התאגדות עובדים בהיי-טק וב-ICT היא צו השעה

הגיע הזמן להיפטר מדעות קדומות ותפיסות מיושנות: כשסבבי הפיטורים הולכים ומתרבים, צריכות לקום גם בהיי-טק התאגדויות שיגנו על העובדים וימזערו את הפגיעה בהם בשעת המצוקה

02/02/2023 17:24
יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון.

גל הפיטורים בהיי-טק ממשיך להכות בעובדים: שורה של חברות גדולות כבר ביצעו ומבצעות כעת מהלכים כאלה, ורק אמש (ד') הודיע מארק צוקרברג שמטא תצא אף היא למהלך כזה. הוא כינה את המהלך במונח המכובס "שנת ההתייעלות" של החברה. בנוסף, לא מזמן התבשרנו שבכוונת ענקית טכנולוגיה אחרת, גוגל, לפטר כ-6% מכוח האדם שלה.

אני נותן את הדוגמה של גוגל בגלל האופן המבזה, בלשון המעטה, שבו היא ביצעה חלק מהפיטורים הללו: החברה חסמה את הגישה של אותם עובדים מפוטרים למייל שלה עוד לפני שהם קיבלו את מכתב הפיטורים. שניים מאותם מפוטרים הם זוג, שניהם עובדי גוגל, שיש להם תינוק בן ארבעה חודשים.

חושבים שעובדי ההיי-טק לא זקוקים לוועדים? כדאי שתחשבו שוב

גלי פיטורים תכופים בענף שבו המשכורות גבוהות והתנאים לעתים קרובות חלומיים מעלים (שוב) את השאלות: האם יש בו צורך בוועדי עובדים? האם עובד שזוכה למשכורת גבוהה במיוחד, חדר אוכל מפנק, מגוון פעילויות רווחה ורכב צמוד באמת זקוק לוועד שידאג לו?

אם בעבר עובדי ההיי-טק חשבו שעבודה מאורגנת רחוקה מהם שנות אור, הרי שכיום, לא מעטים מהם מתחילים להבין שהיא, על ערכי הסולידריות שלה וההגנות שהיא מספקת להם, רלוונטית לחייהם יותר מתמיד

בעוד שהסברה הרווחת היא שבמקומות עבודה עם שכר גבוה ויוקרה מקצועית אין צורך בוועד עובדים, הרי שהיעדר ביטחון תעסוקתי, גלי פיטורים ומשברים כלכליים מלמדים אחרת.

כשעובד עומד מול הנהלה נחושה ומודעת, שמעוניינת לקדם שינויים ארגוניים לפי ראות עיניה, הוא יהיה תמיד בעמדת נחיתות ותחת איום בפיטורים, הורדה בפיצויים או פגיעה בתנאי ההעסקה שלו. התאגדות עובדים מאפשרת לחבריה לגבש ביחד עמדה ביחס לשינויים הארגוניים, ולנהל משא ומתן עם ההנהלה מתוך עמדת כוח של מי שמייצגת את כל העובדים בארגון (כשהיא עומדת בתנאי החוק) ולא רק עובד אחד.

אם בעבר עובדי ההיי-טק חשבו שעבודה מאורגנת רחוקה מהם שנות אור, הרי שכיום, לא מעטים מהם מתחילים להבין שהיא, על ערכי הסולידריות שלה וההגנות שהיא מספקת להם, רלוונטית לחייהם יותר מתמיד.

אמנם, אין ביכולתו של ועד עובדים, חזק ככל שיהיה, למנוע באופן כליל גלי פיטורים המוניים, אך הוא יכול להבטיח את קיומה של פרישה בכבוד ללא התניות, לפעול למזעור של מספר המפוטרים ובעיקר למנוע את אותם פיטורים מכוערים שגוגל ביצעה באחרונה.

ועד עובדים טוב גם להנהלת החברה, משום שהוא מייצג נאמנה את העובדים שלה ויכול לספק לבכיריה תמונה רחבה ואמיתית על המצב שלהם ומה הם מרגישים, במיוחד בשעות מצוקה כמו עכשיו. בכך הוא יכול לסייע להצעיד את החברה קדימה, ואף לסייע לה להמשיך להיות אטרקטיבית מספיק כדי למשוך את אנשי המקצוע הטובים ביותר, שיובילו אותה להגשמת המטרות ולמציאת פתרונות יצירתיים וחדשניים במציאות מורכבת ומאתגרת כמו שלנו.

הכותב הוא יו"ר ועד עובדי פלאפון.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאור

    שוב מנסים לדחוף לנו אגנדות של סוציאליזם. איגוד עובדים לא יעזור להייטק, הוא פשוט ימוץת חברות.

אירועים קרובים