עובד בייטדאנס לשעבר חשף פעילות לא חוקית של טיקטוק בראשית דרכה

לדברי יינטאו יו, שהיה ראש אגף ההנדסה בחברה האם הסינית של אפליקציית הסרטונים הקצרים הפופולרית, הוא פוטר ב-2018 משום שהצביע על עיוותים בהתנהלות החברה, ובנוסף טען כי אכן החברה משת"פית של הממשל הסיני

גם הסנאט בארה"ב אישר את הצעת החוק לחסימת טיקטוק אם לא תימכר לגורם לא סיני.

בכיר לשעבר בחברת האם של טיקטוק (TikTok), בייטדאנס (ByteDance), האשים באחרונה את החברה הסינית שבה הועסק כראש אגף ההנדסה עד נובמבר 2018, כי פוטר ממנה שלא כדין. ההאשמות נחשפו במסגרת תביעה משפטית שהגיש העובד לשעבר, יינאטו (רוגר) יו, שטענו בנוסף כי נחשף לכך שהחברה, בראשית דרכה, לקחה תוכן מיריבותיה – בעיקר מאינסטגרם וסנאפצ'ט – על מנת לחזק את נוכחותה בסצינת המדיה החברתית ולהצליח בה יותר. יו גם הניח כי בייטדאנס יצרה משתמשים מפוברקים, כדי להגדיל באופן לא חוקי את המדדים שלה.

אך אולי מטריד מכך, לדבריו כחלק מהמהלכים הללו ביידטאנס סיפקה "גישה עליונה" לנתוניה למפלגה הקומוניסטית הסינית, ה-CCP, המושלת בסין.

יו מאשים את בייטדאנס בתביעתו ב"תרבות של הפקרות". כחלק מלשון התביעה, שהוגשה לאחרונה לבית המשפט העליון בסן פרנסיסקו נגד החברה מסין, מרחיק לכת הבכיר לשעבר מבייטדאנס ואומר כי השירותים של הפלטפורמה שמאחוריה עומדת החברה פועלים כ"כלי תעמולה שימושי עבור המפלגה הקומוניסטית הסינית", כך לפי דיווח של רויטרס מאתמול (ש').

בייטדאנס הגיבה להאשמות ולדבריה מדובר ב"טענות חסרות בסיס". "אנו מתכננים להתנגד נמרצות למה שאנו מאמינים שהן טענות והאשמות חסרות בסיס. החברה הדגישה כי "מר יו עבד עבור בייטדאנס במשך פחות משנה", והוסיפה כי היא רכשה נתונים רק בהתאם לנוהגים בתעשייה ולמדיניות הגלובלית שלה.

גם הוא רוצה שטיקטוק תורחק מארה"ב. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן.

גם הוא רוצה שטיקטוק תורחק מארה"ב. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: מתוך ויקיפדיה

האם הדברים יסייעו לארה"ב להיפטר מטיקטוק?

דברים אלו של יו המהדהדים כעת בתקשורת העולמית מטרידים במיוחד, מאחר שנגד טיקטוק ובייטדאנס נשמעות כבר מזה שנים האשמות כי הפלטפורמה החברתית הפופולרית, המצליחה בעיקר בקרב צעירים ומושכת אליה מיליונים מהם, אינה שומרת על פרטיות משתמשיה ומגלגלת את נתוניהם הלאה אל הממשל בארץ מוצאה, לצרכיו השונים הכוללים ריגול נגד מדינות אויבות, בעיקר ארה"ב.

הוויכוחים הסוערים שהתייקמו בשנים האחרונות בנוגע לאופן שבו חברת האם של טיקטוק מטפלת במידע המשתמשים שלה החלו בעידן נשיאותו של דונלד טראמפ, שביקש להחרים את האפליקציה משימוש בארה"ב או שבייטדאנס תימכר לחברה מקומית. שמה של אורקל עלה בזמנו כרוכשת אופציונלית, אך טראמפ סיים את הקדנציה שלו והכיוון הזה התמוסס.

הפרשה, כאמור, עברה תהפוכות רבות, אבל בייטדאנס המשיכה לפעול מארה"ב ולפי הדרכים העלומות שלה, בזמן שגם ארגוני ביון אמריקנים בכירים טענו כי אמצעים אלו אינם כשרים ומסכנים את ביטחון המולדת. בייטדאנס הכחישה חזור והכחש את הטענות נגדה, שאף היו בטבורה של מלחמת הסחר בין סין לארצות הברית לאורך זמן רב.

ממשל ביידן דרש במרץ שוב כי החברה תימכר על מנת שיאושר לה להמשיך לפעול בארה"ב. הבית הלבן הסתמך על דברי הוועדה להשקעות זרות בארה"ב, ה-CFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה, אשר התריעה בפני הסכנות הגלומות, לפי ממצאיה, בהמשך פעילות בייטדאנס בארצות הברית. 

נכון לעכשיו, הסנאט האמריקני בוחן חקיקת תקנה בשם RESTRICT (ר"ת Risk Information and Communication Technology). הצעת החוק, הידועה גם בשם חוק 686 של הסנאט, מבקשת לאסור בעקיפין את המשך פעילות האפליקציה במדינה, ועוסקת בעוד נושאים שנויים במחלוקת סביב התנהלות החברה האם שלה.

חשיפת הטענות של יו כעת עתידה לחזק את הניסיונות האמריקניים להיפטר מהאפליקציה, שהפכה לפופולרית ביותר במדינה אך שרבים סבורים כי היא אכן אמצעי ריגול סיני הפעיל נגד משתמשיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים