"שדרוג מערכת זה"ב של בנק ישראל יגביר תחרות ויוזיל עלויות לצרכן"

כך אמר עודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה בבנק ישראל ● ליאור גורג'י, מנמ"ר הבנק: "המערכת מחזקת את ההגנה מפני איומי סייבר ההולכים ומתעצמים בתחום התשלומים"

מימין לשמאל: עודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה; ליאור גורג'י, מנמ"ר, בנק ישראל.

"שדרוג מערכת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת) של בנק ישראל יאפשר שוק פיננסי מפותח יותר לטובת עידוד התחרות והוזלת העלויות לצרכן", כך אמר עודד סלומי, מנהל מחלקת תשלומים וסליקה בבנק ישראל. סלומי דיבר בכנס שארגן הבנק לרגל סיום שדרוג מערכת התשתית הפיננסית, שפועלת בו מאז 2007. מערכת זה"ב היא מערכת תשלומים קריטית לסליקה יומית של תשלומים בזמן אמת ובאופן סופי, והיא מהווה סולק סופי של כלל ערכות התשלומים במשק. במערכת זו עוברות כ-4,500 תנועות ביום, בשווי של 600-800 מיליארד שקל.

"מערכות תשלומים נוחות, יעילות, בטוחות ויציבות הן מרכיב חשוב בכל משק פיננסי מתקדם", אמר סלומי. "בשנים האחרונות מחלקת מערכות תשלומים וסליקה של הבנק מניחה את התשתית הטכנולוגית והרגולטורית הנדרשת כדי שישראל תהיה מובילה עולמית בתחום זה".

הוא הוסיף כי המערכת ששודרגה נותנת מענה לאתגר לעקרונות של דו"ח שטרום, כאשר אחד המרכיבים החשובים הוא שהמסלקות הקיימות צריכות להיות בעלות יכולת לשלב בתוכן נותני שירותים חדשים, לרבות מסלקות חדשות שמתווספות לשוק ומגבירות את התחרות.

פרויקט השדרוג נעשה בשיתוף עם חטיבת טכנולוגיות המידע בראשותו של ליאור גורג'י.

"המערכת כוללת רכיבים משודרגים וכן והוספת כלים מתקדמים ויכולות חדשות למערכת, בניהם: ממשק למערכת תשלומים מידיים (faster payments), תמיכה של המערכת בסטנדרטים בינ"ל, ובהם הכנה לתקן ISO 20022, חיזוק ההגנה מפני איומי סייבר ההולכים ומתעצמים בתחום התשלומים ועוד". גם גורג'י דיבר בכנס שערך השבוע הבנק, בהשתתפות נציגי הארגונים הפיננסים הרלוונטיים, ובו נערך דיון לגבי השאלה האם לאפשר לגופים חוץ-בנקאיים לגשת למערכת זה"ב החדשה, כולל לחברות פינטק, ובכך לחזק עוד יותר את מגוון השחקנים בשוק ולאפשר תחרות טובה יותר. המערכת תיכנס לפעולה באפריל 2023.

האקוסיסטם הנוכחי של מערכת זה"ב.

האקוסיסטם הנוכחי של מערכת זה"ב. צילום: בנק ישראל

האקוסיסטם העתידי של מערכת זה"ב.

האקוסיסטם העתידי של מערכת זה"ב. צילום: בנק ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים