גם ממשל ביידן הודיע: על טיקטוק להימכר – אם לא, תוחרם בארה"ב

בעבר מאבקיו הנחרצים של טראמפ בבעלות חברת בייטדאנס הסינית על האפליקציה הפופולרית - מתוך חשש שהיא מסייעת לסין - לא צלחו, אך כעת מצטרף השלטון הדמוקרטי לדרישה הוותיקה ומאיים גם הוא בחרם על טיקטוק במדינה

האם אינה הוגנת עם המוזיקאים או שהיא דווקא מקדמת אותם? טיקטוק.

הבית הלבן הציב באחרונה אולטימטום שקבע כי אם טיקטוק (TikTok) תישאר תחת בעלות סינית היא לא תוכל להמשיך לפעול בארה"ב, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל ועיתונים אמריקנים אחרים. בדיווחים הודגש כי ממשלת ארה"ב הנוכחית, הדמוקרטית, ביקשה באחרונה מחברת בייטדאנס (ByteDance) הסינית למכור את האפליקציה המגה-מצליחה שלה כדי להימנע מחרם ארצי עליה. בקשת הבית הלבן מגיעה מהוועדה להשקעות זרות בארה"ב, הCFIUS (ר"ת Committee on Foreign Investment in the United States), סוכנות ממשלתית האחראית להערכת הסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב בכל הכרוך בהשקעה זרה.

המהלך נראה כדז'ה וו, ומהדהד למעשה מאמצי-על ישנים של דונלד טראמפ, קודמו של הנשיא ג'ו ביידן בתפקיד. ממשל טראמפ, כידוע נלחם בטיקטוק ובבייטדאנס במספר סבבים. טראמפ הוציא צווים מנהליים נגדה, איים בחרם ואף הגיע עד שלב שבו החברה כבר כמעט ומכרה את העסקיה בארצות הברית לענקית הטק אורקל (Oracle), בחודש ספטמבר 2020. אלא שהמאמץ לא צלח, וטראמפ – הוחלף.

מסכימים בנוגע לטיקטוק ולסכנה ממנה. טראמפ וביידן.

מסכימים בנוגע לטיקטוק ולסכנה ממנה. טראמפ וביידן. צילום: BigStock

בחודשים האחרונים מגיעה יוזמה דומה דווקא מהצד הנגדי של המפה הפוליטית בארה"ב – משלטון ביידן הדמוקרטי. אולם במקרה הספציפי, גם הרפובליקנים תמכו בהצעת חוק שתעניק לנשיא ביידן את הסמכות להחרים את האפליקציה לחלוטין במדינה. הסיבה למהלך – חששות וחשדות שאפליקציית טיקטוק, כשהיא בידיים סיניות, עלולה לשמש לצורך פגיעה בביטחון הלאומי של אזרחי המדינה הפעילים בה.

בייטדאנס מאחסנת נתוני משתמש מארה"ב בשרתים הממוקמים בארץ מוצאה. בעבר היא הודתה שלעובדיה הפועלים מסין הייתה גישה אל מאגר זה, אך במסגרת קפדנית ומצומצמת, ולעומת זאת המשיכה לטעון שוב ושוב שגישה שכזו לא ניתנה מעולם על ידיה לממשלת סין.

טיקטוק אישרה אתמול (ד') שממשלת ארה"ב המליצה כי היא תעבור מידי בעליה, הקבוצה הסינית בייטדאנס, וכי החששות מהמשך פעולתה במתכונת הנוכחית של הפלטפורמה הפופולרית – גובר.

הסכמה חוצת מפלגות על סכנה מסין

כאמור, האפליקציה נתפשת כאיום על הביטחון הלאומי על ידי מחוקקים מערביים רבים, באופן חוצה מחנות ומפלגות, בשל היותה בשליטת חברה סינית.

בארצות הברית הופל בפברואר בלון ריגול סיני, כביכול, והמצב עורר ביתר שאת חששות מהסינים, ובמקביל מאמצים מחודשים בקונגרס לאסור המשך פעילותה של פלטפורמת סרטוני הווידיאו הקצרצרים, הפופית והתמימה למראה, שהואשמה בכך שהיא מספקת גישה לבייג'ינג לנתוני משתמשים אמריקנים וכמו גם לכאלו של משתמשיה ברחבי העולם. האשמות אלו הוכחשו שוב ושוב בידי הבעלים של הרשת החברתית, אך לשווא.

חוששים מהם. מחוקקי הסנאט והקונגרס מטיק טוק ובייטדאנס.

חוששים מהם. מחוקקי הסנאט והקונגרס מטיק טוק ובייטדאנס.

דוברת מטעם טיקטוק ציינה בתגובה להתפתחויות כי "אם המטרה היא להגן על הביטחון הלאומי, ביטול בעלות לא פותר את הבעיה: שינוי בעלות לא משמעו הטלת מגבלות חדשות על זרימת הנתונים או הגישה אליהם". היא הוסיפה ואמרה כי "הדרך הטובה ביותר להתייחס לדאגות הביטחון הלאומי היא להשתמש במערכות הגנת המידע של המשתמשים בארה"ב, עם בקרות חזקות ואימותים של צד שלישי, שאנו כבר מכניסים לשירות".

הנהלת האפליקציה עושה מאמצים רבים כדי להרגיע את הפוליטיקאים ואת הציבור ולהבטיח להם שהפלטפורמה אינה מסוכנת כלל, ואמרה כי סמכה על CFIUS שתמצא פשרה להמשך פעולתה והמשך הצעת שירותיה למשתמשיה האמריקנים.

"הדרך המהירה והיעילה ביותר להתמודד עם החששות הללו היא ש-CFIUS תאמץ את ההסכם המוצע, עליו עבדנו איתם במשך יותר משנתיים", אמר דובר מטעם טיקטוק בסוף פברואר, עת הגיב לבחינת הצעת החוק בתמיכת הרפובליקנים, שביקשה להעניק לנשיא את הסמכות להחרים לחלוטין את השירות בארצו.

עקב החשש מריגול סיני, הבית הלבן אסר בשלהיי 2020 על פקידיו במוסדות הפדרליים להחזיק את האפליקציה בסמארטפונים שלהם, בהתאם לחוק שאושר בסנאט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים