למרות הצמיחה המרשימה: גוגל מפטרת 12 אלף מעובדיה בעולם

ענקית הטכנולוגיה ממאונטיין ויו הולכת אף היא בדרכן של מיקרוסופט, מיקרוסופט, טוויטר ואמזון ● התאגדות עובדי אלפבית: "זוהי התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת עבור חברה שהרוויחה 17 מיליארד דולר ברבעון האחרון בלבד

האם גוגל תישמע לקריאה? סביר להניח שלא.

אלפבית, החברה האם של גוגל, הודיעה במהלך הסופ"ש כי תבטל כ-12 אלף משרות, המהוות כ-6% מכוח העבודה הגלובלי שלה. במהלך זה הצטרפה הענקית ממאונטיין וויו לשורה הולכת ומתארכת של חברות טכנולוגיה בעלות פרופיל גבוה, אשר קיצצו באחרונה חלקים מכוח העבודה שלהן.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, שלח את הודעת הפיטורים במכתב לעובדי החברה ביום ו' וציין: "זה אומר להיפרד מכמה אנשים מוכשרים להפליא, שעבדנו קשה כדי להעסיק, ואהבנו לעבוד איתם. אני מצטער מאוד על כך. העובדה שהשינויים האלה ישפיעו על חייהם של גוגלרים מכבידה עליי מאוד, ואני לוקח אחריות מלאה על ההחלטות שהובילו אותנו לכאן". המנכ"ל אף ציין שאכן החברה חוותה תקופות של צמיחה דרמטית בשנתיים האחרונות, אך, לדבריו, "העסקנו (שכרנו עובדים חדשים – ג"פ) למציאות כלכלית שונה מזו שאנו מתמודדים איתה כיום".

החברה הודיעה כי העובדים האמריקנים שלה המושפעים יקבלו תשלום עבור מינימום של 60 יום וכן את הבונוסים שלהם לשנת 2022 ואת זמן החופשה שנותר להם. גוגל הסבירה כי סיפקה למפוטרים חבילת פיצויים שוות ערך לשכר של 16 שבועות, בתוספת שבועיים נוספים עבור כל שנה בה הם הועסקו; שישה חודשים של שירותי בריאות; תמיכה בהגירה ושירותי השמה בעבודה.

צומחת – אך מפטרת

הפיטורים בהיי-טק ברחבי העולם לפעמים מעוררים הרמת גבות, ובמקרה המסוים – ביתר שאת. גוגל חוותה צמיחה עולמית גדולה בשנים האחרונות. מבחינת כוח האדם שלה, בהגשה רגולטורית שהתרחשה בספטמבר 2022, חשפה אלפבית כי העסיקה 186,779 עובדים, לעומת 156,500 בסוף 2021. מבחינת נתונים, מדובר בעלייה של כ-24%, או יותר מ-26,000 אנשים משנה לשנה, ומספר העובדים של החברה גדל בכ-20% בשנה בממוצע בחמש השנים האחרונות.

במהלך שיחת הרווחים של אלפבית ברבעון השלישי של 2022, סמנכ"לית הכספים רות פורת חשפה כי שכרה קצת יותר מ-12,000 עובדים במהלך התקופה – בדיוק אותו מספר שכעת החברה מקצצת.

גם מבחינה פיננסית, לפחות לכאורה, נראה כי גוגל בתקופה מעולה. החברה הרוויחה 17 מיליארד דולר ברבעון האחרון בלבד, ושוויה נכון לראשית ינואר, עומד כיום על 1.278 טריליון דולר.

בנוסף, גוגל השקיעה במהלך 2022 9.5 מיליארד דולר במשרדים ובדאטה סנטרים, מלבד בגיוס הנרחב.

עם זאת יצוין כי למרות הגידול במספר העובדים, הרווח הנקי באלפבית ירד בכ-6 מיליארד דולר, בהשוואה לאשתקד, ברבעון השלישי שלה, מ-18.9 מיליארד דולר ל-13.9 מיליארד דולר, בעוד הצמיחה השנתית בהכנסות הואטה ב-6% לעומת 41% בשנה הקודמת. תאגיד אלפבית, כך נטעם במדיה העולמית, נקלעה ללחץ של משקיעים לרסן את ההוצאות ולהפחית הפסדים מהימורים ספקולטיביים על טכנולוגיות חדשניות, שצמחו, בהשוואה לשנה שעברה, מ-182 מיליון דולר ל-209 מיליון דולר ברבעון השלישי.

הבשורה עוררה כעס ותמיהה

עם זאת הפיטורים האחרונים הללו עוררו כעס ואף מחאה הן בקרב המפוטרים והן בתקשורת.

פולקיט פאהווה, שכיהנה כמנהלת תוכנית בגוגל ופוטרה, אמרה שהיא ועובדים אחרים חששו שהרגע יגיע, אבל פשוט טאטאו את זה, מתוך מחשבה ש'גוגל לא הייתה עושה את זה – אבל הם עשו זאת. אתמול חוויתי יום של חוסר אמון כשגיליתי שחברים ועמיתים שעבדתי איתם במשך שנים פוטרו", אמרה.

דיווח מסוים במדיה העולמית עסק בכך שכחלק מסבב קיצוצי המשרות הנוכחי, גוגל פיטרה את קתרין וונג, אישה בהריון בחודש השמיני. וונג שיתפה את התחושות שלה בלינקדאין וסיפרה כי פוטרה על ידי המעסיקה העצמתית שלה ממש לפני שעמדה לצאת לחופשת הלידה. העובדת פירטה: "לא יכולתי לעצור את הרעד בידיי", שפקד אותה אחרי שהתבשרה על פיטוריה.

איגוד עובדי אלפבית, המכונה AWU, מתח גם הוא ביקורת על החלטת החברה ואמר כי מדובר בהתנהגות בלתי מתקבלת על הדעת עבור ענקית שהרוויחה כל כך הרבה כסף ברבעון האחרון בלבד.

בציוץ מטעמו נכתב: "בעוד שהנהגת אלפבית טוענת ל'אחריות מלאה', זו נחמה מועטה עבור 12,000 העובדים שעכשיו הם ללא עבודה. זוהי התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת עבור חברה שהרוויחה 17 מיליארד דולר ברבעון האחרון בלבד".

האיגוד אמר שהעובדים מעולם לא יכלו להסתמך על אלפבית לתעסוקה בטוחה – עדות לכך שעל אף כוח העבודה העצום שהיא מעסיקה בחברה בכל זאת קיבלה לשירותיה גם עובדי קבלן – אך ברור יותר ויותר שעובדי טכנולוגיה חייבים לבנות רוב, ולאלץ מעסיקים להתמקח עם עובדים באופן קולקטיבי כדי להגן על מקור פרנסתם.

"זה מזעזע שהעבודות שלנו נמצאות בראש ובראשונה בגוש החיתוך (המפוטרים – ג"פ), כך שבעלי המניות יוכלו לראות עוד כמה נקודות בתרשים ברבעון הבא", קבע האיגוד.

רמזים לרה-ארגון בגלל התחרות בגזרת ה-AI

מעניין לציין כי פיצ'אי דיבר בפוסט שפרסם אודות הפיטורים בבלוג החברה על החיבוק המוקדם שגוגל השכילה להעניק ל-AI, והוסיף הבטחה כי החברה מתכוננת לחלוק בקרוב עם העולם "כמה חוויות חדשות לגמרי עבור משתמשים, מפתחים ועסקים".

"אני בטוח לגבי ההזדמנות העצומה העומדת בפנינו הודות לחוזק המשימה שלנו, הערך של המוצרים והשירותים שלנו, וההשקעות המוקדמות שלנו בבינה מלאכותית", כתב המנכ"ל.

דבריו אלו של פיצ'אי מתייחסים בעיקר לתחרות מול מיקרוסופט, שנראה כי הקדימה לשים את ידיה על כלי הבינה המלאכותית החדש של OpenAI, המכונה ChatGPT ושכל העולם עוסק בו בשבועות האחרונים, ועלולה להיקלע למאבק קשוח מול היריבה מרדמונד. עיקר המאסק צפוי לגוגל בזירת החיפוש, אחרי שמיקרוסופט תוסיף את כלי הבינה המלאכותית של OpenAI למנוע החיפוש שלה בינג (Bing). בנוסף, מיקרוסופט כבר החלה לחבר בין כלים אלו לשירות הענן שלה Azure, וגם בערוץ זה תוספת אמצעי ה-AI המגה-מתוחכמים לסל השירותים שלה עשויה לאפשר לה לעקוף את גוגל בפופולריות, ובהתאמה – בהכנסות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים