"היעד: שהאזרח יגיע פיזית לרשות האוכלוסין פעם ב-20 שנה"

אורן אריאב, מנמ''ר רשות האוכלוסין וההגירה, מכוון למתן שירותים מלאים בדיגיטל, ועושה זאת בשיתוף מומחי נס

אורן אריאב, מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האוכלוסין וההגירה.

"אנחנו ספק השירותים הכי גדול בממשלה: בשנים האחרונות הנפקנו כמעט שני מיליון דרכונים וכמיליון תעודות זהות. אפשר לומר שמרשם האוכלוסין הוא ה-'Active Directory' של המדינה – אנחנו מנהלים את זהויות האזרחיות והאזרחים של ישראל, כמו גם את אלה של התיירים והזרים שנכנסים ארצה ויוצאים ממנה. המטרה שלנו היא שכלל מקבלי השירות לא יצטרכו להגיע פיזית ללשכות שלנו, ויעשו כמה שיותר פעולות בדיגיטל", כך אמר אורן אריאב, מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האוכלוסין וההגירה.

בספטמבר האחרון, אריאב נבחר לנשיא ICA – הארגון הבינלאומי של מנהלי הטכנולוגיות והמנמ"רים בממשלות מרחבי העולם. הוא משמש בתפקידו ברשות האוכלוסין וההגירה מזה 6.5 שנים, ולפני כן היה מנמ"ר המשרד להגנת הסביבה והמשרד לביטחון פנים (כיום המשרד לביטחון לאומי). מלבד הפעילות שאריאב הזכיר, הרשות פועלת גם במעברי הגבול, ובאכיפה נגד שב"חים (שוהים בלתי חוקיים) ונגד המעסיקים שלהם. היא מונה 2,400 עובדים, הפרוסים ב-120 אתרי הרשות ברחבי הארץ. אגף ה-IT ברשות מונה כ-200 עובדים, רבים מהם עובדים במיקור-חוץ.

במחצית 2023 פצחה רשות האוכלוסין וההגירה במיזם "מרתון דרכון" – להנפקה ולחידוש של דרכונים ביומטריים, ומומחי נס (Ness) היו שותפים למיזם. כמענה למשבר הדרכונים ולקראת חודשי הקיץ, ארבע הלשכות הגדולות של הרשות הוסבו למוקדים שמנפיקים דרכונים ביומטריים ובנוסף, נפתח מרכז ייעודי לכך בבני ברק. "זה היה מבצע ענק", אמר אריאב. "בחודש וחצי הנפקנו 400 אלף דרכונים. הטכנולוגיה 'התאמצה' ועבדה שעות נוספות – ובהצלחה".

פרויקטים בתכנון, בביצוע – וכאלה שכבר גרפו פרסים

הרשות הגישה מועמדות ל-10 פרויקטים בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים, שנערכה באחרונה – וזכתה בשמונה מהם. "במוצאי השבת הארורה של ה-7 באוקטובר", אמר אריאב, "היו בישראל אלפי מפונים, שמספרם גדל לעשרות אלפים במהירות. לחלקם לא היה בית, והרוב יצאו בחיפזון ובלא תיעוד. התעשתנו בזמן אפס, וכבר ביום חמישי באותו השבוע פתחנו בשפיים לשכה ניידת ראשונה, ולאחר כמה ימים – לשכות נוספות בים המלח ובאילת. כל המערכת התגייסה על מנת לאפשר למפונים לחזור לחיים מהר. בנינו לשכות מ-א' ועד ת', כולל שרתים, מחשבים, עמדות צילום, שירותים ביומטריים ומדפסות. הרחבנו את שירותי הלשכות הניידות בכל מקום שבו המפונים שהו. בזמן שיא הנפקנו למפונים יותר מ-10,000 תעודות זהות ודרכונים. אנשי נס הם שותפים מלאים בפרויקטי הרשות, והם הקימו את המיזם הלא פשוט הזה, נסעו אלפי קילומטרים, התמודדו עם בעיות טכניות, הקימו ופירקו לשכות מדי יום, ונתנו את הנשמה לטובת תפעול יעיל".

פרויקט נוסף שזכה בתחרות נערך גם הוא בשיתוף נס – הטמעת טכנולוגיית EMV. "אנחנו הגוף הממשלתי הגדול ביותר שהאזרחים משלמים בו במגע", אמר אריאב, "הקמנו במסגרתו כ-800 עמדות תשלום. זה לא היה פרויקט EMV קלאסי, כי חלקו בוצע במהלך המלחמה, וגם התמודדנו עם בעיות הגנת סייבר". לדבריו, "אנחנו ארגון מאוים, וככזה, אנחנו משקיעים משאבים רבים בהגנת סייבר. אנחנו מודעים לכובד האחריות המוטל עלינו, כי נכסי המידע הם של האזרחים. בימים אלה אנחנו נמצאים בעיצומו של שדרוג משמעותי של ה-SoC הארגוני שלנו, כך שיכסה ויגן על הארגון בצורה המיטבית".

אריאב ציין כי "בחודש הקרוב נעלה לאזור הישראלי של AWS בנימבוס, הענן הממשלתי, מערכת של 'הודעה מוקדמת': כל מי שאינו אזרח, שרוצה לבקר בישראל, יידרש לתת הודעה מוקדמת על הגעתו".

עוד פרויקט, שרשות האוכלוסין וההגירה נמצאת בימים אלה בעיצומו, הוא עמדות להרכשה בשירות עצמי. לדברי אריאב, "נעלה השנה שירות לתעודת זהות דיגיטלית בטלפון. נאפשר, בפעם הראשונה, לקבל תעודות זהות ודרכונים ביומטריים מהבית. זה שינוי דרמטי".

לסיכום הוא אמר כי "הרשות 'פוגשת' 20-30 מיליון אנשים בשנה בנתב"ג. ללשכות הרשות מגיעים כשלושה מיליון איש ואישה בשנה. היעד שלנו הוא 'לנצח' את הגידול הטבעי במדינה, בשיעור של 2%, ולצמצם ב-2025 את היקף המפגשים הפיזיים של אזרחים איתנו ב-10%. לטווח הארוך, היעד הוא שהאזרחים והאזרחיות ייפגשו פיזית עם הרשות רק אחת לשני עשורים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים