אירועים קרובים