אריק שמידט: "הגישה של אילון מאסק ל-AI שגויה לחלוטין"

שמידט, שהיה מנכ"ל גוגל, וממלא כיום תפקיד יועץ טכני העוסק בקידום בינה מלאכותית בעבור הענקית, הכיר בסיכונים שהתחום מגלם בתוכו, אבל טען כי היתרונות עולים על התסריטים השליליים האפשריים ● האם היה אותנטי או שסנגר למעשה על פרויקט הרחפנים של הענקית ומשרד ההגנה האמריקני?

התרבות הארגונית מתחילה מהבכירים? אריק שמידט. צילום: תומר פולטין

אריק שמידט, מנכ"ל גוגל (Google) לשעבר ודמות דומיננטית בתעשיית ההיי-טק, העניק ראיון על במת וועידת VivaTech, שנערכה בפריז בשבוע שעבר.

במסגרת דבריו התייחס באירוע שמידט בהרחבה לבינה המלאכותית, וניסה להפחית ולהרגיע את חששות הציבור ועמיתיו מפני התחום החדשני ההולך ותופס תאוצה.

"הפיכת אנשים לחכמים יותר זה דבר טוב נטו"

הוא אמר כי גישתו של אילון מאסק, הבעלים והמנכ"ל של החברות החדשניות טסלה (Tesla) ו-SpaceX, לנושא, ונבואות האיוב שהוא משמיע אודותיו מזה זמן – למשל כשטען כי בוטים שישולבו כאמצעי לחימה, יתפסו שליטה ועצמאות, ויביאו על האנושות את מלחמת העולם ה-3 ואולי אף את הכחדתה – נובעים מגישה "שגויה לחלוטין" של המיליארדר המפורסם אל התחום המתפתח.

"הוא לא מבין את היתרונות שהטכנולוגיה הזו תספק בהפיכת כל אדם לחכם יותר", הסביר שמידט.

"AI ולמידת מכונה הן כל כך טובות ביסודן לאנושות, הן הופכות כל אזרח לחכם יותר, החל במשכיל ביותר והמשך במי שפחות. הן מאפשרות לכם לחיות יותר, עם פחות כאב ופחות מחלות. הן מאפשרות לכם להפוך מערכות כלכליות ומערכות חברתיות ליותר זורמות". שמידט אמר וחזר והדגיש בדבריו את העניין ש"הפיכת אנשים לחכמים יותר זה דבר טוב נטו".

"הדוגמה שהייתי מציע היא, האם לא הייתם ממציאים את הטלפון משום החשש לשימוש לרעה בטלפון על ידי אנשים מרושעים? לא. הייתם בונים את הטלפון והייתם מנסים למצוא דרך לפקח על השימוש לרעה בטלפון", אמר שמידט.

בינה מלאכותית תסייע בשוק העבודה

מנכ"ל גוגל לשעבר גם טען כי טכנולוגיית ה-AI היא "חיובית נטו" בכל הקשור בשוק העבודה.

אחת הדוגמאות שבהן שיתף את שומעיו בוועידה היו נתונים המעידים על כך שפועלים מקבלים שכר גבוה יותר בעת ביצוע עבודות מסובכות יותר. לדבריו, AI יכולה לסייע להם לעשות את העבודות הללו בדיוק.

לדברי שמידט, ובניגוד לדעה הרווחת, בזכות הבינה המלאכותית יהיו דווקא "יותר מדי מקומות עבודה". הוא הסביר כי בזמן שהחברה האנושית מתבגרת, יהיו לה פחות אנשים אשר עובדים ומשלמים מסים למימון שירותים חיוניים. שמידט מאמין כי AI יכולה לעזור להפוך את כוח העבודה לפרודוקטיבי יותר ולהשלים פערים אלו.

מחאה בגוגל נגד שילוב AI באמצעי לוחמה

בינואר 2018 עזב שמידט את תפקידו כיו"ר מכהן של הדירקטוריון של גוגל ותאגיד האם שלה, אלפבית (Alphabet), והיה ליועץ טכני לחברה. הוא שמר על מקומו בדירקטוריון גם לאחר עזיבת תפקיד היו"ר, וכיום עבודתו בגוגל מתמקדת בעיקר ביישומים חדשים של למידת מחשב ואינטליגנציה מלאכותית, חלקם מול גופי ממשל אמריקנים.

בהתחשב בכך, בהחלט יתכן כי דבריו של שמידט לא מכוונים רק לעבר מאסק – באחרונה החלו עובדי גוגל עוזבים את החברה האמריקנית כמחאה על המעורבות שלה בפרויקט Maven – שיתוף פעולה עם משרד ההגנה האמריקני בשכלול תחום הבינה המלאכותית בעבורו.

פרויקט Maven – שביזמתו והשקתו היה מעורב שמידט, ושאמור להאיץ את הניתוח של חומרים תיעודיים שנאספים בידי רחפנים, על ידי הערכת עצמים שמופיעים בתמונות – עורר מחלוקת רצינית בתוך שורות ענקית החיפוש. הוא קומם את מי שאינם מסכימים עם הרעיון שבינה מלאכותית תהפוך לחלק מיכולות הלוחמה של הצבא.

לאחר שנודע דבר קיום פרויקט Maven במרץ השנה, התעקשה דוברת גוגל כי הפיתוחים שעליהם שוקדים במסגרתו יהיו בשימוש "למטרות לא פוגעניות" בלבד. עם זאת, במכתב פתוח של אנשי הצוות ערערו העובדים המודאגים על האמינות של ההבטחה הזו. "על אף שזו (ההבטחה – ג"פ) מצמצמת את האפשרויות (לשימוש שגוי – ג"פ), הטכנולוגיה נבנית בעבור הצבא, וכאשר היא תועבר הלאה היא יכולה בקלות לשמש בכדי לסייע במשימות אלה. תכנית זו תגרום נזק בלתי הפיך למותג של גוגל וליכולתה לשמר כישרונות", נאמר במכתב.

למרות שמכתב העתירה השיג כ-4,000 חתימות של עובדי החברה, לפי הדיווחים, הנהלת גוגל לא התרגשה מהלך הרוח המסוים שמביעים העובדים, שחלקם אפילו התפטר, כך לפי דיווח ב-Gizmodo, אשר טען כי מעורבות החברה בפרויקט Maven בפרט, וחששות רחבים יותר בנוגע להחלטותיה הפוליטיות יותר בעתיד, הם הסיבה לעזיבת העובדים את שורות החברה.

במהלך הראיון של השבוע שעבר אמר שמידט גם שהממשלה צריכה לממן מחקר וחינוך סביב הטכנולוגיות המתקדמות כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה וטען בנחרצות שוב ושוב שכולם ייהנו מהתקדמות בתחום. בהתייחסות כללית יותר הבהיר שמידט שממשלות יצטרכו "למצוא את האיזון" בין רגולציה לחדשנות, שכן "התקנות הקיימות נוטות לטובת הגורמים המכהנים הנוכחיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים