מומחים: עולם המובייל נמצא עדיין בחיתולים

ברב-שיח מיוחד שנערך בבית אנשים ומחשבים לקראת ועידת Cellular 2010, דנו המשתתפים בעתיד המובייל ● ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, דיבר על ריבוי הפלטפורמות בתחום ● רן רייכברג ממטריקס התייחס להיעדר הסטנדרטיזציה ● דרור יעקובסון מריל קומרס דיבר על יישומים ושימוש ב-HTML

תחום הסלולר הארגוני עדיין נמצא בחיתוליו, והדרגים שקובעים את המדיניות הסלולרית הארגונית הם בעיקר הדרגים השיווקיים, מה שפוגע באיכות הפיתוח – כך עלה מדברי מומחים בתחום שלקחו חלק ברב-שיח שנערך בבית אנשים ומחשבים. רב-השיח התקיים לקראת ועידת Cellular 2010, שתיערך בנובמבר השנה, והנחה אותו יהודה קונפורטס – העורך הראשי באנשים ומחשבים.

לדברי ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, השאלה שעולה היום היא איך מפתחים לעולם הסלולר? גישה אחת היא שההחלטה על איזו מהמשפחות לפתח היא כמעט "דתית", עם התחייבות מלאה. המשמעות, אמר, היא "שאי אפשר לפתח על משהו סטנדרטי ולתת רק ממשק לכל אחת מהמשפחות, ומי שרוצה להיות בשוק הזה צריך קודם כל לנהל את זה.

השאלה, אמר, היא האם השוק יקבע פלטפורמה מסוימת, או האם השוק יכול לסבול 4 פלטפורמות – iPhone של אפל (Apple), פאלם (Palm), אנדרואיד (Android) של גוגל (Google) והפלטפורמה של מיקרוסופט (Microsoft). לדעתו, המילה האחרונה של פאלם, שנרכשה על ידי HP, טרם נאמרה, ובקרוב "HP תיכנס לשוק ב-'בום' רציני", וגם הפלפורמה המיקרוסופטית כשתופץ במחשבי כף יד – "תתפוס" חזק. גישה אחרת, אמר שוורצקוף, היא לפתח 80% בסטנדרטים, ו-20% לכל אחת מהמשפחות בנפרד.

רן רייכברג, מנהל מרכז התמחות מטריקס מוביליטי במטריקס, אמר, כי "תחילה יש לאפיין את הלקוחות ואת הצרכים". בבואם לאפיין את לקוחותיהם, סיפר, מרבית הארגונים טוענים שהלקוחות שלהם הם כולם. לדעת רייכברג, אפשר לתעדף, ולבחור פלטפורמה אחת ולעבור אחר כך לאחרות.

להערכתו, עוד פלטפורמות טרם אמרו את המילה האחרונה, בהן הבלקברי (Blackberry) של RIM, "שיעשו הרבה רעש עם מחשב לוח". התפתחויות תהיינה גם מצד מיקרוסופט ופאלם. לדבריו, גוגל טועה כשהיא מאפשרת ליצרניות "לשחק" עם הפלטפורמה שלה, כי הדבר גורם לתקלות.

רייכברג אמר, כי היום הבנקאות מובילה ביישומים מבחינת ההשקעות, וגם עולם הביטוח נכנס לתחום. הסטנדרטיזציה, אמר, "לא נראית באופק, ואין לבנות על HTML5. היצרניות לא יאפשרו סטנדרטיזציה, כי הן מעוניינות לשמור כל אחת על המותג שלה. מה שינצח בסוף הוא תמהיל נכון בין השירותים לפלטפורמות השונות, כך שיהיה אתר נייד וגם יישומים לשירותים מתקדמים יותר, וגם שירותים ייחודיים, שיפותחו בהתאמה לאנשים בתנועה. עולם המובייל יתפתח רבות בעתיד, מה שיש היום הוא ממש בחיתולים".

יהודה בן יעקב, אחראי לפעילות מובייל ב-NessPRO, נס טכנולוגיות, אמר שקיימת סיבוכיות גדולה מאוד בצד הצרכני ובעולם הארגוני. "גישתנו היא לתת כלים לעולם הצרכני בדמות יישומים או אתרים, בהתאם לדרישות, לתת פלטפורמה אחת שתתאים לכל המכשירים. בעולם הצרכני זה יהיה פחות עשיר, ובעולם הארגוני, שיש בו יותר שליטה ואנחנו יודעים לכוון לפלטפורמה הרצויה, אנחנו יכולים לפתח את המירב לכל אחד, כולל האינטגרציה למערכות הפנימיות התפעוליות". בן יעקב הדגיש את חשיבות נושא הניהול בעולם זה, במיוחד בתחום הפנים ארגוני – אבטחת מידע במכשיר, הפצת התוכנות וניהולן.

דרור יעקובסון, מנכ"ל משותף, ריל קומרס, אמר ש-"אין כאן שחור ולבן". לדבריו, כשמסתכלים על מה שגוגל עושה בעולם של HTML, שמעבירה כמעט את כל שירותיה ל-HTML, רואים שאפשר לעשות דברים יפים מאוד".

אלא, אמר יעקובסון, "שהדבר דורש השקעה גדולה מאוד. יש תועלת ביישומים, במיוחד אלה שעושים שימוש בחומרה של הטלפונים הסלולריים". לדעתו, רוב היישומים שבשוק אינם טובים. "כשמפתחים להרבה פלטפורמות, מפתחים ומתחזקים הרבה יישומים לא טובים". לדבריו, צריך לתעדף את הפיתוח ולקבוע מדדים איכותיים וכמותיים שיסייעו להחליט כיצד להמשיך הלאה. יעקובסון העריך, שהשירותים הבאים החמים הם שירותים מבוססי מיקום, תשלומים בסלולר וצריכת תוכן.

עוד השתתפו ברב שיח רוג'ר אורדמן, מנהל שיווק מוצרים, רד בנד; דביר רזניק, מנהל שיווק, Inkod Hypera; ארי קצב, מנהל צוות פיתוח תחום סלולר, בנק לאומי; בועז חן, מנכ"ל נטווייז; ג'ון רג'ינסקי, מייסד שותף, ודני בלטוך, סמנכ"ל פיתוח עסקי – One1Mobile; רפי מנחם, מנכ"ל Neogui; עמנואל וייסבך, מנכ"ל ויטקון; ארז מוצפי, מנכ"ל Atto-Sense; גבע קרא-עוז, עורך בלוג הסלולר בסנונית; גלית פיין, אנליסטית בתחום המובייל, STKI; רן פרצלינה, מנהל תקשורת, נייס; אבי גולדנברג, חטיבת תוכן ומוצרים, פלאפון; ואלכס קפלון, NG Soft.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים