דלויט: מחצית ממנהלי קרנות ההון-סיכון בישראל סבורים שהולכת ונוצרת בועת אינטרנט שנייה

רבים ממנהלי קרנות ההון-סיכון סבורים שהשווי של חברות האינטרנט הגדולות, בהן פייסבוק, טוויטר ולינקדאין, גבוה יותר מהשווי המציאותי שלהן ● בנוסף, 40% מהם בישראל צופים החמרה במצב הכלכלי במהלך חצי השנה הקרובה - הנתון הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009 ● 37% מבכירי הקהילה מעריכים שיותר מ-10 חברות היי-טק ישראליות יבצעו אקזיט בחצי השנה הקרובה

גל ההנפקות וההכנות להנפקה של חברות אינטרנט לו אנחנו עדים לאחרונה ברחבי העולם מזכיר לרבים מתעשיית ההון-סיכון הישראלית את הימים שקדמו לבועת הדוט.קום בשנת 2000. מחציתם סבורים, כי כיום, הולכת ונוצרת בועת אינטרנט שנייה – כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון השני של 2011 שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל. הסקר נערך זו הפעם ה-37.

עוד עולה מהממצאים, כי 33% ממנהלי ושותפי קרנות ההון סבורים, כי שוויין של חברות האינטרנט לינקדאין (LinkedIn), פייסבוק (Facebook), זינגה (Zynga) וטוויטר (Twitter) מייצג שווי גבוה יותר מאשר במציאות. הנתון גבוה יותר בכל הנוגע לגרופון (Groupon): כ- 61% מהמשיבים סבורים ששווייה גבוה יותר מזה הקיים. יצוין, כי אף לא אחד מהמשיבים ענה שחברות האינטרנט לא מוערכות ביתר.

נתון נוסף מראה, כי 40% ממנהלי קרנות ההון-סיכון בישראל צופים החמרה במצב הכלכלי במהלך חצי השנה הקרובה. זהו האחוז הגבוה ביותר הצופה הרעה באקלים הכלכלי מאז הרבעון הראשון של 2009. לעומתם, 20% בלבד מהמשיבים צופים שיפור באקלים הכלכלי. בנוסף, על אף ש-2010 הייתה אחת השנים הקשות ביותר לתעשיית ההון-סיכון הישראלית בכל הנוגע לתהליכי גיוסי הון, רק 15% מהמשיבים צופים, כי תהליכים אלה יהיו קלים יותר בהשוואה למה שידענו עד היום. כמחצית מהם צופים שתהליכים אלה ייוותרו כפי שהם.

עוד עולה מהנתונים, כי 31% בלבד מהמשיבים ציינו שמרבית ההשקעות החדשות שלהם יתמקדו בחברות הנמצאות בשלבי הסיד – ירידה של 16% לעומת הרבעון הקודם. זהו ביטוי נוסף לתחושת הזהירות בקרב מנהלי קרנות ההון-סיכון הישראליות ולהעדפתם לרמות סיכון נמוכות יותר.

37% מבכירי קהילת ההון-סיכון בארץ מעריכים, כי יותר מ-10 חברות היי-טק ישראליות צפויות לבצע אקזיט במהלך ששת החודשים הקרובים – נתון המהווה צמיחה של 16% בהשוואה לרבעון הקודם. 60% ציינו, כי מספרן של החברות הללו יהיה 10 לכל היותר.

נתונים נוספים העולים מהסקר מצביעים על כך שהאינטרנט ממשיך להיות התחום האטרקטיבי ביותר למיזוגים ורכישות. לפחות 80% מבכירי קהילת ההון-סיכון צופים, כי מרבית המיזוגים והרכישות יתרחשו בתחום זה. נתון זה מהווה צמיחה של 30% בהשוואה לרבעון האחרון של 2010. תחומים נוספים שנתפסים חמים הם המכשור הרפואי והתוכנה – עם 34% ו-32%, בהתאמה, שצופים עסקות מיזוגים ורכישות בתחומים אלה. התחומים שנתפסים פחות אטרקטיביים הם הביו-טכנולוגיה (8%) והמוליכים למחצה (5%).

ממצא נוסף המעיד על האטרקטיביות של האינטרנט הוא ש-85% מהמשיבים ציינו, כי היקף ההשקעות בתחום יעלה במהלך חצי השנה הקרובה. לעומת זאת, אף אחד מהם לא צופה, כי הוא ירד.

לדברי רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בדלויט-בריטמן-אלמגור-זהר, "אין ספק שתחומי האינטרנט והניו-מדיה הם החמים ביותר כיום. האטרקטיביות של חברות האינטרנט באה לידי ביטוי לכל אורך שרשרת הערך – החל מהתמחור הגבוה של חברות האינטרנט הבוגרות דרך היקף עסקות המיזוגים והרכישות ועד לאטרקטיביות ההולכת וגדלה של חברות אלה בעיני משקיעי ההון-סיכון. משקיעים אלה סבורים שהיקפי גיוסי ההון שאנחנו עדים להם באחרונה, דוגמת אלה שגייסה לינקדאין, יעשו את דרכם חזרה אל השוק בדמות השקעות בחברות אינטרנט צעירות".

"אנחנו עדים לכך שבנקאי ההשקעות שפספסו ב-2004 את הנפקת גוגל (Google) מונעים מהחשש לחזור על אותה טעות שוב", הוסיף רו"ח חן. "חשש זה מניע אותם להיות מוכנים לשלם כמעט כל מחיר על מנת לקחת חלק בחברות האינטרנט הבוגרות, כגון פייסבוק, גרופון, לינקדאין וזינגה, ולכן אנחנו רואים שיש לכל אחת מהחברות הללו שווי גבוה מאוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים