חברות בסין מחרימות את אפל ומאיימות לפטר משתמשי iPhone

החברות הסיניות מפנות עורף לאפל האמריקנית כיוון שברצונן לתמוך בוואווי לנוכח הצרות שהיא חווה מממשלים שונים בעולם המערבי, ובראשם ארצות הברית ● עד כמה הענקית תינזק מהמהלך?

חנות אפל בשנחאי. צילום: BigStock

האם מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין תופסת כיוונים חדשים ומטרידים, ומסיבות לא לחלוטין קשורות? לפי דיווחים, חברות סיניות מחרימות את אפל כאקט של תמיכה בענקית הטכנולוגיה המקומית וואווי, מסבסדות הנחות למכשירי וואווי לעובדיהן ואף מאיימות בפיטורים על עובדים שממשיכים להשתמש במכשירי iPhone.

וואווי מתמודדת כבר מזה זמן מה עם תקופה קשה, כשממשלים מסוימים במערב אוסרים עליה לספק ציוד לתשתיות תקשורת, ובמרכזם הממשל האמריקני. בתחילת דצמבר נעצרה בקנדה מנג וואנזו, המשמשת כסגנית יו"ר וכסמנכ"לית הכספים של החברה, ושהיא בתו של מייסדה, בעקבות בקשת הסגרה מארצות הברית. הסיבה למעצר היא חשדות שוואנזו הייתה מעורבת בקשרים שהיו לחברה עם גורמים איראניים, בניגוד לסנקציות שוושינגטון מטילה עליה.

וואנזו שוחררה בינתיים בערבות, אבל התחושה של הסינים כאילו העולם המערבי רודף את וואווי לא חדלה.

סבסוד לרכישת מכשירי וואווי

מדיווחים שונים עולה כי החברות הסיניות מציעות לעובדיהן סבסוד לצורך רכישת טלפונים חכמים מתוצרת וואווי ולמען עידוד החרמת מוצריה של אפל. מדובר בהחזר של סכום שנע בין 10% ל-20% ממחיר המכשיר, ומספר חברות במדינה הולכות צעד גדול נוסף ומכסות את מחירו המלא של הסמארטפון הסיני עבור עובדיהן.

יותר מ-20 חברות סיניות, ביניהן ווייבו, שנחאי יולוק אלקטרוניק ופוצ'ון טכנולוג'י, וכן פלטפורמות מדיה חברתית במדינה, הודיעו על המהלך. הן גם בישרו כי יקנו מוצרים אחרים מתוצרת וואווי עבור העסקים שלהן.

בסך הכל זכתה חברת הענק הסינית לתמיכה של יותר מ-200 עסקים מקומיים, ממגזרים רבים – החל מספקיות טכנולוגיית מידע ועד ליצרניות מזון. בכיר בממשל הסיני אמר שכמה מאות עסקים מנהלים תכניות שכאלה ברחבי המדינה.

ה-iPhone כבר לא זוהר בסין

לפי דיווחים אחדים, המהלך לתמיכה בוואווי, ואפשר שגם ב-ZTE – חברה סינית נוספת שזוכה לקשיים רבים במערב ומוחרמת בארצות הברית – הגיע גם לכך שחברות מסוימות הודיעו שיפטרו משתמשי iPhone, שבעבר נחשב בסין כסמל סטטוס שהקנה תהילה וזוהר – אך לא עוד.

לאפל קשה בסין בלאו הכי. החברה נמצאת תמיד תחת בדיקה קפדנית במדינה, ואף הפסידה שם באחרונה בקרב פטנטים נגד היריבה המרה שלה, קוואלקום. בית המשפט הסיני קבע שאפל הפרה שני פטנטים של קוואלקום ואסר עליה למכור במדינה את מכשיריה, החל מ-iPhone 6S.

אבל, למרות התנאים העסקיים הקשים, סין היא שוק חשוב ועצום עבור אפל, שממשיכה ומחפשת דרכים לשווק את מרכולתה במדינה, ושהידיעות על החרם הנוכחי במסגרת המאבק לתמיכה בוואווי בטוח שלא מלבבות במיוחד את קברניטיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים