מהפך: מימשל זמין ומטה התיקשוב הממשלתי עוברים ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה

מדובר בהחלטה בעלת משמעות היסטורית לאחר שמאז שנות ה-70 ועד היום כל נושא התיקשוב הממשלתי היה באחריות האוצר, על אגפיו השונים ● המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי קטריבס, יהיה הממונה מטעם נתניהו על פעילות שני האגפים ● עם זאת, פעילות מרכב"ה תישאר במשרד האוצר

שר האוצר, יאיר לפיד

משרד האוצר ייפרד בקרוב מ-מימשל זמין וממטה התיקשוב הממשלתי, שיעברו למשרד ראש הממשלה – כך על פי הצעת החלטה שתוגש בקרוב לממשלה כהצעת מחליטים, יוסי קטריבס, המישנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יהיה הממונה מטעמו של נתניהו על הפעילות של שני האגפים.

ככל הידוע כעת, לא יחולו שינויים פרסונליים בניהול היחידות שהיו עד כה במשרד האוצר. רז הייפרמן ימשיך לכהן כממלא מקום מנהל התיקשוב הממשלתי עד שיימצא מחליף לכרמלה אבנר, שפרשה בספטמבר 2013.

ההסבר המרכזי לשינוי ההיסטורי הזה הוא קירוב ושיתוף פעולה בין פעילות התקשוב הממשלתית לבין מיזם ישראל דיגיטלית, עליו החליטה הממשלה בתחילת השנה. מיזם זה אמור ליישם את כל הרעיונת של מימשל זמין, ממשלה דיגיטלית ושיפור השירות לציבור.

הרעיון להעברת האחריות על התקשוב מהאוצר למשרד ראש הממשלה כבר מתגלגל זמן רב. הוא נבחן בעבר בנסיבות שונות אולם נפל מסיבות פרסונליות והתנגדות משרד האוצר. לפני כחודשיים הסתמן כי מיזם ישראל דיגיטלית והתיקשוב יאוחדו למשרד על בראשותו של שר התקשורת, גלעד ארדן, כפיצוי על חיסול משרד העורף שאותו הוא ניהל, אולם גם רעיון זה ירד מהפרק. לאחר שהתקבלה הסכמת לפיד החלו המהלכים להגשת הצעת ההחלטה לממשלה,

כעת, ההערכה היא כי יואצו המהלכים לבחירת ממונה על התקשוב הממשלתי, במקומה של אבנר. עם זאת, ייתכן שמבנה הוועדה שמינה השר לפיד לבחירת המחליף ישונה בהתאם למסגרת החדשה אליה מועבר אגף התיקשוב.

ההחלטה המסתמנת על ההעברה מתקבלת ברוח חיובית הן על ידי מנמ"רי הממשלה והן על ידי גורמים בכירים בתקשוב הממשלתי, שטוענים שהמעבר ייתן לו דחיפה מחודשת, פרויקטים יתחילו לנוע והקפאון המתמשך בשנה האחרונה בפעילות התקשוב של הממשלה יסתיים. הממונה שייבחר יצטרך בשלב מוקדם מאוד לנהל שתי משימות מרכזיות שעומדות על הפרק: כתיבת מכרז כוח אדם חדש לבחירת החברות שיספקו עובדי מיחשוב למשרדי הממשלה ומכרז ERP חדש, כפי שמתבקש ממכרז סאפ (SAP) המקורי שנחתם עם הממשלה ומוטמע בכל המשרדים.

אותם גורמים אומרים כי תהיה סינרגיה בין מטה התקשוב הממשלתי ומימשל זמין לפעילות של ישראל דיגיטלית, שתועיל לשני הצדדים. עוד הם מציינים כי הבחירה בקטריבס כממונה על הפעילות החדשה היא בחירה מצוינת. קטריבס מוכר למרבית אנשי התקשוב ונחשב לאיש ביצוע שמזיז הרבה מאוד פרויקטים. בקרוב תבחר הממשלה גם ממונה על ישראל דיגיטלית, שיעבוד בשיתוף פעולה עם קטריבס.

התקשוב הממשלתי היה במשך שנים תחת אחריותו של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בניהולו של סגן החשב, איציק כהן. לאחר פרישתו של כהן, בתקופת מחליפו, טל הרמתי הקים המנכ"ל לשעבר של משרד האוצר, חיים שני, ועדה שתבדוק את מערך התקשוב הממשלתי. הוועדה המליצה על הקמת מטה תקשוב שיהיה כפוף למנכ"ל משרד האוצר ולאגף התקציבים. ב-2011 קיבלה הממשלה החלטה על הקמת המטה ושנה לאחר מכן מונתה אבנר למנהלת המטה, לאחר שכבר כיהנה כמנהלת מימשל זמין. אבנר פרשה עקב חילוקי דעות בינה ובין שר האוצר על סמכויותיה ודרישתה להעניק לאגף מעמד של יחידת סמך. על אף שחלפה כמעט שנה מאז פרשה עד היום לא מונה מחליף. הוועדה שאמורה לבחור מנהל חדש לתיקשוב הממשלתי מונתה לפני כמה חודשים, ועד היום לא קיימה אפילו ישיבה אחת.

לתפקיד מנהל התקשוב הממשלתי ניגשו כמה עשרות מועמדים, חלקם מנמ"רים ותיקים, אולם כעת לאור שינוי במעמד האגף והכפפתו למשרד ראש הממשלה יוגדרו כנראה אפיונים אחרים לתפקיד ולמי שימונה לו.

מלשכת ראש הממשלה לא נתקבלה תגובה לידיעה זו.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירון

    הגיע הזמן שינערו את השטיח שלהם גם אולי יעיפו את הצוות שכרמלה הביאה

  2. דין

    יאללה מאירררררררר.מאיר לתקשוב הממשלתי!!!!

אירועים קרובים