ארה"ב: אקטיוויז'ן הגיעה להסדר בתביעת ההטרדות המיניות

ענקית הגיימינג - שנרכשה באחרונה בידי מיקרוסופט ב-69 מיליארד ד' - הואשמה ב-2021 בתרבות ניהול מאצ'ואיסטית ורעילה, שאפשרה גם ניצול מיני בחברה ● היא תשלם 54 מיליון דולר לפיצוי המועסקות והתחייבה להשתנות

הגיעה לפרשה בפרשת ההטרדותת המיניות. אקטיוויז'ן בליזארד.

אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) – אחת ממפתחות משחקי הווידיאו המובילות בעולם – הגיעה להסכם מול הממשל הפדרלי האמריקני ותשלם כ-54 מיליון דולר, כדי ליישב תביעה שהגיש נגדה גוף רגולטורי בקליפורניה. בתביעה, שהוגשה בשנת 2021, נטען כי החברה מפלה נשים שהיא מעסיקה, וכן מונעת מהן הזדמנויות קידום ומשלמת להן שכר נמוך, בהשוואה לשכר הגברים העובדים בה. יש מי שמקווים כי ההסדר הזה מסמן צעד משמעותי לקראת יותר שוויון תעסוקתי בתעשיית המשחקים בכללותה.

נזכיר כי התביעה הייתה תוצאה של חקירה שנמשכה שנתיים ושביצעה מחלקת התעסוקה והשיכון של קליפורניה, ה-DFEH, אשר מצאה כי אקטיוויז'ן טיפחה בזמנו תרבות של 'בנים באחווה' (Frat Boy), שבגללה עובדות היו נתונות להטרדה מינית ולאפליה. ה-DFEH טענה כי הנהגת החברה לא הצליחה לטפל בבעיות אלו, מה שהוביל לסביבת עבודה עוינת ומקפחת לנשים שהועסקו בה.

ענקית הגיימינג – הידועה במשחקים פופולריים שלה, ביניהם Call of Duty ו-World of Warcraft – ערערה בתחילה על ההאשמות. עם זאת, החברה הכירה מאז בכישלונותיה מהעבר והביעה מחויבות לשמור על סביבת עבודה מכילה ומכבדת יותר בהווה ובעתיד.

למה ישמש הכסף?

כחלק משמעותי מההסדר, בשווי 46 מיליון דולר, תיצור החברה קרן לפיצוי למי שחוו הטרדה מינית, אפליה בהריון ו/או נקמה הקשורה במהלך העסקתם באקטיוויז'ן בליזארד. ההסדר כולל לא רק את הפיצוי הכספי שיועבר לנפגעות של אותה תקופה הרלוונטית לממצאי החקירה, אלא גם כמה תנאים לא כספיים. אקטיוויז'ן הסכימה ליישם שינויים במדיניות ובנהלים שלה, כדי למנוע אפליה והטרדה של עובדות. השינויים האלה כוללים גם מחויבות לשקיפות מוגברת לגבי שכר וקידום עובדות, לתשתית משאבי אנוש משופרת ולהרחבת מאמצי הגיוון וההכלה בחברה.

בנוגע לפיצוי הנשים, – כל מי שעובדות בחברה בקליפורניה מה-12 באוקטובר 2015 עד סוף דצמבר 2020 יקבלו נתח מהפצויים, כולל עובדות קבלן שעבדו 90 יום לפחות בפרק הזמן המסוים.

לא התפטר למרות ההאשמות. מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק.

לא התפטר למרות ההאשמות. מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק.

שנתיים שכללו חקירות, תביעות, רכישה שעמדה בספק ומנכ"ל מפוקפק-לכאורה שהתעקש להישאר

יצוין כי ההסדר הזה מסמן את שיאן של שנתיים סוערות עבור החברה. ביולי 2021, כשהתביעה הוגשה בידי ה-DFEH, נחשפו בה דיווחים מזעזעים על הטרדה מינית ואפליה נגד נשים שהתרחשו בשורות החברה ללא הפערה. התביעה תיארה תרבות מצ'ואיסטית שמקורה בהנהלת החברה, אך שחלחלה לכל עובדיה הגברים, אשר  עסקו בפלרטוטים אינסופיים עם העובדות, שתובלו בבדיחות סקסיסטיות וגסות, וכל זה כהתנהלות טבעית ושבשגרה. המנכ"ל, בובי קוטיק, עמד בפני לחץ גובר להתפטר ומשקיעים, כמו גם רבים מהשחקנים בכותרי החברה הפופולריים, כולם כאחד דרשו שינוי משמעותי באופן הניהול של אקטיוויז'ן.

אלא ש-קוטיק לא עזב. במקום, באוקטובר 2021, על רקע התביעות המשפטיות והחקירות נגד החברה, הוא ביקש ממועצת המנהלים של החברה לקצץ את שכרו לסכום הנמוך ביותר שמתיר החוק בקליפורניה וכן ביקש שלא לקבל בונוסים כלשהם. בזמנו, המנכ"ל הצהיר גם על כוונת החברה להשקיע בהדרכות נגד הטרדה ואפליה וברפורמות אחרות. בנובמבר, הוול סטריט ג'ורנל פרסם כתבה ובה טען כי קוטיק היה מודע להאשמות העבר על תרבות החברה, ואף התנהג במספר מקרים מוכרים באופן חריג לרעה, לכאורה, ומאידך הגן על עובדת שהוטרדה מינית מפני פיטורין.

אולם המצב בחברה היה כה קשוח עבור העובדות שלה, עד כדי כך שהיא גם ספגה תביעה מבני משפחתה של קרי מויניהאן, עובדת לשעבר שלה שהתאבדה. מויניהאן שימשה בחברה כמנהלת הכספים, ולטענת הוריה, שהגישו את התביעה, ההטרדה המינית שחוותה במקום עבודתה הייתה גורם משמעותי שהניע אותה להתאבד. בתביעה נטען כי המנהל של מויניהאן, גרג רסטיטוטו, שיקר לחוקרים במטרה להסתיר את מערכת היחסים המינית שקיים עם מויניהאן. לפי התביעה, מויניהאן התאבדה פחות משעה לאחר ההתכתבות עם רסטיטוטו. "ההטרדה שאליה הייתה נתונה קרי הייתה גורם עיקרי בנזק שנגרם לה… שהגיע לשיאו הטראגי במותה של קרי בגיל 32", נכתב בתביעה. התביעה האשימה את רסטיטוטו ואת אקטיוויז'ן בטיוח מותה וטענה גם כי חקירת המשטרה הייתה "שטחית ולא שלמה". לטענת התביעה, המשטרה לא חקרה את רסטיטוטו על הודעת הטקסט ששלח למויניהאן זמן קצר לפני מותה.

יצוין כי בתגובה להאשמות, דירקטוריון אקטיוויז'ן עצמו בחן את הטענות שהועלו ואף מינה משרד עורכי דין חיצוני ויועצים אחרים, כולל ראש הוועדה לשוויון הזדמנויות בעבודה של ארה"ב, גילברט פ. קסלס, כדי לערוך ביקורות עצמאיות למתרחש בחברה פנימה. ביוני 2022, המועצה הגישה את ממצאיה לרשות ניירות ערך של ארצות הברית, ה-SEC, שגם היא נדרשה לבירור מה שקורה בחברה באמת.

במקביל יצאה הצהרה מטעם הדירקטוריון שהביע ביטחון בכך שקוטיק "טיפל כראוי בנושאים במקום העבודה שהובאו לידיעתו" והמשיך במאמציו להוביל ולקדם את החברה, בעוד שאחרים דחקו שהוא יתפטר או יוחלף לנוכח האשמות אלו.

במקביל, לאורך כל אותה תקופה הייתה חברה תלויה על בלימה, עקב הקשיים הרגולטוריים שהתגלעו בכל רחבי העולם סביב רצונה של מיקרוסופט לרכוש אותה. פרשייה זו באה לסופה ממש באחרונה, לפני כחודש, כשהעסקה בשווי העתק של 69 מיליארד הדולר, אושרה סופסוף ויצאה אל הפועל. העסקה, כך חששו רבות ממתחרותיה של החברה, עלולה לשנות באופןו דרמטי את נוף תעשיית הגיימינג ובכלל את הזירה הטכנולוגית, כיוון שתחזק עוד יותר את הרוכשת, מיקרוסופט.

"ההסדר הזה של 50 מיליון דולר הוא צעד בכיוון הנכון, אבל זה פשוט לא מספיק", אמרה ג'סיקה גונזלס, עובדת לשעבר שהייתה מעורבת ביוזמה לתבוע את החברה. לדבריה, "עד שנראה שינוי מערכתי אמיתי בתוך אקטיוויז'ן בליזארד – הבעיה הזו תימשך".

ואכן, ההסדר מעלה שאלות לגבי יעילותם של קנסות כספיים בטיפול בסוגיות תרבותיות מושרשות. על אף ש-50 מיליון הדולר יחולקו לעובדות שנפגעו בעבר, וכן ישמשו למימון תוכנית ניטור לתעסוקה שוויונית, מבקרי הפשרה טוענים שהיא לא תסייע באמת להתמודדות עם הדינמיקה הכוחנית וההטיות הבסיסיות שהובילו לפרקטיקות המפלות מלכתחילה. מאידך, כיום החברה נמצאת בידי מיקרוסופט, שעתידה אולי לטפל בתרבות הארגון באופן חדש ושונה לגמרי. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים